Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34697 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tilia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Selvforsyning?
« Svar #330 Dato: 09 August , 2011, 21:03 »
grønne valnødder dem bruger man da til snaps. Tager godt 1 år før den er "moden".

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #331 Dato: 09 August , 2011, 21:06 »
Hvad gør man lige når tomaterne blive gule alle øverst oppe, men ellers er modne?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #332 Dato: 09 August , 2011, 21:26 »
Lene: jeg har en god opskrift på ketchup. Skal lige hitte den. Og du kan sagtens fryse tomater, men hvorfor ikke lave en kæmpe portion en gang for alle og hælde den på flasker?? Mine tomater blir brugt til: ketchup, noget alm., noget tilsat chilli andet tilsat carry, tørrede tomater, som kan holde sig i årevis..hmmm....hvis de ikke blir spist, tomater proppet i glas tilsat chilli, hvidløg, krydderurter og olivenolie og henkoges og til sidst fryser jeg en del hele af de lidt større, som jeg bruger til flåede tomater vinteren over. De tages direkte fra fryseren, får et lille snit, hældes over med kogende vand, og skalle kan pilles af.
Mikkel: der findes gule tomater. Prøv at smag på dem. Smager de godt nok, skal du bare bruge dem.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #333 Dato: 09 August , 2011, 21:57 »
Hvis tomater modner normalt altså lige bortset fra nogle pletter omkring stilken, skyldes det enten forkert gødning (især hvis de står i kapillærkasser), det giver grønne pletter, eller for megen sol, som giver gule pletter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #334 Dato: 09 August , 2011, 22:11 »
Det er skam røde tomater, men der bliver bare sådan som Marianne beskriver gule pletter i toppen, det er træls! Kan kun komme på at det skulle være solen, men det er der jo ikke noget at gøre ved nu, skaden er jo nok sket da de var mindre og huset er kalket nu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Selvforsyning?
« Svar #335 Dato: 09 August , 2011, 22:32 »
@Mikkel
Nogle sorter har større tendens til "grøn nakke" f. Eks. Gemini. Til gengæld giver Gemini en fin høst selv i kolde somre  /o Skær evt. Det grønne væk, resten af tomaten er fin  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #336 Dato: 09 August , 2011, 22:36 »
Tak Marit, det vil gøre, for det vil være ærgerligt at lade så mange tomater gå til spilde. Tror mindst at vores syv store planter har 250 tomater tilsammen, de har sat vildt mange! De to sene som jeg har ser dog ikke ud til at komme til at give mere end måske 10-20 stk hver, men lidt har også ret ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #337 Dato: 09 August , 2011, 22:44 »
Lene J.

Høst nogle af tomaterne mens de er grønne, hvis du har så mange, og sylt dem. Det er en herlig spise til ganske mange retter. Syltede grønne tomater, nok afhængig af den anvendte opskrift, smager lidt á la stikkelsbærgrød. Mums.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Selvforsyning?
« Svar #338 Dato: 23 August , 2011, 23:42 »
Er der nogen der ved hvor man kan købe friskmalket mælk fra køer eller geder? Helst i nærheden af Ikast-Herning da det ellers kunne blive for dyrt at hente.

Jeg kunne godt tænke mig at lave ost, yoghurt osv. selv, men har ikke helt muligheden for selv at holde køer eller malkegeder.

Har søgt på nettet men synes det er svært at finde steder i det hele taget hvor man kan købe mælk. (i gårdbutikker o.l.)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #339 Dato: 24 August , 2011, 00:18 »
Soffy. I Ikast / Herning området er der jo ret mange gåde. Kør et par ture og se, hvor de har køer eller geder. Køer er nok mest sandsynligt. Alla bønder ( er i hvert fald min erfaring) vil gerne sælge, men reklamerer ikke med det. Så gå ind og spørg. For konventionelt mælk er 3 kr. en rimelig pris pr. liter. Hvis det er økologisk er 4 kr. nok mere realistisk. PØJ-PØJ

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Selvforsyning?
« Svar #340 Dato: 24 August , 2011, 00:59 »
Nej det kan da godt være de ikke ligefrem reklamerer med det. Det kan godt være det er derfor man ikke kan finde nogen på nettet.

Har også tænkt på at køre en tur rundt og kigge, men hvordan finder man ud af hvor de har køer.  :D
Når der går køer på markerne er det jo ikke lige til at vide hvor de hører til.  ;)
Kunne være jeg skulle GÅ en tur i nabolaget og se om jeg kunne falde i snak med nogle lokale. (selvom der er langt mellem naboerne her. ;) )
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #341 Dato: 24 August , 2011, 10:50 »
en del kvæggårde har et skilt ved vejen med gårdens navn og et billed af koracen. det er dog ikke alle, men en rimelig rettesnor. Held og lykke med jagten :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #342 Dato: 24 August , 2011, 11:02 »
Ærgerligt at du bor så langt fra mig, jeg har rigeligt med gedemælk så du kunne købe en portion, men at drage til Løgstør efter det er nok for voldsomt.

Jeg har selv lavet dejlige oste af mælken, dog er det kun mig der synes det og så min voksne Køwenhawnersøn.Til gengæld falder den syrnede mælk i god jord hos de andre, gerne med lidt frugt i.

VH Gunni.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Selvforsyning?
« Svar #343 Dato: 24 August , 2011, 13:04 »
Ærgerligt at du bor så langt fra mig, jeg har rigeligt med gedemælk så du kunne købe en portion, men at drage til Løgstør efter det er nok for voldsomt.

Jeg har selv lavet dejlige oste af mælken, dog er det kun mig der synes det og så min voksne Køwenhawnersøn.Til gengæld falder den syrnede mælk i god jord hos de andre, gerne med lidt frugt i.

VH Gunni.

Tak Jes  :)

Gunni
Ja det er meget ærgerligt for jeg ville gerne have gedemælk, men det er jo nok endnu sværere at finde end komælk. :)
Det var faktisk din tråd om gederne der satte tanken i mig om at lave ost osv. selv.  ;D
Det lyder rigtigt spændende.
En ting har jeg dog har tænkt over siden jeg for mange år siden smagte en "middelalder-ost" på Fyrkat ved Hobro. Det var rigtigt godt så det ville jeg gerne lave derhjemme. Tror det er den type man kalder knapost. Har fundet opskrifter, men mangler bare mælken. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Selvforsyning?
« Svar #344 Dato: 24 August , 2011, 14:21 »

En ting har jeg dog har tænkt over siden jeg for mange år siden smagte en "middelalder-ost" på Fyrkat ved Hobro. Det var rigtigt godt så det ville jeg gerne lave derhjemme. Tror det er den type man kalder knapost. Har fundet opskrifter, men mangler bare mælken. ;)

De holder marked på Stenalt Gods på Djursland den 10. september:
http://www.stenalt.dk/docs/index.php

Måske kan du forhøre dig om gedemælk der?

Vi kommer ind imellem på Knuthenlund på Lolland:
http://www.knuthenlund.dk/knuthenlund/mejeriudsalget/
De har gårdbutik og leverer vist også til Irma.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor