Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 32401 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Selvforsyning?
« Svar #540 Dato: 21 Maj , 2012, 10:09 »
@ Erik her er maskine til bær pluking
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/search-1.html?keyword=b%E6rplukker
prisen er her meget pebret, hvis du kommer til Sverige kan du købe de i hver lavprismarkede i brokdel af prisen.
Maskinen virker, jeg har plukket tusindtal kilo vilde blåbær og tyttebær med det. /o
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Selvforsyning?
« Svar #541 Dato: 21 Maj , 2012, 10:34 »
den ser smart ud

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Selvforsyning?
« Svar #542 Dato: 21 Maj , 2012, 10:46 »
Med en hurtig Googling jeg fandt den i Bitema i Sverige for 50 SEK.
den skal have en bärrenssare for 29,90 sek med den er genial for at  sige "krums" fra.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #543 Dato: 21 Maj , 2012, 21:47 »
Tak for info. Den ser smart ud.

Men hvorfor søge efter den i Sverige, eller i alternative dyre danske forretninger.

http://www.biltema.dk/da/Sog/?query=b%c3%a6rplukker

 ;) ;)

Jeg har blot 8 km til en Biltema.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Selvforsyning?
« Svar #544 Dato: 22 Maj , 2012, 09:47 »
Det var godt at vide, nu behøver ikke længere have parallel import /o, Tak Erik
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #545 Dato: 23 Maj , 2012, 11:29 »
super godt råd...  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline bursø32

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
  • høns er skønne
Sv: Selvforsyning?
« Svar #546 Dato: 23 Maj , 2012, 11:55 »
Hej:-)
Vi er en familie på 5 og der skal meget til for at blive selvforsynet, men en drøm om at dyrke jorden, passe dyrne og ikke mindst lære mine børn om natuerns gang, er i live. Mine børn ved at når kyllingerne bliver store så skal de slagtes (ikke allesammen, men et par stykker) og børnene er ikke betænkelige ved det. Vi har frugtbuske, plantet frugttrær og en rimlig stor køkkenhave. Lidt af hvert :) og nu sussex og orpington kyllinger.

Det seneste projekt er grise på friland. Sammen med naboen, køber vi nogle grislinger og dem skal jeg og børnen passe, for naboen bor i KBH men han er vist ved at blive lidt af en bonderumpe ;D Nu skal der læses love og regler - det er ikke bare lige at have grise på landet.

Drivhuset er på vej - jeg skal selv bygge det  ;) Nok med lidt hjælp af min mand, for jeg bliver aldrig gode venner med et vatterpas.
1. forlovede
3 skønne børn
2,6 Sussex
1hund
1,5 kattene (inklusiv 4 killinger)
2.2 japaner og løvehoved kanin
1 akvarie
medlem af www.sydhavsøernesfjerkræklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Selvforsyning?
« Svar #547 Dato: 23 Maj , 2012, 12:02 »
bursø32 /o /o /o sådan!!!!

og øffere er søde, vi venter grislinger ca 14/7, muns flæskesteg, og frikadeller, fra egne svin glæder mig

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #548 Dato: 23 Maj , 2012, 13:19 »
 /o /o
hvor lyder det bare dejligt..
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Selvforsyning?
« Svar #549 Dato: 29 Maj , 2012, 20:53 »
Charlotte, æblerne ryger hele gemmen maskinen. (298 kr billig juice presser) og så lader jeg det lige løbe igennem et viskestykke. Herefter direkte på flasker og i fryseren. Juicen holder en uge optøet eller frisk:-)
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Selvforsyning?
« Svar #550 Dato: 29 Maj , 2012, 21:20 »
Jep! fandt lige denne

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/frugttraeer_og_buske/1153.html

- og skal da selv huske at få taget stiklinger! Endnu har jeg ikke opnået at få ret mange bær til mig selv, da fuglene er helt vilde med dem. Så måske man skulle huske at overdække i år!

Jeg havde overset spørgsmålet om stiklinger af blåbær og ligeledes ovenstående link.

Enig det er ret let at lave stiklinger, men hust at der kræves 2 sorter ikke for langt fra hinanden, af hensyn til bestøvning.

En af de planter jeg købte sidste år væltede i bilen på vej hjem fra butikken med 2 små knækkede grene som resultat. Dem stak jeg i jorden ved roden af en tidligere plante der af en eller anden grund var gået ud, og gav dem lidt vand. De fik så en skvat vand med jævne mellemrum til jorden fra naturens side blev hold fugtig i efteråret. Bare for at se om jeg kunne holde dem i live.

I foråret begyndte de begge at sætte nye blade og det så lovende ud. Desværre var jeg ikke helt opmærksom på hvor tør jorden var blevet på det sidste, så i pinsen så det ud som om den ene havde givet op og den anden var blevet halvsløj. Nu har de fået vand, som også et par af de købte planter fra sidste år havde behov for. Så får vi se om de overlever.

Mht til linket ovenfor, så tror jeg tykkelsen på de grene der skal bruges til stiklinger er lidt vel overdrevet. Jeg har aldrig set 'halvmodne skud' (formoder der menes friske skud som klippes et stykke under den grønne top) med en diameter på 0,5 cm. De er sjældent mere end et par mm tykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline randi nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 252
Sv: Selvforsyning?
« Svar #551 Dato: 29 Maj , 2012, 21:26 »
juicepresseren, mærke?????????

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Selvforsyning?
« Svar #552 Dato: 29 Maj , 2012, 22:19 »
Kassen eksisterer ikke mere, måtte lige ud og grave den frem... Den har intet navn, er vist fra Aldi eller lign... Man skal være forberedt på at den skal holde pause et par minutter en gang imellem. Der skyller jeg så bare næste portion æbler.. Den virker perfekt for mig og man kan få flere forskellige og det behøver ikke være dyre mærker
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Selvforsyning?
« Svar #553 Dato: 30 Maj , 2012, 09:27 »
Mht til linket ovenfor, så tror jeg tykkelsen på de grene der skal bruges til stiklinger er lidt vel overdrevet. Jeg har aldrig set 'halvmodne skud' (formoder der menes friske skud som klippes et stykke under den grønne top) med en diameter på 0,5 cm. De er sjældent mere end et par mm tykke.
Halvmode stiklinger er grene hvor åretsskud som er ved at  blive veddet. Det sker i juli som man skriver i Havenyt.
Tykkelsen af  skud fortæller noget af  stikilingens energireserver, tykke stikling har store energi reserver at danne rødder dvs man skal bruger tykkest mulige stiklinger.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Selvforsyning?
« Svar #554 Dato: 02 Juni , 2012, 14:34 »
Vil lige gøre opmærksom på at Metro har en 12 L frugtpresse på tilbud til 600 kr.
http://www.metroshop.dk/frugtpresser-12-l.html
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi