Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34773 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #150 Dato: 05 Juli , 2011, 20:31 »
ov ja stilkene klipper jeg også af når jeg kommer dem i spanden efter jeg har skyllet dem....

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Selvforsyning?
« Svar #151 Dato: 05 Juli , 2011, 20:45 »
Jeg ud vider haven lidt hvært år, med noget nyt, og så må jeg jo prøve mig frem. ( er der nogle, som har nogle gode råd, ang, ukrudt, for jeg hader det, og vil da gerne ha det så nemt, som mulig )

Jeg bruger fiberdug til en del ting f.eks. jordbær, forkultiverede krydderurter, squash, asier, drueagurker m.m.. Fiberdugen holder ukrudtet væk, holder på fugtigheden og sikrer at bær og frugter ikke kommer i direkte forbindelse med jorden. Det er en fin løsning, og jeg genbruger fiberdugen i adskillige år.
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #152 Dato: 05 Juli , 2011, 21:24 »
Grønkål: Tag nogle helt friske blade og hak dem fint. Læg dem på et stykke frisk rugbrød. salt på og til sidst en rå æggeblomme. MUMS.
Mikkel: Hyldeblomstsaft: Du behøver ikke bruge citronsyre. Jeg bruger både citroner og appelsiner. Og når du skyller flaskerne i atamon, er jeg sikker på de kan holde sig ret længe. God fornøjelse.
Mxi: jeg bruger også fiberdug i det tidlige forår, men min erfaring er bestemt ikke, at den holder ukrudt væk. Tværtimod, så elsker ukrudtet jo også den tidligere varme. Til gengæld har jeg så nogle store sunde kålplanter her i juli, hvor den er taget af. Og det er jo nu, kålsommerfuglen begynder at lægge sine æg. Men det kan den bare gøre, hvis den kan hitte mine planter. Den lægger helst æg på undersiden af de nederste blade, og det er ok. Når planterne er sunde, kan de klare det. Og hønsene elsker kållarver.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #153 Dato: 05 Juli , 2011, 22:46 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:12 Fra The Mother »

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #154 Dato: 06 Juli , 2011, 00:36 »
Grønkål: Tag nogle helt friske blade og hak dem fint. Læg dem på et stykke frisk rugbrød. salt på og til sidst en rå æggeblomme. MUMS.

. Og det er jo nu, kålsommerfuglen begynder at lægge sine æg. sunde, kan de klare det. Og hønsene elsker

Eller denne her : hakket frisk grønkål og mørke rosiner i flødeskum, passer både til varm mad og på et stk brød.

Mine høns hader larver, i hvert fald kållarver, så for 3 år siden prøvede jeg dipel, en slags bakterier der dræber larverne. brugte det også sidste år, så i år har vi kun 4 kålsommerfugle. Men vi bor også på en slags ø i bondelandet, så nu vil jeg passe på dem for biodiversitetens skyld.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #155 Dato: 06 Juli , 2011, 00:39 »
Jeg fik det så lavet inden jeg fik læst svarene. Jeg skyllede dem altså, men der var stadig en del pollen på dem. Jeg fik ikke klippet stilkene af heller, hvis det bliver skidt må jeg jo bare prøve igen.. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #156 Dato: 06 Juli , 2011, 11:21 »
Der er jo også den tråd jeg startede i efteråret, måske nogen kan bruge den? :)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12946.0
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #157 Dato: 06 Juli , 2011, 14:32 »
Jeg har lige plukket 6 kg solbær, som lige nu står i saftkogeren og bliver forvandlet til den flotteste mørkerøde saft *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #158 Dato: 06 Juli , 2011, 16:59 »
hm Marianne
Jeg har altså kun plukket et kilo, og lagt det i fryseren.
Jeg tænker at jeg kan lave marmelade hen ad vintervejen  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #159 Dato: 06 Juli , 2011, 17:44 »
Dette her er en utrolig dejlig positiv tråd. Det glæder mig, at så mange sætter pris på at gøre nogle ting selv, selvom tiden kan være svær at finde til det.

Der er hen ad vejen stillet et par spørgsmål til mig direkte, men jeg har en masse at gøre, hver eneste dag og det kniber med tiden til at sidde og nedfælde lange opskrifter.

@ Mikkel, min tomatpure er blot tomater der er kogt møre i næsten ingen vand og kørt igennem en sigte, tilsat salt og peber efter vores smag, derefter hældt på glas. Den er ikke så rød som den købte, ej heller så koncentreret, men den er go`

Så er der det med køer, smør og mælk.

Vi har altid haft en jerseyko, med smukke øjne og horn og så har den heddet Kella. Nu er den erstattet med gederne og det har jeg ikke fortrudt, bortset fra, at jeg savner smørret, det er skønt at kunne råbruge både til stegning og bagning og ikke mindst at smøre en franskbrødsmad og se det nykærnede smør perle når man smører det på.

Jeg bliver lidt salig af det og mindes min barndoms ismejeri, hvor smørret var i dritler og netop som tegn på, at det var friskt, perlede.I dag er det blot en kønsløs masse, ens fra gang til gang. Det tager tid og det griser også lidt, især det med at få smørret vasket er noget fedteras.

Mælken kan udemærket holde sig i flere dage, idet jeg straks efter malkningen pateuriserer den og køler den ned, ved at sætte den i fryseren og røre lidt i den til den er kold, derefter kommer den i køleskabet.Bondemanden opbevarer jo sin mælk rå, men nedkølet så han kan ikke sammenlignes med os andre. Bønder har ikke den store beundring for os der gerne vil selv, de mener vist vi er skøre når vi nu kan købe deres "fine varer"

Dansk Hjemmeproduktion har en udemærket lille bog om, hvordan man laver smør og ost, den kan jeg anbefale.

Og så lige et link som jeg har bragt før.

http://biology.clc.uc.edu/Fankhauser/Cheese/Cheese_course/Cheese_course.htm

Det var så det, videre i teksten, jeg skal have bundet mine 200 hvidløg op, de har ligget og sol/vindtørret hele dagen og nu skal de børstes fri for jord og hænges til tørre, de er bare så flotte i år.

Igen i dag er der syltet jordbær og solbær, hindbærrene er i fryseren indtil der er en større portion( jøsses de skal jo også plukkes igen i dag) og jeg skal have sået en gang spinat i hvidløgsbedet.

Ærterne er ligeledes klar og skal plukkes mindst hveranden dag, så er der tidsfordriv til fjerneren med at bælge.

VH Gunni.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #160 Dato: 06 Juli , 2011, 19:36 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:12 Fra The Mother »

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #161 Dato: 06 Juli , 2011, 20:24 »
Er dødmisundelig på jer med solbærrene . Mine 4 planter har vist fået en slem sygdom og skal bare graves op og brændes. ØVV

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #162 Dato: 06 Juli , 2011, 20:59 »
Lone, du må gerne få nogle stiklinger af mine, de slår nemt rod.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #163 Dato: 06 Juli , 2011, 21:02 »
har en en god opskrift på saftevand ???
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #164 Dato: 06 Juli , 2011, 21:02 »
Marianne: herligt. Lejer lige en lastbil til mandag *GGG*