Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34731 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Selvforsyning?
« Svar #240 Dato: 11 Juli , 2011, 21:53 »
moranna: pas på hvad du siger, mine forældre bor i Toftlund, så kunne sagtens finde på at køre forbi  /o

Du skulle være velkommen - Vi kan se Toftlund herfra ;)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #241 Dato: 11 Juli , 2011, 22:58 »
nogen derhar blandings forholdene til agurk salat...har glemt det og har lige plukket agruker

Sådan laver jeg agurkesalat, der kan gemmes :

Skær agurkerne i skiver, drys dem med salt , ikke for lidt, det vaskes ud med saften når agurkerne vrides.
Lav mens agurkerne trækker
passende, nok 2 dl eddike, suikker til det er passende sød-surt, peber. jeg kommer så meget sukker i at det lige kan opløses ved piskning.
Vrid agurkerne godt, tør dem evt i et klæde og kom dem i lagen.
jeg har altid lavet den efter gehør,  men kan give mine tal i morgern  :D
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #242 Dato: 12 Juli , 2011, 11:06 »
Charlotte, de vokser gerne i udkanten i skovbryn og langs lavere åben bevoksning. Er bevoksningen for tæt sætter de ingen bær og dør med tiden. De står gerne i forbindelse med brombærkrat. Det har de gjort alle de gange jeg har fundet nogle :) Vilde hindbær er gerne halv størrelse eller mindre end almindelige hindbær, og jeg syntes de har en noget mere kraftig smag, hvilket gør syltetøjen sådan en mellemting mellem lidt syrlig og så den søde smag. Det vi har spist indtil nu har smagt rigtig godt, men jeg skal have mindre sukker i næste gang, for syntes det er lige sødt nok :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Selvforsyning?
« Svar #243 Dato: 12 Juli , 2011, 17:10 »
Mikkel: Jeg kender da en del brombærkrat, men der vokser ingen vilde hindbær.... jeg må kikke ved skovbryn eller komme forbi Varde Sønderplantage  ;)
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #244 Dato: 12 Juli , 2011, 20:11 »
Tag forbi Varde Sønderplantage, men så skal du skynde dig, der er snart ikke mere end et par kilo tilbage ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #245 Dato: 13 Juli , 2011, 07:09 »
jeg plejer at plukke hindbær og brombær i tved plantage :-)  /o de smager hammer godt
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #246 Dato: 13 Juli , 2011, 16:37 »
agurkesalat
 der kan holde sig i køleskabet hele vinteren:

1 kg agurker i skiver drysses med
150 g salt, trækker 10-15 min, presses så fri for saft som mulig evt tørres iyderligere i et klæde
lage af
1,5 dl eddike
150 g sukker og friskkværnet peber.
lader det trække et døgns tid, fylder et sterilt glas med agurker og fylder op med lage.

Jeg gemmer agurker så jeg kan lav en stor portion ad gangen,
i min ungdom var det obligatorisk tilbehør til søndagskyllingen, enten det eller rysteribs. 
 ;)
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #247 Dato: 13 Juli , 2011, 16:45 »

Det hører vist også med at lave sine egne frø
med de frøpriser der er i år kan der spares en masse.
I år såede jeg porrer, persille, chili, græskar, snackpeber og tomater af egne frø, de er alle kommet godt.
Så i år vil jeg yderligere prøve at lave salatfrø,
nogen med flere forslag ?
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #248 Dato: 13 Juli , 2011, 17:13 »
Vibeke: udover de nævnte laver jeg af squash, melon, alm. peber, skorzonerod. Løg og hvidløg er lidt mere besværligt, for her er det topløget, man først skal dyrke, så det tager 2 år. Men man kan lade en af de gode af alle grøntsager sætte blomst, og så høste og tørre dem. Tallerkensmækker, stolt kavaler og morgenfrue er ret nemme. Og solsikker, hvis man når at snuppe dem før fuglene. I år vil jeg prøve at tørre nogle majsfrø også.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #249 Dato: 13 Juli , 2011, 18:07 »
Squash vil jeg prøve, de skal så bare blive godt modne, har du også prøvet den gule ?
Har du prøvet gulerødder ?, de er jo 2 årige som porrer, men de skal vel så flyttes om efteråret, for at få rod nok.
Ja fuglene   :D , et år, jeg ville tage solsikkekurven sad der en musvit og klagede sig over at jeg tog dens mad, så den fik lov til at have den. Men vi kan jo dele i år.

Morgenfruer har jeg på 3' år samme sted,  de sår sig selv, kronbladene tørrede er et godt krydderi til æggeretter. 
Har prøvet at lægge de små hvidløgfrø, men synes ikke at der kommer andet ud af det end top, men de smager godt i kartoffelsalat.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #250 Dato: 13 Juli , 2011, 21:45 »
Nej, har ikke prøvet gulerødder. De små hvidløgsfrø kan du ikke bare lægge og så håbe på hvidløg. Har læst en længere roman om det en gang, men kan ikke lige huske hvor. Måske på www.havenyt.dk Ja, morgenfruer er dejlige. Jeg bruger dem tit friske som pynt til salat. Kun kronbladene. Her kan man også bruge vild stedmoder, Tallerkensmækker osv. Tallerkensmækkerfrø kan man også sylte som kapers.

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #251 Dato: 14 Juli , 2011, 00:08 »
Jeg har også læst en del om hvidløg og mener ikke man kan få frøene til at spire. De små løg der af og til kommer på stilken kan man sætte så vokser de , men har ikke fed. Altså det er noget jeg har læst, men ikke selv afprøvet.Jeg plukker dem af og kommer dem hele i maden. /o

I år er mine hvidløg bare så flotte, så jeg regner med at have så mange, at jeg kan bruge mine egne til at sætte til efteråret.

Det har forbavset mig for jeg er ikke til alt det der med kompostbunker, jeg har vinteren igennem smidt de brugte spåner ud på stykket hvor de stod, med kyllingefoderrester samt møg.Det har kompostret så fint og løgene er som sagt bare så fine.

VH Gunni.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Selvforsyning?
« Svar #252 Dato: 14 Juli , 2011, 00:46 »
Hvidløg kan sagtens tages fra planterne, og sættes i oktober, med høst året efter.

Hvidløg formeres vegativt, dvs. ved deling af moderplante. I dette tilfælde er det selve fedene man sætter i jorden. Fuldstændig som alle andre sætteløg.

Har engang haft hvidløg i haven, dyrket fra et enkelt hvidløg, jeg købte med hjem fra Grækenland.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #253 Dato: 14 Juli , 2011, 14:32 »
Tina: ja, men det er topløgene fra hvidløg, vi snakkede om. De meget bitte frø/fed der kommer i toppen på f.eks. slangehvidløg.
Gunni: lækkert. Tillykke med det.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #254 Dato: 14 Juli , 2011, 18:34 »
Har sat 50 fede hvidløg, men der er ikke kommet et eneste op :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.