Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #270 Dato: 15 Juli , 2011, 10:55 »
Gunni: vil lige høre dig ang det med malkning.
For hvordan gør/gjorde du med kid/kalv, skal man tage ungen fra efter nogle dage eller kan de gå sammen? Kunne da ikke forstille mig at det ville give ret meget hvis mor og "barn" gik sammen.

Nu har jeg jo lige fået af vide at manden elsker gedemælk  :D Men drømmen om en malkeko er her stadig ;)
Hilken race ged er bedst til malkning?
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #271 Dato: 15 Juli , 2011, 11:00 »
jeg ville nok vente og starte med at give dit næste løg og kålbed kalk her om nogle måneder. DU kan også give dem lidt træaske hvis du har
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #272 Dato: 16 Juli , 2011, 20:44 »
så står den på ribs gele i morgen samt kogning af jordbær rabarber saft :-) uhmmmm glæder mig allerede
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #273 Dato: 16 Juli , 2011, 22:05 »
så står den på ribs gele i morgen samt kogning af jordbær rabarber saft :-) uhmmmm glæder mig allerede

 /o
Ja ribsgele må jeg hellere også se at få lavet.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #274 Dato: 17 Juli , 2011, 10:57 »
hmm I er meget aktive med potter og pander  /o

Jeg er mere til små portioner, så jeg har solbær og søde kirsebær i fryseren i 1kg pakker, og så kommer det forhåbentlig når vi mangler vitaminer til vinter.

Så må jeg grave tråden frem igen
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #275 Dato: 17 Juli , 2011, 21:51 »
Så har drengene og jeg lige sat en portion hindbærfromage til livs. Uhmmm. Det er så nemt og så godt at I lige får opskriften. Den er jo højaktuel lige nu.

Hindbærfromage:

Pluk en skål friske modne hindbær
Rør en portion sukker i hindbærrene og lad dem stå og safte en times tid. Rør indimellem. Smag om der er nok sukker i.
Når sukkeret er opløst lægges husblasblade i blød- (til en skålfuld bruger jeg 6 blade)..
Pres 3 citroner og smelt husblassen i citronsaften. Rør det op med frugtblandingen.
Pisk flødeskum af 4-5 dl piskefløde. Vend det i hindbærmassen. Den bliver fantastisk flot pink. Der må gerne være lidt hvide og røde striber.
Sæt på køl i et par timer.
Den skal bare serveres som den er.
Det er den friskeste reneste hindbærsmag man får. En rigtig himmerigsmundfuld.
God appetit.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #276 Dato: 17 Juli , 2011, 22:08 »
uff Henriette det lyder godt, men lidt usundt, så det smager garanteret fantastisk
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #277 Dato: 17 Juli , 2011, 22:38 »
det smager brandgodt, en smule syrligt men kun lige så det er frisk og ikke sukkersødt. Desværre begynder det og smage af petroleum når man har spist en 6-7dl eller deromkring ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #278 Dato: 18 Juli , 2011, 01:48 »
Livet var ikke meget værd uden en sjat piskefløde i ny og næ.  ;D
Men, ja det sætter sig på sidebenene det skidt. Det har jeg så lært at leve med. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #279 Dato: 18 Juli , 2011, 08:05 »
min svigermor har lært mig, at når man har rigtig mange agurker, og inden de bliver for store og vandede, så skærer hun dem og drysser dem med salt og fryser dem i små poser. så er det bare at koge lidt lage og hælde over, så er der frisk agurksalat hele vinteren. /o
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #280 Dato: 18 Juli , 2011, 13:08 »
det er da genialt at gøre sådan med agurkerne :-) det tror jeg jeg vil prøve :-)
jeg fik kogt saft i går samt lavet ribs gele og solbæerne er kommet i fryseren... men øv nu er jordbær sæsonen ved at være forbi :-(
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #281 Dato: 18 Juli , 2011, 15:27 »
Gunni: vil lige høre dig ang det med malkning.
For hvordan gør/gjorde du med kid/kalv, skal man tage ungen fra efter nogle dage eller kan de gå sammen? Kunne da ikke forstille mig at det ville give ret meget hvis mor og "barn" gik sammen.

Nu har jeg jo lige fået af vide at manden elsker gedemælk  :D Men drømmen om en malkeko er her stadig ;)
Hilken race ged er bedst til malkning?

Jeg har ikke så stor erfaring med geder at jeg kan sige hvilken race der er bedst som malkeged. Jeg har valgt Saanen, fordi jeg har læst mig til at de skulle være fortrinlige malkere.

Jeg købte to og de læmmede med en dags mellemrum.Den ene fik kun et kid og jeg startede med at malke hende fra dag 1 både morgen og aften. Hun gav rimeligt meget mælk, selvom kiddet drak hele døgnet.

Efer en måneds tid gjorde jeg så det, at jeg om natten satte hendes kid ind til den anden ged, der havde to stk. Om morgenen malkede jeg moderen, men levnede dog en smule og så gik han der hele dagen. Jeg snuppede stadigvæk den sjat der var tilbage om aftenen, inden han blev flyttet i natpleje.

Resultatet er at hun i dag lægger over fire liter mælk om dagen, hvor den anden blot leverer 1½. Helt sikkert fordi kiddene ikke har drukket mere og hendes produktion er sat derefter.Jeg er spændt på hvordan det gåt næste gang hun læmmer og jeg kører samme system som med den anden.

Ang, det at have en ko er bare så hyggeligt, men det kan være problematisk at få den med kalv, hvis den går alene. Vi havde i hvert fald rimeligt svært ved at finde insimineringsdagen, hvilket betød en masse udgifter til det. Det lykkedes først da vi fik en Hereford tyr ( Nullerman) så kom der kalv.

Har man flere køer kan man bedre se når de er tyregale for så rider de på hinanden.
-----------------------------------------------------------

I dag har jeg ordnet mine hvidløg, desværre har jeg opdaget, at de er af den hårdnakkede type, hvilket betyder at jeg ikke kan flette dem, ÆV. Det er noget jeg skal være opmærlsom på til næste år. Der var dog 1 kg af dem med bløde stængler, de må så gemmes til efteråret, så jeg kan sætte dem.

Jeg har ud af det ene kilo jeg satte fået 8½ kg, mon ikke det er meget godt? Jeg tror det rækker vinteren over. ;D

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #282 Dato: 18 Juli , 2011, 16:52 »
Det ene hvidløg jeg satte i en potte har skudt nu med 3 cm stængel på 2 dage  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #283 Dato: 18 Juli , 2011, 16:58 »
Det er fint Mikkel, men husk nu at få sat nogle i slutningen af Okt. Så er resultatet så meget bedre.

VH Gunni.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #284 Dato: 18 Juli , 2011, 22:18 »
de hvidløg i sætter er det dem der ikke lige er blevet spist (købt i supermarked) eller nogle der er købt lissom sætteløg?? har aldrig prøvet og dyrke dem meen havde tænkt og sætte nogen til afteråret
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk