Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34708 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Selvforsyning?
« Svar #300 Dato: 20 Juli , 2011, 08:24 »
fik frø fra en kollega og hendes agurker smager meget godt, defor undrer vi os over hvad det kunne være?
bliver de ved - ryger de på kompostbunken, ingen gider at spise dem - jeg vil ikke engang give dem væk...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #301 Dato: 21 Juli , 2011, 07:35 »
er der nogen der har erfaring med at tage frø fra rødbeder???

kan se en af mine rødbeder går op i stok og vil tro der er frø i den i toppen!
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #302 Dato: 21 Juli , 2011, 08:31 »
 :)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #303 Dato: 21 Juli , 2011, 08:34 »
er der nogen der har erfaring med at tage frø fra rødbeder???

kan se en af mine rødbeder går op i stok og vil tro der er frø i den i toppen!

Det kan du sagtens gøre. Vent til de er meget modne/tørre.
Mvh Marianne

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #304 Dato: 21 Juli , 2011, 09:15 »
Har opdaget at jeg har sådan nogle trælse små gullige orm/larver der gnave i mine kartofler og løg. Er der nogen der ved hvad det er for nogen, og hvad man kan gøre ved dem?? Helst uden brug af gift. Yntes sku helt ærligt det er træls at årets ikke for store høst bliver ædt af de bæster >:(
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Selvforsyning?
« Svar #305 Dato: 22 Juli , 2011, 15:12 »
Så har jeg fået lavet 5 små fine glas rosengelé - Det smager skønt og har en fantastisk farve. Jeg har brugt lyserøde hybenroser - kan virkelig ambefales, og så er de ganske gratis  /o
Jeg har også fået lavet lidt kirsebærgele og 6 liter kirsebærsaft  /o

Og så har jeg en efterlysning: Er der nogen der har en opskrift på en hjemmelavet meget grov sennep? Gerne med hele sennepsfrø - sådan lidt middelalder-agtig hvor den er mild i smagen??
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #306 Dato: 26 Juli , 2011, 17:40 »
Var så heldig at jeg fik 7,7 kg ribs af min faster og onkel den anden dag, så nu har jeg lavet 10 glas med ribsgelé og lidt mere end 4 liter ribssaftevand, det er bare skønt! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Selvforsyning?
« Svar #307 Dato: 02 August , 2011, 09:11 »
Så har jeg fået lavet en smule ribsgelé( det er første års ribsbuske, så de gav kun ca 1 kg bær), høstet bønner, og hentet rødbeder som jeg skal ha syltet i løbet af i dag.
Planen er også at få syltet mine sur-kirsebær så der er til kirsebærsovsen til jul.
Da jeg sad og kiggede i min syltebog fik jeg øje på en opskrift på rønnebærgelé som mine forældre også lavede meget af da jeg var barn, men jeg kan ikke huske hvad man bruger det til. Er det det samme som man bruger ribsgelé til ???
Og så vil jeg høre om der er nogen der har prøvet at lave kapers af umodne hyldebær ?? Havde tænkt at prøve i år.
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #308 Dato: 02 August , 2011, 12:36 »
Rønnebærgele bruges til vildt og evt. gammeldags oksesteg. Det er lidt bittert, så man blander tit med æblesaft så man ikke får en helt uspiselig bitter gele.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #309 Dato: 02 August , 2011, 12:53 »
hentet rødbeder som jeg skal ha syltet i løbet af i dag.
Planen er også at få syltet mine sur-kirsebær så der er til kirsebærsovsen til jul.

Har du prøvet at krydre rødbeder med peberrod, jeg skærer peberoden i små stykker , blander dem med de kogte rødbeder før jeg hælder eddiken på, det er godt.
I år reddede jeg mine syltekirsebær fra rågerne,sidste år tog de alle og knækkede toppen af træet.
Sylter dem med neddrysning med sukker, så skal der ikke vand på.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #310 Dato: 02 August , 2011, 22:33 »
jes: jeg tror dine larver er smelderlarver. Var der græs før, du lagde urtehave?? Smelderlarver lever mest af græsrødder, og er væk til næste år.
Lene: ja, jeg har lavet "kapers" af grøn hyld og det er ok. Smager dog slet ikke som kapers

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #311 Dato: 03 August , 2011, 20:53 »
For 1.x har jeg pyntegræskar i haven, og de giver en masse frugt, men står også lige nu med en masse store blomster. Er der nogen der ved, om man kan spise de blomster ligesom squash- og græskarblomster??
Og så har jeg en del fennikel, som er ret store. Jeg aner ikke, hvordan jeg skal opbevare dem??? Vil helst ikke fryse dem, da vi bedst kan lide dem halve på bål eller grill. Jeg tænker, at da roden vokser over jorden, duer det vel ikke at kule dem??
Håber på gode svar fra alle i kloge mennesker.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #312 Dato: 03 August , 2011, 21:43 »
Man kan vel sylte dem? Har ikke prøvet, men har kigget guruen Camilla Plum lidt i kortene, og her kommer lidt info:

http://www.fuglebjerggaard.dk/C.%20artikler%202002/fennikel.htm

Men at gemme længere end en uges tid i køleskabet kan man så nok ikke. Den må ikke blive blød, for så er den ikke noget værd...

Mvh Marianne

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Selvforsyning?
« Svar #313 Dato: 03 August , 2011, 21:55 »
Alle græskar stammer fra en giftig art.
Det er kun dem man i dag bruger som spise græskar, der er "afgiftet", så jeg vil bestemt ikke anbefale dig at spise blomster fra et pyntegræskar. De vil højst sandsynlig indeholden giften cucurbitacin.
Man bør faktisk også altid smage på et stykke spise græskar, før man bruger det i madlavning. Er det bittert, skal det straks spyttes ud, og frugten kassereres.

Cuvurbitacin kan forekomme i alle grøntsager i agurke-familien, så som agurk og melon. Også i andre grøntsager er kendetegnet, at det smager bittert.

Omkring fennikel, nu spiser jeg det ikke selv, så ved ikke hvordan konsistensen vil være efter frysning.
Men i frisk stand, kan den holde i 7-8 dage ved 8-10 grader. Ved langtidsopbevaring er man nødt til at blanchere i ca. 4 minutter, skære i kvarte eller halve og fryse.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Selvforsyning?
« Svar #314 Dato: 03 August , 2011, 22:08 »
Har opdaget at jeg har sådan nogle trælse små gullige orm/larver der gnave i mine kartofler og løg. Er der nogen der ved hvad det er for nogen, og hvad man kan gøre ved dem?? Helst uden brug af gift. Yntes sku helt ærligt det er træls at årets ikke for store høst bliver ædt af de bæster >:(


Jeg gætter på at det er denne larve der er i dine kartofler. http://www.landbrugsinfo.dk/Planteavl/Afgroeder/Kartofler/Sider/Smaelderlarver_i_kartofler.aspx

Hvis du for nylig har lavet kartoffelbed i et stykker der har været græs, er det formentlig grunden dertil. Jeg mener der kan gå nogle år, inden larverne er væk  :(