Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #120 Dato: 04 Juli , 2011, 07:05 »
jeg giver gift hvert år (en gang) og ellers går jeg når de regner en tur i haven med en pølsetang, pose og en stor bøtte salt!! i år her jeg kun tage 30 intil vidre og det er jeg rigtig glad for :-) sidste år var de alle vegne!!

netop af den årsag har jeg jordbær i højbede :-)
jeg har planer om at lave min køkken have lidt om til næste år med en masse højbede og grus rundt om kring dem...  både fordi det er nemmere at holde fri fra ukrudt og også fordi jeg synes det vil se godt ud :-)

tak for opskriften på brændenælle opskriften... jeg læste et sted at de også kunne bruges i drivhuset til planerne  som gødning og vil afprøve det til næste år!!

Jordbær fryser ejg i store mængder da det er så lækkert at kunne lave jordbærkage og grød om vinteren også...og det bruger vi rigtig meget! ellers har jeg lavet jordbær mamelade, syltetøj, spist dem med is, med mælk, bagt kage med jordbær... jordbær smoothie´s
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #121 Dato: 04 Juli , 2011, 08:59 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:11 Fra The Mother »

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #122 Dato: 04 Juli , 2011, 09:09 »
1
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:11 Fra The Mother »

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #123 Dato: 04 Juli , 2011, 11:04 »
som så mange andre...sikke en fed tråd. /o

jeg er næste selvforsynende med grønsager. køkkenhaven står flot med kartofler, løg, spinat, persille, dild, gulerødder, grønkål, spidskål, majs, hokaido, ærter, rødbeder, jordbær og asparges.

derudover et hav af krydderurter(timian, oregano, estargon, kørvel, purløg, salvie, rosemarin, laurbær), rabarber, bærbuske(hindbær, brombær, solbær, blåbær, japanske multebær) og frugttræer(2 æbler, 2 pærer, 1 blomme, 1 kirsebær, 1 mandel). glæder mig til at høste de første kirsebær i eftermiddag :)

i drivhuset har jeg tomater, agurker, chilier i alle styrker, vin, figen og blomkål. (havde sået hele køkkenhaven til, og havde ikke plads til blomkål, så det kom i drivhuset) tror dog jeg gentager det næste år, da jeg endnu ikke har set en kålorm, og blomkål kræver meget vand, og vi vander alligevel drivhuset dagligt.

rundt om hønsegården har 2 hasselnøddetræer, så skulle hønsene hjælpe mig med at holde dem fri for orme. og når den bliver udbygget skal jeg også have plantet mit lille trøffeltræ, som også er en hassel og om fem år gerne skulle forsyne mig med trøfler...mums.

sidste år fik jeg en masse sylteglas forærende. så jeg fik henkogt noget af det hele. som andre skriver er det virkelig lækkert med tomater. jeg kan også godt lide at henkoge rabarber og hindbær, så holder de formen, uden at koge helt ud og stadig bliver dejligt møre. det ser flot ud, med en hyldeblomst nederst i glasset. mere end en veninde er blevet glad for sådan en værtindegave...

i år er mit projekt at jeg skal begynde at tørre frugt og grønt. jeg vil bygge et tørreskab a la det fra john seymours bog, så det bliver tørret ved hjælp af solvarmen...jeg har stor adgang til stevns kirsebær og har planer om at lave mine egne "rosiner".

jeg lader også altid en af hver af mine afgrøder gå i blomst, så jeg har frø til at så igen året efter. selvom et brev frø ikke koster så meget, så er det bare fedt at lave det selv.
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #124 Dato: 04 Juli , 2011, 11:54 »
Jeg har købt moskus ænder, og dem skal jeg ha til at holde snegle væk

Men æder de ikke også salaten og det andet guf?

Peter tak for tippet... Apropos hosta, kan jeg godt flytte store gamle planter nu? har de smukkeste hostaer stående og det kvier mig lidt at de skal overgå til den spasser af en husejer jeg har.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #125 Dato: 04 Juli , 2011, 12:01 »
Hvis man ikke er total tosset med spredning af Ferromol eller bare synes det er sjovere at bruge pengene på noget andet, så hjælper det også at have fritgående høns i haven.

Det hjælper selvfølgelig ikke år 1 for de spiser ikke sneglene, men mine elsker at gå og skrabe i jordbunden under træerne mellem vores have og marker (og i øvrigt også alle andre steder). Der hvor også store mængder af snegle kom vandrende indover hele sidste sommer.

Jeg tror hønsene er verdens mestre i at finde og spise æggene. Sidste år (som var vores 1 år på gården) sagde det svup - svup i sneglemasse, når vi gik i haven langs skovkanten om aftenen. I år har jeg foreløbig set 3! Jeg elsker mine høns ;D
Med venlig hilsen Heidi

Offline bibit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Selvforsyning?
« Svar #126 Dato: 04 Juli , 2011, 12:13 »
Hej Wanda
Jo de sataner æder alt!!!! For fire år siden åd de HELE min køkkenhave, ALT. Selv jordskokkerne klarede de!!! <W. Det fik mig til at miste modet totalt mht urtehave. Vi gik tur hver aften min mand, to børn og jeg og slog vel 200 snegle ihjel hver. Og det var hele sommeren. Jeg talte også med en biolog, der trøstede mig med, at de nok havde "toppet" hos os den sommer. Det fik han heldigvis ret i. De er her godt nok stadig, og især de dage hvor det har regnet, som nu, er de mange.Så er vi ude med spaden morgen og aften. Man kan lægge brædder ud mellem rækkerne i urtehaven, der vil de søge hen, hvorefter man nemt kan hakke dem med spaden.
Jeg har urtehave igen, startede ligeså forsigtigt igen sidste år med nogen få ting. Det gik fint, så i år har jeg udvidet produktionen, men er dog slet ikke på højde med tidligere år.
Der findes en lille bog der hedder Til kanp mod sneglen fra forlaget Høst og søn.
1,2 Blå araucanere; 0,1 sort araucaner;0,1guldbrakel;2,4guldrandede wyandotter;0,2 islændere;2,2katte; 3 dejlige drenge

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #127 Dato: 04 Juli , 2011, 15:50 »
Jeg købte en moskusandemor med ællinger sidste år og de nåede totalt at udradere sneglene /o

Desværre kom ræven jo og udraderede ænderne :'( men indtil da så jeg aldrig en snegl, ænderne patruljerede hele haven.

Jeg har hegnet køkkenhaven ind med et lavt hegn, og når jeg får ænder igen skal de patruljere i have og køkkenhave og lukkes inde i andebo om natten /o

Jo jo det skal nok lykkes. Jeg kan godt lide at sneglene ikke går til spilde men bliver til andesteg i stedet for :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #128 Dato: 04 Juli , 2011, 18:41 »
Wanda jeg tror godt du kan flytte din hosta nu, hvis du giver den en ordentlig klump, så den ikke får et kulturchok når den flytter. sæt den i en stor balje når du flytter den, og sæt den på et nyt vokseted der minder om det den har... shhh så opdager den det nok ikke  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #129 Dato: 04 Juli , 2011, 18:50 »
Og husk at vande godt når det bliver varmt igen. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #130 Dato: 04 Juli , 2011, 19:50 »
Nu har jeg skaffet en masse glas og flasker, så nu mangler jeg bare at komme igang med at lave nogle forskellige ting. Det første bliver nok hyldesaft, jeg kan vidst lige nå det endnu (vi har nogle sent blomstrende hyld i skoven) og derefter jordbærgsyltetøj og marmelade (der er mange store jordbærmarker heromkring) ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #131 Dato: 04 Juli , 2011, 20:27 »
nej hvor rart jeg ikke er den eneste "tosse". Eftersom jeg først i år har fået køkkenhave igen måtte jeg igang næsten forfra. Begyndte så og tænke i suppe.Har jo 3suppehøns gående og så såede og plantede jeg ellers efter hvad der mere skulle i. Har allerede udvidet med 50m2 og har allerede planer om ændringer til efteråret.Forventer ikke det store udbytte i år, men for hunde jeg hygger mig, har så osse anlagt køkkenhave rundt om høndehus og gård.Har gjort den opdagelse at hønsemøg i komposten næsten virker for godt. Skulle stikke den om og der var "aske" i den så varm havde den været ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Selvforsyning?
« Svar #132 Dato: 04 Juli , 2011, 21:41 »
Wanda jeg tror godt du kan flytte din hosta nu, hvis du giver den en ordentlig klump, så den ikke får et kulturchok når den flytter. sæt den i en stor balje når du flytter den, og sæt den på et nyt vokseted der minder om det den har... shhh så opdager den det nok ikke  ;D

dejligt. så prøver jeg det.... har faktisk ca 15 store der skal flyttes ;) elsker hostaer :) jeg går dog fra at have god muldjord til kartoffel sand.... så chokket, det bliver de nok ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #133 Dato: 04 Juli , 2011, 21:54 »
Wansa: man siger jo, at man skal omplante om efteråret. Men tag alt det med, du ønbsker, og så kryds fingre. Masser af god kompost lyder som en god ide til den jord. Det gider du nok ikke flytte med, men så kan du klare dig med en dårligere kompost fra genbrugspladsen. Det plejer at være gratis, men flere steder er man begyndt at opkræve en 50'er for en trailerfuld. Og så ellers godt med vand. De fleste planter plejer at overleve. Måske lige en enkelt sæson, hvor de ikke er så frodige, men pyt. Og hostaer er ret seje.

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #134 Dato: 04 Juli , 2011, 22:39 »
Wanda når du flytter hostaerne så kap bladene af så der kun er 10 cm stilk tilbage over rodklumpen. Så skal planten ikke holde liv i alt det grønne, men bare sørge for at genetablere rødder.

De er så ikke så fine i år, men næste år kommer de stærkt igen. Har flyttet masser af hostaer på denne måde på alle tider af året.
Med venlig hilsen Heidi