Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 31556 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #15 Dato: 24 Juni , 2011, 13:11 »
Nej. De er ikke ulovlige. De skal bare have et 180 cm hegn. De er så søde.. Vi skal have dem i en stor hegning lige ud for terrassen og badetønden ;)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #16 Dato: 24 Juni , 2011, 13:17 »
smager de godt ???
nej pjat , det lyder hyggeligt med sådan nogle , det tror jeg aldrig ville gå her med 3 terrier, som syntes alt der hopper (kaniner og harer) skal jages
 skal man have special tilladelse til at have dem i DK ?

jeg kan se du også bor på sydsjælland så hvis jeg kan hjælpe dig med nogle stiklinger , siger du bare til.

Stiklinger. Det vil vi rigtig rigtig gerne :) 
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #17 Dato: 24 Juni , 2011, 18:16 »
Ihh ja, kan godt lide tanken om at være delvis selvforsynende  /o Især med kød, for så ved jeg hvordan dyret har haft det, før det ender på tallerkenen
Er en lille smule igang. Vi har plantet kartofler, og forskellige kryderurter, hønse til at give æg og forhåbenligt engang nogle kyllinger, 2 æble og 1 blommetræ, solbær, ribs og hindbær, i skoven finder jeg hyldebær og brombær.
Ja så havde jeg bier, men den ene familie døde i vinters, den anden mistede sin dronning, men vender stærkt tilbage i 2012.
Så har vi planer om noget kødkvæg, og jeg har så ævlet et eller andet om en jerseyko, så vi kan få mælk, og lave ost og smør  8)
Manden har før både haft kødgeder og vildsvin, så måske kommer sådan nogle her på gården igen  :)
Men det hele i et omfang at man går og nyder det, uden at det bliver en sur pligt.
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 18:44 Fra C. Kjær »
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #18 Dato: 24 Juni , 2011, 18:35 »
Fandt lige det her forum www.selvforsyningsforum.dk
Syntes det ser spændene ud.  /o

Ja et spændende forum, har også været der inde og lure  ;D men faldt så over fjerkræforum, fordi vi skulle have høns  /o og synes jeg får meget ud af at være her, meget mere end bare fjærkræviden. For her er mange som også kan lige at lave tingene selv, det får jeg da indtryk af  /o

Så jeg kan virkelig godt lide at være her  *p

Og så kan man jo sidde her http://www.hjemmeproduktion.dk/ og få en masse gode ideer :D
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 18:54 Fra C. Kjær »
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #19 Dato: 24 Juni , 2011, 19:33 »
Det med det store drivhus er et must.
Jeg har fersken og figen i mit hus foruden en stor vin, chili, snackpeber og selvfølgelig tomater og agurker. Men det er også 35m2.
I vores urtehave har vi foruden de alm bærbuske boysenbær, de er fantastiske både som friske og til marmelade og diverse kager.
Et morbærtræ der giver spis nu frugter og en herlig morbærsnaps.
Efter at hyldeblomstsaften er lavet hælder jeg 1 fl brøndum (den grønne) over masken, det giver en helt unik snaps.
Så har du pladsen, er det kun din fantasi der sætter grænsen.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #20 Dato: 24 Juni , 2011, 19:45 »
Ja et spændende forum, har også været der inde og lure  ;D men faldt så over fjerkræforum, fordi vi skulle have høns  /o og synes jeg får meget ud af at være her, meget mere end bare fjærkræviden. For her er mange som også kan lige at lave tingene selv, det får jeg da indtryk af  /o

Så jeg kan virkelig godt lide at være her  *p

Og så kan man jo sidde her http://www.hjemmeproduktion.dk/ og få en masse gode ideer :D

Det er en rigtig fin side, den der hjemmeproduktion.dk.
Her på siden er der mange dejlige personer med en go interesse og viden for alt fra æg til kød.  /o
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #21 Dato: 24 Juni , 2011, 19:50 »
Det med det store drivhus er et must.
Jeg har fersken og figen i mit hus foruden en stor vin, chili, snackpeber og selvfølgelig tomater og agurker. Men det er også 35m2.
I vores urtehave har vi foruden de alm bærbuske boysenbær, de er fantastiske både som friske og til marmelade og diverse kager.
Et morbærtræ der giver spis nu frugter og en herlig morbærsnaps.
Efter at hyldeblomstsaften er lavet hælder jeg 1 fl brøndum (den grønne) over masken, det giver en helt unik snaps.
Så har du pladsen, er det kun din fantasi der sætter grænsen.

Det der med drivhus er også med i vores plan. Ku godt tænke mig at støbe en stor sokkel. Nej sludder og vrøvl.. KÆMPE sokkel ;D og gerne så stort at man ku sidde inde i en "lille" jungle med havebord og stole.
Det der "mask" er det der er presset saft af? Det lyder dælme lækkert. haps  :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #22 Dato: 24 Juni , 2011, 21:21 »
Det der med drivhus er også med i vores plan. Ku godt tænke mig at støbe en stor sokkel. Nej sludder og vrøvl.. KÆMPE sokkel ;D og gerne så stort at man ku sidde inde i en "lille" jungle med havebord og stole.
Det der "mask" er det der er presset saft af? Det lyder dælme lækkert. haps  :)

En solkkel giver en dejlig højde i huset og holder mosegrise ude, ræven kan heller ikke grave sig ind.

Masken er bare dryppet af inden snapsen hældes over, den skal egentlig trække en 4-5 dage mere, men det er ikke nødvendigt; jeg smager så til med mere hyldeblomstsaft, indtil den er passende sød.
Jow det er lækkert  :D
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Selvforsyning?
« Svar #23 Dato: 24 Juni , 2011, 21:58 »
Jeg har drømt om at være selvforsynende siden jeg købte en af John Seymours bøger i England, den er helt fantastisk og jeg kan tit sidde og drømme hen i den om vinteren.

I 2009 købte vi et lille husmandssted hvor vi vil prøve lidt af hvert, men da vi begge arbejder skal det også kunne passes. Så vi er startet med lidt forskelligt grønt i køkkenhaven og så stod der en masse æbletræer og frugtbuske på grunden i forvejen.
Jeg har lige plukket de første hindbær i dag, mums :)

Af dyr har vi høns og kaniner, begge til slagt, men når vi er færdige med at renovere huset, regner vi med at lave en større indhegning til enten geder eller får, samt nogle gæs.

Skal i spise de der wallabyer, eller er det bare hygge?
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Selvforsyning?
« Svar #24 Dato: 24 Juni , 2011, 22:29 »
Jeg kan godt forstå, I finder tanken om at være selvforsynende tiltalende, og jeg synes da bare, I skal kaste jer ud i det /o

Min kæreste og jeg har lige købt hus. Vi har tidligere boet i lejlighed, så selvom vi blot har en alm. størrelse parcelhushave nu, føles det, som om vi har utrolig meget plads (selvom vi sikkert hurtigt begynder at drømme om mere ;)) Vi er i fuld gang med at dyrke tomater, ærter og diverse krydderurter, og vi har et kirsebær- og et æbletræ. Derudover vokser her en hel del jordbær og rabarber, hvilket var en dejlig overraskelse, der fulgte med huset. Det er planen, at vi næste år skal dyrke flere grøntsager, for jeg synes, det er en skøn fornemmelse at kunne spise noget, man har dyrket selv. Derudover vil jeg gerne have nogle frugtbuske, og så vil det være dejligt med et par pæretræer.
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 22:32 Fra Lina »

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #25 Dato: 24 Juni , 2011, 22:31 »
Jeg har drømt om at være selvforsynende siden jeg købte en af John Seymours bøger i England, den er helt fantastisk og jeg kan tit sidde og drømme hen i den om vinteren.

I 2009 købte vi et lille husmandssted hvor vi vil prøve lidt af hvert, men da vi begge arbejder skal det også kunne passes. Så vi er startet med lidt forskelligt grønt i køkkenhaven og så stod der en masse æbletræer og frugtbuske på grunden i forvejen.
Jeg har lige plukket de første hindbær i dag, mums :)

Af dyr har vi høns og kaniner, begge til slagt, men når vi er færdige med at renovere huset, regner vi med at lave en større indhegning til enten geder eller får, samt nogle gæs.

Skal i spise de der wallabyer, eller er det bare hygge?

 Nej nej.. De er ikke til at hapse eller grillstege. Kun til hygge :)
« Senest Redigeret: 24 Juni , 2011, 22:36 Fra Farmen »
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #26 Dato: 24 Juni , 2011, 22:39 »
Jeg kan godt forstå, I finder tanken om at være selvforsynende tiltalende, og jeg synes da bare, I skal kaste jer ud i det /o

Min kæreste og jeg har lige købt hus. Vi har tidligere boet i lejlighed, så selvom vi blot har en alm. størrelse parcelhushave nu, føles det, som om vi har utrolig meget plads (selvom vi sikkert hurtigt begynder at drømme om mere ;)) Vi er i fuld gang med at dyrke tomater, ærter og diverse krydderurter, og vi har et kirsebær- og et æbletræ. Derudover vokser her en hel del jordbær og rabarber, hvilket var en dejlig overraskelse, der fulgte med huset. Det er planen, at vi næste år skal dyrke flere grøntsager, for jeg synes, det er en skøn fornemmelse at kunne spise noget, man har dyrket selv. Derudover vil jeg gerne have nogle frugtbuske, og så vil det være dejligt med et par pæretræer.

JA. Det er dejligt, når man kommer fra lejlighed til hus. Himlen bliver lidt større og man kan lave en masse hyggeting i haven. Pærertræer kan man aldrig få nok af.
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #27 Dato: 24 Juni , 2011, 23:29 »
Ja, jeg tror også vi er mange herinde. Jeg har været med på vognen i 30 år nu, og synes stadig, det er fedt. Det jeg ikke selv laver, "får" jeg så tæt på. Mælk fra naboen, honning fra brormand, spegepølser og rådyr fra svigersønnens kollega osv. Menlaver ellers selv det meste. Helt fra bunden.  Pølser, ketchup, snaps, osv. røger selvfangede fisk og diverse kød. Henter svampe m.m. i skovene. Det kræver da en del tid, men er jo også en livsstil. Man skal kunne lide det. Og også kunne se stort på at der nogle gange er FOR meget ukrudt.  /o

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #28 Dato: 25 Juni , 2011, 00:14 »
@ Lone. Kunne du ikke lægge nogle opskrifter på pølser ind på siden med opskrifter? Det er mit næste projekt. Lige nu er jeg i fuld gang med at eksperimentere med røgning af hele kødstykker. Det er spændende og går indtil videre ret godt. Arbejder på at forbedre processen lidt, men det er sjovt. Sådan et stykke hjemmesaltet og røget krondyrbov får meget hurtigt ben at gå på.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Selvforsyning?
« Svar #29 Dato: 25 Juni , 2011, 07:22 »
Vi flyttede på landet for 5 år siden, og det første jeg gjorde var at få gemalen til at fræse et stykke jord til køkkenhave. Den er ikke så stor endnu at vi kan være selvforsynende med grønt/groft hele vinteren, pånær jordskokker  ;), men nu er mine svigerforældre flyttet tættere på og svigerfar æææælsker at rode i køkkenhaven, så det er blevet hans domæne i år, og der skal nok udvides næste år. Drivhuset bliver flittigt brugt til de gængse ting; tomater-agurk-peber-basilikum-ananaskirsebær, men kun i begrænset omfang i år pga for meget arbejde. Så har vi 3 kirsebær, 4 æbletrær, 4 pæretræer, 2 blommer, solbær, hindbær, ribs, blåbær, jordbær og rababer.
Efter at vi har fået høns er min tankegang omkring dyrevelfærd begyndt at ændre sig har jeg lagt mærke til :) Er gået over til økologisk mælk, køber helst økologisk kylling, og pusler lidt med tanken om at få plads til egne spise høns. Men at blive selvforsynende med lam/ged/kanin/gris tror jeg aldrig jeg bliver; jeg tror ikke jeg ville kunne spise noget jeg havde gået og kløet bag ørerne og fulgt med i opvæksten af, selvom jeg viste at de havde haft et rigtigt godt liv...
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund