Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34706 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #90 Dato: 02 Juli , 2011, 21:39 »
Henriette: Lol, hvor svarer vi dog ens *GGG*

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #91 Dato: 02 Juli , 2011, 21:56 »
GKV

Du skrev tidliger noget om pastuerersering, af mælk, jeg vil gerne høre mere, min søn arbejder på en går, og de siger mælken kun kan holde sig i 2 dage, og at man ikke kan pastuerserer selv ???

Jeg kunne godt tæmke mig en ko, eller et par malkegeder, selv lave mælk smør og ost, det lød som om det var noget du har forstand på, fortæl fortæl....... Prøver at suge en masse viden til mig, via denne tråd, og syntes faktisk alle kommer med gode indlæg

Det er noget værre sludder, enhver kan sgu´da opvarme sin mælk til 70-72 grader ( pasteurisere) uden den større landmandsuddanelse. Mon ikke han tager fejl og mener homogenisering? Det kan vi heldigvis ikke, hvilket jeg mener er godt, aldrig har der været så mange mælkeallergiker som efter man begyndte at homogenisere mælken. Noget ganske ukendt da jeg var barn, hvor alle jeg kendte sagtens kunne tåle mælken.

VH Gunni.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #92 Dato: 02 Juli , 2011, 21:59 »
Gunni: ja, og homogenisering bevirker også at alle fedtpartiklerne blir knust, så de trækker IND i vores årer i stedet for at blive udenfor.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #93 Dato: 03 Juli , 2011, 06:14 »
Lone, du er velkommen til at kikke forbi og få et stykke af min eddikemor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Selvforsyning?
« Svar #94 Dato: 03 Juli , 2011, 07:55 »
Bær til gele´må ikke være for modne .Der må gerne være nogle halvmodne imellem.Og så er det ikke her man skal spare på sukkeret.Det er rigtig træls når det blir TURBO-gele´/syltetøj  :)
Saft til gele´koger jeg altid på gammeldags maner.I gryde og dryppe af i et klæde.Har en hvid stofble jeg bruger kun til det.Jeg tror der er for meget vand i saften fra saftkogeren.
Det er ihvertfald sådan her jeg får det til at lykkes .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #95 Dato: 03 Juli , 2011, 09:28 »
er der nogen der har en god opskrift på at henkoge tomater ??

mine tomatplanter kommer rigtig godt...men der er først blomster der kommer nu... en enkelt tomatplante giver røde tomater ... selv mine hjemmelavet peber har ikke sat alle deres blomster men jeg var også lidt sent ude i år !!
jeg giver gødning i vandet en gang i ugen..mine står i selvvandingskasser ...

er der nogend er har prøvet at lave gødning til planterne selv af nye skud på brændeneller?
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #96 Dato: 03 Juli , 2011, 09:47 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:07 Fra The Mother »

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #97 Dato: 03 Juli , 2011, 10:06 »
i
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:07 Fra The Mother »

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #98 Dato: 03 Juli , 2011, 10:07 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:08 Fra The Mother »

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #99 Dato: 03 Juli , 2011, 10:52 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:09 Fra The Mother »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #100 Dato: 03 Juli , 2011, 10:56 »
Henkogte tomater:
Skyl tomaterne og skær i passende størrelse, hvis de er store. Prop så mange tomater som muligt i et glas. Tilsæt et meget lille skvæt æbleeddike, salt, sukker og krydderurter og hvidløg, chili efter smag. Fyld efter med olivenolie. Sæt glassene i et vandbad i ovnen med låget på. Låget skal ikke være lukket. Nu skal de stå i 1-2 timer ved ca 130 grader. (Olien skal boble). Så lukker man lågene og lader glassene stå og køle af i den lukkede ovn. Så er de fuldstændigt lufttætte. Etiketter på og så i forrådskammeret. Jeg har to glas tilbage fra sidste år. Med fine små orange cherry-tomater. De er så fine at jeg næsten ikke nænner at bruge dem. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #101 Dato: 03 Juli , 2011, 14:05 »
super tak det skal prøves.. jeg plejer at fryse dem
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #102 Dato: 03 Juli , 2011, 15:03 »
Gunni, tomatpuré, laver du det lidt af gangen af tomaterne fra fryseren, eller laver du en stor portion som du så gemmer på glas? Eventuelt hvordan?

Hvordan gør i med flåede tomater? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #103 Dato: 03 Juli , 2011, 16:43 »
Hold da op hvor er denne tråd blevet spændende  /o
Dejlig at sidde og læse alle de gode erfaringer og gode råd  ;)

Gunni: kom gerne med mere ang egne køer, mælk, ost og smør.
Syrner du mælken før der laves smør, og hvad kræves der for at lagere osten optimalt?
For det er noget jeg vil prøve at gøre i. Vi har nemlig planer om at anskaffe nogle galloway, men da jeg er ret tændt på egen mælk,ost og smør, så må jeg se om jeg ikke også kan få listet en bette jersey ind  :D
Hvad havde du af kvægrace?
Kunne ellers være spændende at komme og holde sommerferie hos dig, tror man kunne lære en masse  /o

Ang at spare energi, så har vi nemlig også tænkt det samme. Vi har så en bette brændekomfur, med én kogeplade, som jeg så vil fyre i og koge, saft, marmelade, rødbeder osv på.
Vi er i forvejen selvforsynede med træ, så det er småting at tænde op i det lille brændekomfur  ;)

Måske det ville være en god ide at lave et selvforsynings rum her, for det er åbenbart noget vi tænder meget på her inde  ;D
« Senest Redigeret: 03 Juli , 2011, 20:31 Fra C. Kjær »
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #104 Dato: 03 Juli , 2011, 17:22 »
Man kunne også få indstalleret jordvarme og forsyne den med det strøm den skal have vha. et lille solcelleenergi, så sparer man også en del. Vi har som tidligere nævnt jordvarme. Den har tjent sig selv hjem i løbet af 10-12 år :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.