Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 32112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #555 Dato: 02 Juni , 2012, 21:55 »
Årh, det er lige sådan en jeg ønsker mig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Selvforsyning?
« Svar #556 Dato: 07 Juni , 2012, 14:04 »
Det var da en helt fantastisk tråd! <3

Jeg bor pt i en lillebitte lejlighed. Sidste år inspirerede min kæreste mig til at leje mig ind i en nyttehave, og vi brugte sommeren på at omdanne 5 x 8 meter ukrudtskrat til brede med masse af grøntsager og krydderurter, og vi fik en bette plads på cirka 1 x 1,5 meter i et fælles drivhus.
Jeg har aldrig været den store haveentusiast (kan min far vist godt skrive under på), men det ændrede sig i hvert fald med et trylleslag... Var ufatteligt fedt, at kunne plukke sin egen salat, ærter, tomater mm.

Nyttehave-eventyret sparkede til lysten om at få vores helt eget, og midt i maj overtog vi nøglerne til et dejligt hus i Hornsherred. Med huset følger en grund på 2500 kvm!!! Der er hele TO køkkenhaver, hvoraf der er et meget produktivt aspargesbed i den ene (hundene har dog fået smag for dem, så det skal hegnes ind i en fart!!!), 20 kvm drivhus som for et par uger siden blev plantet til med en masse tomater, chili, auberginer og agurker.
Haven rummer adskillige, store, gamle træer, blandt andet: æbler, blommer, 2 x kirsebær, valnød, alm. hasselnød, rød hasselnød
... og frugtbuske i rå mængder: ribs, solbær, hindbær, stikkelsbær og rabarber.

Manden er netop blevet færdig med at bygge hønsegård, og vi regner med at kunne flytte vores 5 nyanskaffede australorps derud i eftermiddag... Deres midlertidige bolig skal så laves til kaningård, hvor vi vil prøve at opdrætte en blanding af fransk vædder og hvid landkanin.
På to dage producerede de fire høner hele 9 æg, så vi bliver vist rigeligt selvforsynende på dét punkt.

En kummefryser må meget snart indkøbes, så vi kan få frosset en masse af alle de dejlige bær ned... Og så skal jeg vist forsøge mig med det der syltning og henkogning.. Jeres henkogte tomater lyder superlækre, og er ret sikker på at vi aldrig får spist os gennem alle de tomater rå :-)

Vi syltede chilier fra drivhuset sidste år, og det har egentligt fungeret godt, men i år prøver vi bare at fryse dem løse, tror jeg... så er de ligesom lidt mere anvendelige.

Manden drømmer om en gris i baghaven, meeeeen... Det får han vist ikke lov til lige foreløbigt ;-)

Men altså... rigtig spændende læsning i den her tråd! :D
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Selvforsyning?
« Svar #557 Dato: 07 Juni , 2012, 15:06 »
Nøj, en skøn fremtid I to går i møde.
Tillykke med skiftet fra lejlighed til hus. Det lyder bare som om at I er ved at boble over af lykke...

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Selvforsyning?
« Svar #558 Dato: 07 Juni , 2012, 17:38 »
Ang blåbær, så når jeg tømmer heste traileren, for halm og heste høm høm, eller muger ud ved kaninerne, smider jeg det over til blæbærrene, ja eller nogle af de andre frugttræer-buske, mener halmen gør det surt... i hvertfald får jeg nogle super fine bær.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Selvforsyning?
« Svar #559 Dato: 08 Juni , 2012, 07:23 »
Vi har også en drøm om et nedlagt landsted  8)

Vi snakker meget om: køer, heste, bier, geder, høns + hane.
Katte og hunde er selvfølgelig et must.
Vil SÅÅÅÅ gerne have en whippet, men det er ikke en gårdhund siger min kæreste, men man har da også brug for en der kan varme ens dyne  :P

Jeg har en passion for frugt og grønt da jeg simpelthen ikke kan få nok, så der skal frugttræer i lange baner, bærbuske, køkkenhave og vores 10 m2 store drivhus skal med  /o

Jeg nyder virkelig det med at gå ud i haven og plukke og nusse, og så lave noget af det eller smide i fryseren til vinteren....ELSKER virkelig at samle forråd...hehe. Det er SÅ tilfredsstillende.

Vi vil også have en syren allé...hehe  <-
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #560 Dato: 08 Juni , 2012, 11:13 »
Vi har også en drøm om et nedlagt landsted  8)

Vi snakker meget om: køer, heste, bier, geder, høns + hane.
Katte og hunde er selvfølgelig et must.
Vil SÅÅÅÅ gerne have en whippet, men det er ikke en gårdhund siger min kæreste, men man har da også brug for en der kan varme ens dyne  :P

Jeg har en passion for frugt og grønt da jeg simpelthen ikke kan få nok, så der skal frugttræer i lange baner, bærbuske, køkkenhave og vores 10 m2 store drivhus skal med  /o

Jeg nyder virkelig det med at gå ud i haven og plukke og nusse, og så lave noget af det eller smide i fryseren til vinteren....ELSKER virkelig at samle forråd...hehe. Det er SÅ tilfredsstillende.

Vi vil også have en syren allé...hehe  <-

En gårdhund elsker at ligge i varmen under dynen, jeg har to til at varme mine tæer  /o
En Whippet løber hurtigere end dit blik kan følge (næsten) og det er ikke godt for hare, og andre omkring gående dyr, men det er en super dejlig hund, dog skal hunden jo passe til omgivelserne.

Syrener er smukke, men bliver hurtigt store, og når man klipper dem ned, ja så blomstre de ikke året efter, da de blomstre på sidste års  skud, men smukke og velduftende er de, hvis man vil nøjes med blomster hver andet år, når først de er i ordentlig vækst.
Bare lige lidt erfaring  :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Selvforsyning?
« Svar #561 Dato: 08 Juni , 2012, 11:37 »
Jeg kender en whippet-opdrætter - og de er IKKE egnede til at være sammen med andre dyr i fredelig sameksistens. Der er alt for meget speed i dem. Det medfører bl.a. at hønsene ikke kan gå frit, at kattene er i fare - og at vildtet forsvinder. Så er der ikke så meget ved at bo på landet ;).
Vores syrener bliver holdt i ave ved at der årligt fjernes et antal grene - de andre blomstrer så året efter. Men kortvarigt, jo. Dejligt syn, dog :).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Selvforsyning?
« Svar #562 Dato: 08 Juni , 2012, 12:51 »
Lyder lidt som om I ikke tror jeg har læst om whippet, men det har jeg da jeg går MEGET op i dyrs velfærd og om racen overhoved passer til os, da jeg ikke bryder mig om folk der ikke sætter sig ind i racen og så må aflive pga forkert valg  >:(

Jeg er udlært dyrepasser og har en KÆMPE passion for dyr, så der går snildt 1 år, hvor jeg bare læser, søger alle steder og besøger folk med det pågældende dyr jeg har i tankerne....

Og der er ingen der siger vi skal eller kommer til at få en whippet, for vi har 3 hunde pt, og de 2 chihuahua'er kan jo sagtens holde 15-20 år, og min kæreste vil gerne have en anden race når vores store hund ikke er her mere.

Ja det er død ærgeligt at syren blomstre så kort, men vidste ikke lige det med at de kun blomstre hvert 2. år, hvis de holdes nede....hhmmm... må finde en ny plan for en allé  <E
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Selvforsyning?
« Svar #563 Dato: 08 Juni , 2012, 12:56 »
Så er Kirstens plan med at klippe hele grene og lade andre stå, en fin ide, da der så hele tiden vil være blomster på de der ikke blev klippet foregående år  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline gnert

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Selvforsyning?
« Svar #564 Dato: 08 Juni , 2012, 15:37 »
Så er Kirstens plan med at klippe hele grene og lade andre stå, en fin ide, da der så hele tiden vil være blomster på de der ikke blev klippet foregående år  /o

Jaaaa....nemlig.... det må være planen
0.11 gøgespættet maran (gråstribede maran)
0.2 kobber maran
0.2 Sort dobbeltrandede barnevelder
0.2 Isa brown
1.0 kæreste
1.1 papbørn
1.1 huskat
1.1 chihuahua (korthåret)
1.0 karelsk bjørnehund

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Selvforsyning?
« Svar #565 Dato: 08 Juni , 2012, 20:41 »
Jeg har også en drøm om whippet, jeg kender flere opdrættere af siameserkatte, der også har whippet. Jeg har været i kontakt med en avler af whippet, hun fortæller, at whippet er rolig og en rigtig sofahund indendøre, men selvfølgelig gerne vil løbe ude.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Michael Flinker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 107
Sv: Selvforsyning?
« Svar #566 Dato: 09 Juni , 2012, 07:32 »
Et alternativ til syrener kan være hyld. Man kan købe pryd hyld, med ekstra store skærme, og jeg har selv købt en rød hyld som giver lyserøde skærme. De blomstrer på samme tid som syrenerne, men her kan du jo så plukke blomsterne eller bruge bærene senere. Så kan man kombinere det smukke, med selvforsyningstanken. I øvrigt er den rigtig nem at beskære og vokser hurtigt op.
Hilsen Michael Flinker
0.1 Wyandotter dværg
0.3 Isa Brown

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Selvforsyning?
« Svar #567 Dato: 12 Juni , 2012, 10:31 »
Jeg er selv ejer af to beagler... og de har vel lidt samme "problem" som fx whippet; veludviklet jagtinstinkt og måske ikke så matrikelfast ;)

Derfor er vores grund også blevet hegnet grundigt ind som noget af det første, da især tæven altså tager på eventyr, hvis hun ser sit snit til det...
Pt. går det faktisk rigtigt fint med at vænne dem og hønsene til hinanden, selvom der er tale om voksne hunde, og vi regner også med, at de kan lære at acceptere de kaniner, vi får på et tidspunkt...
Mener trods alt, at de er kvikke nok til at kunne forstå, at der er forskel på haren ude på marken og vores tamkaniner :)

Drømmer selv om mynder, men når hundeflokken en dag skal udvides, bliver det nok med noget hønsehunds-agtigt, som kæresten kan gå på jagt med... Er lun på den ungarnske vizsla :)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #568 Dato: 28 Juli , 2012, 23:25 »
Vi skrev for nogle uger sider i 'shouten' om årets udbytte af bær og frugt.

Jeg har her til aften taget et par billeder af et par blommetræer som ihvertfald bærer ganske rigt i år. Det ene af billederne viser lavthængende gren(e) hvor rådyrene har spist bladene, hvilket får omfanget af frugt til at virke kolossalt. Derfor et billede mere fra samme træ men i en højde som rådyrene ikke kan nå. Sidste billede er fra et andet blommetræ der står 5 meter fra det første træ.

Iøvrigt skal jeg tilføje at det kirsebærtræ (Stella) der er lidt senere end de øvrige, faktisk, trods det våde klima indtil for en uge siden, har båret ganske flot i år. Vi har nu plukket friske bær dagligt i en uges tid, og der vil være fine bær endnu i nogle dage. Efter at have nedkæmpet to hvepsebo i nærheden, er der ikke de samme insektskader på bærrene. Faktisk møder jeg nu slet ikke hvepse i eller omkring træet.

Lige et indspark som svar på tidligere indlæg om etablering af allè. Hverken syren eller hyld egner sig til brug for etablering af en allè. Dertil bruges allètræer. Træer, som danner én opretstående stamme, med en krone på toppen. Jeg har etableret en kastanje allè, bestående af ca 50 kastanjetræer (300 m allè).

 
Mvh
Erik Andersen

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #569 Dato: 31 Juli , 2012, 14:27 »
mums gid det var mine blommetræer..
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder