Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34693 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #75 Dato: 02 Juli , 2011, 17:38 »
Da mine tomater er usprøjtede og normalt helt rene så blive de højst skyllet inden de blive lagt på glas. Små tomater hele, og de store skåret i både/tern så de bedre kan proppes tæt.
Til henkogte ting skal der ikke bruges atamon. Jeg sætter glassene i et vandbad i ovnen med låget lagt over, men ikke lukket. Så skal de stå ved 130 grader til olien bobler. Gerne en time eller to. Så skruer man låget på/lukker låget og lader dem stå i ovnen mens den køler ned.
Til chutney, og al slags saft og sylt skyller jeg glassene med atamon. Det er altså for træls hvis alle ens lækre sager går til i mug! Sprut skulle være lige så godt, men det har jeg ikke prøvet (endnu).  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #76 Dato: 02 Juli , 2011, 17:53 »
Tak Ina. Ja, det vil jeg da prøve. Lige nu har jeg 3 underlige dimser. Har ellers haft dem i mange, mange år.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #77 Dato: 02 Juli , 2011, 18:08 »
Lone, så er det bare mig der har misforstået noget. Der står direkte i flere af opskrifterne at man skal tilsætte en spsk atamon til eksempelvis syltetøjsblandingen eller saften og komme det på atamonskyllede flasker, men er det nødvendigt? Sikke mange spørgsmål jeg har ;)

Henriette, super, jeg tror jeg vil gøre det samme når engang tomaterne bliver klar :)

Er der nogen der kan svare på hvor lang holdbarhed der er på produkterne? Jeg læste i en bog at med syltetøj er det bedst at fryse bærene ned og så lave syltetøj af dem hen over vinteren, for så holder det bedre, men så er det så også uden atamon eller alkohol. Det kunne vidst holde to-fire uger :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #78 Dato: 02 Juli , 2011, 18:08 »
Farmen, undskyld jeg sådan skriver med spørgsmål i din tråd, men håber også det kommer dig til gavn :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #79 Dato: 02 Juli , 2011, 18:17 »
Det kommer nok lidt an på hvor man har mest plads. Fryserne eller hyldeplads til glas. Jeg har ikke så meget plads i mine frysere, for jeg får en kvart ko og et halvt krondyr hvert år + høns og haner og hvad man ellers lige falder over/får tilbudt. Så lidt bønner og spinat er vist det eneste jeg putter i fryseren. Jeg har nemlig et vaskerum med masser af skabe. Det kan godt være at syltetøjet smager mere friskt når det er nylavet, men jeg har altså ikke plads til frossen saft og masser af poser med bær.
Før i tiden kom man noget mere atamon i syltetøjet, men det er ikke nødvendigt. Når jeg har skyllet mine flasker/glas er der måske en halv til en hel teske-fuld tilbage, og det kan jeg da godt finde på at smide i syltetøjet/saften, men nogen gange passer det lige, og så kommer der ikke noget i, og det holder alligevel.
Prøv at se om du kan finde den grønne syltebog eller låne nogle mere moderne syltebøger. Man bliver noget så inspireret. Og det er helt klart tilladt at eksperimentere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #80 Dato: 02 Juli , 2011, 18:33 »
Det kommer nok lidt an på hvor man har mest plads. Fryserne eller hyldeplads til glas. Jeg har ikke så meget plads i mine frysere, for jeg får en kvart ko og et halvt krondyr hvert år + høns og haner og hvad man ellers lige falder over/får tilbudt. Så lidt bønner og spinat er vist det eneste jeg putter i fryseren. Jeg har nemlig et vaskerum med masser af skabe. Det kan godt være at syltetøjet smager mere friskt når det er nylavet, men jeg har altså ikke plads til frossen saft og masser af poser med bær.
Før i tiden kom man noget mere atamon i syltetøjet, men det er ikke nødvendigt. Når jeg har skyllet mine flasker/glas er der måske en halv til en hel teske-fuld tilbage, og det kan jeg da godt finde på at smide i syltetøjet/saften, men nogen gange passer det lige, og så kommer der ikke noget i, og det holder alligevel.
Prøv at se om du kan finde den grønne syltebog eller låne nogle mere moderne syltebøger. Man bliver noget så inspireret. Og det er helt klart tilladt at eksperimentere.

Vi har tre kummefrysere, men det er netop også pga. af de store mængder kød, vi får nemlig også rigtig meget kød fra ko, svin og råvildt, så når det først er hjemme er her fyldt, men vi har derimod en ombygget staldbygning, så der tror jeg at jeg skal have sat nogle hylder op til opbevaring. Rummet er cirka 15-18 grader om sommeren og 6-12 grader om vinteren, mon ikke det er fint til opbevaring?
Jeg tror jeg skal have fat i den bog, men opskrifterne fra de gamle dur vel også, så kan jeg bare lade være med at putte atamon i selve syltetøjet og så kun udlade det derfra ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #81 Dato: 02 Juli , 2011, 18:53 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:06 Fra The Mother »

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #82 Dato: 02 Juli , 2011, 20:01 »
jeg opbevare jordbær og rabarbere, skrællet æbler og mange andre bær i fryseren..men det er nu mest til grød og kager :-) jeg laver mamelader af de friske bær og laver gerne til et år af gangen og har aldrig haft problemer med hverken smag eller mug :-) jeg skyller glassende i kogende vand og så skylles de med atemon bagefter!!

jeg har i dag lavet solbærmamelade og jordbær mamelade :-) og inde på dan sukker´s hjemmeside kan man lave de flotteste etiketter til glassene :-)

hvad bruger i det henkogte frugt og grønsager til :-)???
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #83 Dato: 02 Juli , 2011, 20:13 »
Jeg bruger altså også atamon til at skylle glassene i inden jeg fylder syltetøj på dem.Jeg anser det ikke for at være så skadeligt endda, da syltetøj vel ikke er noget man bør indtage i rigelige mængder. Atamon er baseret på natriumbenzoat, der er fremstillet syntetisk. Det samme findes i naturlig udgave i tranebær og tyttebær.

Jeg sylter efter den gammeldaws metode med 1 kg sukker til 1kg bær udfra devisen, at kunstigt sukker ikke er af det gode heller.

Hen ad vejen finder man ud af , hvad og hvor meget man har brug for.I år har jeg lavet en del stikkelsbær- og ribsgele og indtil videre syltetøj/marmelade af 15 kg jordbær. 6 store glas solbærmarmelade er det også blevet til, flere er på vej, nu mangler hindbærrene. De resternede ribs tror jeg vil lave saft af, uden at vide om vi i det hele taget har noget at bruge den til.

Syltede græskar og grønne tomater er noget jeg kan lide, men ikke de andre så meget, så det er også udeladt, idet der stadigvæk er flere glas på hylden fra sidste år.Det samme gælder for rødbederne, så i år skal der kun spises bortch, det staves vist ikke sådan, men det smager vidunderligt lavet på en slagtehane/høne.

Græskarrene bliver lavet til græskarsuppe med chili. Der er langt flere end vi kan bruge, men så er der da heldigvis nogle høns der er vilde med dem til den tid.

Tomaterne fryser jeg bare hele og putter dem i div, sammenkogte retter samt laver ketchup og tomatpure, det har vi aldrig for meget af.

Vi er ikke de store saft- eller sodavandsdrikkere, så der er stadigvæk hyldeblomskoncentrat i fryseren fra sidste år, så i år har jeg undladt det.Årsagen er jo nok den famøse frugtyoughurt, som der til gengæld drikkes meget af.

Mine bønner er ikke rigtigt kommet igang endnu, det er vist for koldt, men sidste år høstede jeg et hav af dem, jeg kører dem igennem kødhakkeren og tilsætter dem til det hakkede kød når vi skal have frikadeller eller andet farsmad. Hvis de kommer igang i år skal jeg dog ikke have frosset så mange ned som sidste år.

Kål havde jeg sidste år masser af, grønkålen var hønsene glade for hele vinteren, men jeg tilstår det gider jeg ikke i år. Den evindelige kamp med kålorme er jeg træt af, selvom jeg fik taget livet af dem ved at klippe i bladene hvor de var.Men at vade rundt i tårnhøje snedriver for at plukke den til hønsene er mere end jeg orker.

Jeg har i dag bælget de første ærter af de mange der er på vej, disse bliver også frosset ned og heller ikke her kan vi få for mange.

Hvis der snart kommer lidt tørre lune dage med lidt vind, ja, så er hvidløgene ved at være klar, en afgrøde jeg er utroligt glad for og som vi bruger rigtigt mange af. Sidste års høst passede lige, jeg har stadigvæk en fletning hængende.

Så på med vanten, find ud af hvad der in og yt så man år efter år kan tilrettelægge, hvor meget man skal bruge og lad så fuglene få lidt af goderne også.

VH Gunni.


Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #84 Dato: 02 Juli , 2011, 20:19 »
Farn-svendsen: I dag lavede jeg f.eks. en masse grøntsager i ovnen. Jeg havde et glas ( det sidste) henkogte peberfrugter med chilli. en del af olien herfra blandede jeg med grøntsagerne. Lidt olie brugte jeg til salatdressing og lidt til at smørre fadet, kalkunen skulle ligge i. ½ glas med peberfrugter blandede jeg så med grøntsagerne. MUMS. Resten af glasset kom i køleskab til en anden dag. Jeg henkoger ikke bær og frugt, da jeg ikke har nok, men HVIS...ville jeg bruge det til is, i kager og sårn..
Mother: hvis du laver gele af frosne bær, er min erfaring at det ikke gelerer selv. Jeg tror der sker en nedbrydning af det naturlige pektin under frysningen. Ellers ved jeg ikke hvorfor. Men til gele er det vigtigt at bruge bør / frugt med højt pektinindhold. F.eks ribs, stikkelsbær (ikke for modne) og skovæbler er formiddable.
Det lyder mystisk med dine tomater. Giver du dem FOR meget gødning? Vander du for meget / for lidt? Tomaters blade ændrer sig, når de vil have andre forhold. Dyrker du i planresække---så har rødderne ikke plads nok---der er masser af muligheder. Jeg synes heller aldrig jeg har tomater nok  ;)

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #85 Dato: 02 Juli , 2011, 20:25 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:07 Fra The Mother »

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #86 Dato: 02 Juli , 2011, 20:28 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:07 Fra The Mother »

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #87 Dato: 02 Juli , 2011, 20:30 »
til ribsgele ville jeg ikke bruge hverken melantin eller andet. De BURDE gelere af sig selv, hvis der er sukker nok i. prøv at at hælde et på glas og smid i køleskab til i morgen. Hvis det stadig ikke er stift, tror jeg, jeg ville give det et opkog igen og så tilsætte geleringspulver. Igen: heller bruge de der ting, så man får noget ud af alt sit arbejde. Held og lykke.
Mine grønstribede tomater har masser af frugter, hvorimod bøftomaterne ikke er rigtig i gang endnu. Kan være dit problem har noget med sort at gøre???

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #88 Dato: 02 Juli , 2011, 21:04 »
'
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:07 Fra The Mother »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #89 Dato: 02 Juli , 2011, 21:29 »
Meget sure frugter har gerne masser af pektin, så rabarber, umodne æbler og stikkelsbær og ribs er gode til selv at gelere. Men jeg har nu altid noget geleringspulver i reserve for en sikkerheds skyld. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)