Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 32416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #45 Dato: 01 Juli , 2011, 11:28 »
x
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:05 Fra The Mother »

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #46 Dato: 01 Juli , 2011, 11:51 »
The Mother.

Ud over det jeg allerede har skrevet, får mine geder hø efter ædelyst, men også god halm.

At pasteurisere mælken menes at den bliver opvarmet til 70 grader og derefter hurtigt kølet ned, vil man lave ost må temperaturen dog ikke overstige 65 grader.Jeg gør det kun fordi mine høns også har deres gang i stalden og vi ved jo hvilke grissebasser de er med deres klatter allevegne.

Ja jeg malker ved håndkraft to gange om dagen og jeg hygger mig med det, selvom de gamle hænder har det lidt svært ind imellem.Det betyder også, at jeg er meget afhængig af, at det skal gøres og det påvirker da min hverdag med hensyn til at rende i på visit og sådan noget.Det skal jo med i betagtningerne inden man begynder.

Ellers er der jo blot at lade evt. kid gå hos mor, men så er der ikke megen mælk til menneskene.

VH Gunni.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #47 Dato: 01 Juli , 2011, 15:24 »
Lone, det vil jeg huske. Vi bruger kun brænde i vintermånederne til vores gamle brændeovn i stuen, og det er kun fordi vi ikke vil skrue op for gulvvarmen i korte perioder med kulde. Resten af tiden kører huset på jordvarme, så det er kun 20-30 dage om året vi tænder op. Når det er blevet tørret og skal på glas, så skal det vel være helt sterile glas, ikke?

Farmen, grise er utroligt billige at købe lige pt. og de har ikke mange udgifter mens de vokser. Min far mener at vi bruger cirka 800 kr pr. gris indtil de skal slagtes, så vores udgifter bliver på 1600 til mad. Derefter skal de jo så slagtes når de har en vægt på cirka 100 kg. Vi plejer at give 1500 for slagtning, udskæring m.m af to stk. grise. Normalt får vi så lavet den ene til pålæg, så vi har rullepølse, røget mørrebrad, røget skinke, røget hamburgeryg og diverse alle mulige andre ting til madpakker, frokoster m.m, men det tror jeg ikke vi kan i år, for ham der lavede det er vidst lukket :) Forresten gav vi 360 kr. stk. for 32 kgs grise i sidste uge :)

Henriette, jeg har fået forbud imod at lave hyldeblomstsaft i min mors gryder. Hun siger at det ødelægger gryderne, men hvorfor ved jeg ikke. Hvordan gør du? :)

Gunni, hvordan nedkøler du mælken hurtigt? Fryseren?

Jeg har en plan om at jeg vil købe sådan en gammel malkemaskine, som jeg har set et eller andet sted. Det er sådan en på hjul, med måske en 20 liters tank eller noget i den stil. Så hænger der lige fire slanger under den og så malker man direkte ned i en beholder. Er der nogen af jer der er med på hvad jeg mener? Eventuelt nogen som kan fortælle mig hvor jeg kan få fat i sådan en? De laves formegentlig ikke mere, så vil have fat i en hurtigst muligt, selvom der nok først bliver brug for den om en del år ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #48 Dato: 01 Juli , 2011, 16:53 »
Mine gryder tager da ikke skade. Mystisk.
Nå, men jeg plukker en hulens bunke hyldeskærme. Skiver en masse økologiske citroner. (Skallen skal med, og så skal der altså ikke sprøjtemidler i). I en suppegryde hælder jeg så sukker/rørsukker og vand sammen og varmer op til sukkeret er opløst. Derefter hyldeblomster og citroner i. Det skal trække i ca. 3 dage, sies og hældes på atamonskyllede flasker. Så kan det holde hele vinteren. Bagefter klipper jeg blomsterne af skærmene og hakker dem godt og putter i jordbærsyltetøj. Det skal nemlig laves på samme tidspunkt alligevel, og det giver en spændende smag til jordbærrene.  ;) Og ja, du kan helt sikkert finde en mere nøjagtig opskrift, men sådan nogle er jeg sjældent leveringsdygtig i.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #49 Dato: 01 Juli , 2011, 17:26 »
@ Mikkel.

Ja, jeg bruger fryseren her i sommertiden, ellers gør jeg ikke.Jeg har endnu ikke haft sur mælk.

Da vi havde køerne brugte vi det meste af mælken til nogle kalve og resten blev sat til side så fløden kunne skummes og jeg kunne lave smør.

Til det brug havde vi en transportabel malkemaskine, meget i stil med den i linket.

Det er ikke mere end ½ år siden jeg solgte den, da vi skønnede at vi ikke skulle have ko mere.

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&tl=da&u=http%3A%2F%2Fwww.portablemilkingmachines.co.uk%2F&anno=2

Jeg ønsker mig en anden maskine som ikke er så hård i vacummet,måske kan du lave sådan een? Prøv at se linket herunder Det skl dog være med en større beholder. ;D

http://www.henrymilker.com/

VH Gunni.


Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #50 Dato: 01 Juli , 2011, 18:22 »
Henriette, jeg må se om jeg kan overtale min mor, eventuelt købe en billig gryde i genbrug som jeg kan bruge. Hvad er atamon? Jeg kan vidst nå at lave det endnu ;) Er det så den koncentrerede udgave som skal opblandes med vand? ;)

Gunni, så du køler det ned i fryseren og flytter det derefter til køleskabet? Jeg skal så meget have den der malkemaskine, men 7000 kr er sgu en halvstor invistering som studerende på trods af at staten har klokket i det og givet mig den højeste sats er det jo stadig ikke meget ;)

Jeg tror ikke jeg kan lave sådan en maskine, men vacumprincippet er vel det samme, så det kan vel egentlig godt lade sig gøre rimelig let ;)
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2011, 18:25 Fra Mikkel. S »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #51 Dato: 01 Juli , 2011, 18:27 »
Hej Mikkel.
Det skal senere fortyndes med vand. Hvor meget kommer jo lidt an på hvor kraftig du laver blandingen. Smag på det undervejs, så du evt. kan justere med mere citron eller sukker.
Atamon er et middel der forhindrer at det man sylter bliver muggent. Det må ikke koge, for så virker det ikke. Jeg hælder lidt i glassene, ryster dem, så der er lidt overalt og hælder over i næste flaske/glas. Så plejer det at være nok. (Det er vist ikke så sundt, men jeg gider altså ikke at fryse mit saftevand, eller risikere at mit syltetøj mugner). Det kan købes i alle dagligvarebutikker. Lille flaske med brun væske. Det plejer at stå ved de andre sylte-ting.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #52 Dato: 01 Juli , 2011, 19:59 »
Jeg har interesseret mig for selvforsyning siden jeg var lillebitte. Min mors onkel havde et lille husmandsted med grise, køer og duer og en hund, og deres naboer havde får og kaniner /o

Jeg elskede at besøge min onkel Kaj, så måtte jeg komme med i stalden, give grisene en fodersæk som de legede med, lade kalvene sutte på fingre, drikke varm mælk fra koen og når det blev pinse holdt vi skovtur og de havde stegte duer med persillefyld med. Mums!

Når jeg blev stor ville jeg have en gård som min onkel Kaj og køre traktor. Og have køer og får og heste, høns, ænder og duer og meget mere. Jeg gennemlæste alt hvad biblioteket havde om selvforsyning selvom jeg ikke var ret stor. Der er blandt andet en der hedder Jeg en gård mig bygge vil, den er rigtig god. Og så alle de små håndbøger i til husbehov serien.

Da jeg blev teenager syntes jeg den måde dyrene blev behandlet på var forfærdelig! Buræg, tremmegrise osv. Så jeg holdt op med at spise kød og blev fuldblods vegetar. På grund af dette begyndte jeg at interessere mig for at dyrke mine egne grøntsager og gjorde det hjemme i mine forældres have. I dag elsker jeg havedyrkning og dyrker mange grøntsager.
Jeg har slagtet mine første kyllinger og spist dem med velbehag, men ikke om jeg vil drømme om at spise kylling fra køledisken, så hellere undvære.

Nu hvor jeg er flyttet i hus med stor have har jeg rimeligt mange muligheder, i år har jeg fået bier og så selvfølgelig hønsene. Ræven har desværre stjålet andestegen :'(
Så jeg vil gerne have ænder igen, måske et par kalkuner og helt klart duer og jumbo vagtler kunne også være en mulighed.
Derudover så kunne jeg rigtigt godt tænke mig nogle angora kaniner til uld og garn. En malkeged er en tosset drøm men det kunne være så fedt. Måske man kunne have en saanen og en mohair bagerst i haven? Man kan også få nogle små får som hedder Oussant, som vejer under 25kg stykket men får er græssere og skal have meget plads, imodsætning til geder som kan klare sig med mindre. ;D Næh kunne man bare leje et stykke af nabobondens mark til lidt får til uld og lammekød.

Jeg synes det er så spændende at komme ned til Gunni og Viben i Løgstør fordi de bare GØR de ting jeg selv drømmer om. Jeg bliver nok aldrig helt hooked på gedemælk i kaffen, men til at drikke smager det fantastisk, tror jeg fik sneget en halv liter ned sidst jeg var på besøg ;)

Jeg er begyndt at se dyreliv som en del af et større kredsløb, hvoraf nogen dør, gøder jorden og dermed plantevæksten. Så jeg bliver nok ikke vegetar igen men jeg vil ikke spise noget fra en køledisk hvor jeg ikke ved hvor det stammer fra. Og alt den snak om sygdomme i fødevarer fornyligt har bare skærpet min holdning om at vide så vidt muligt hvor maden kommer fra.



Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #53 Dato: 01 Juli , 2011, 21:41 »
Hvor er det her da en fed tråd *SSS*
Farmen: ja, du kan bruge alle slags nødder, frugter og bær.
Mikkel: ja, ALT, du vil gemme skal i sterile glas. Det er bare at koge dem og så tørre dem. Hvis der skal væske i, kan du enten skylle dem i atamon, som Henriette, eller, hvis du ikke vil bruge det skidt, i en smule cognac eller andet højt sprut. man kan IKKE smage det bagefter og børnene tager IKKE skade.
Inden jeg flyttede herud, havde jeg også en brændeovn, og så stillede jeg mine tørrestativer ved siden af den, og det fungerede fint. Både til svampe, bær og krydderurter.
Hvis det er en aluminiumsgryde kan den godt tage skade af hyldebær. Men vi kan nu også tage skade af aluminium!! En stålgryde skal bare skrubbes godt bagefter for selvfølgelig afgiver hyldebær lidt farve.
johanne: jeg har haft angorakaniner. De er vildt søde, og ulden er supernem at spinde. Men de er også ret sarte, når de er helt små. Men PØJ-PØJ

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #54 Dato: 01 Juli , 2011, 22:05 »
mikkel: jeg bruger aldrig en gryde når jeg laver hyldeblomst saft :-)
en stor spand med låg...
40-50 hyldeblomst klaser
3 citroner øko.
1 alm. brev citronsyre
1 kg sukker.
ca. 1½ liter kogende vand

skyller hyldeblomsterne og ligger dem i spanden.
ligger citroner i skiver oven på.
koger vand i elkedlen og hælder det over hyldeblomsterne. tilsætter sukkeret og citronsyre røre rundt til sukkeret er opløst!
sætter det på køl..når det er koldt sætter jeg låg på og det står nu og passer sig selv i 2-3 dage på køl!

så sier jeg det igennem et viskestykke og kommer det på rene pastik flasker der er kogte og skyllet let i atemon.... jeg opbevare så alle mine flasker i en fryser og tager dem op efter behov!!!
det er et kæmpe hit her hjemme... mener det er på dan-sukker´s hjemmeside du kan finde opskriften :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Selvforsyning?
« Svar #55 Dato: 01 Juli , 2011, 22:10 »
en hel anden ting er: nøj hvor er det lækkert at begyndt at fylde fryseren med dejlige røde jordbær fra haven...samt dejlig grøn persille :-)... plukkede i dag det første røde hindbær og i morgen skal der laves solbær mamelade og fryses bær til saftevand :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #56 Dato: 01 Juli , 2011, 22:15 »
Det giver også en god smag til hyldeblomst-saften med et stykke frisk ingefær og skiver af en grapefrugt sammen med citronerne.

I øvrigt er hyldeblomst-eddike også dejligt  ;)

Forleden lavede jeg jordbær-rabarber marmelade af 1 kg jordbær, 1 kg rabarber, 1 kg rørsukker og lidt reven citronskal, hyldeblomstsaft og en stang vanille i. Smager skønt, ikke mindst til pandekager og vanille is...

Når jeg rengør glas og flasker, kommer jeg en anelse atamon i glas samt i lågene - og overhælder med kogende vand. Hælder det ud mens jeg drejer glassene, så alle flader rammes. Bruger altid kun halv dosis atamon af de anførte - og har aldrig mug i noget.

God appetit!
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Selvforsyning?
« Svar #57 Dato: 01 Juli , 2011, 22:45 »
Tak Lone- jeg ved dog ikke om jeg planlægger at opdrætte angora kaniner. Men det burde man jo næsten hvis interessen holder, for de er vildt svære at få fat på /d men okay jeg har heller ikke noget bur endnu og finanserne skriger VENT :D.

Jeg har brugt en stor del af min su på at købe frugttræer, buske og nødder, især hos Boi hos de gamle sorter.
Hassel, valnød, morbær, kvæde, tre sorter pære, 3 sorter blommer, 3 sorter kirsebær men jeg mangler stadigvæk dem til at sylte, den sure slags. Og masser af æbletræer, plus jeg er heldig at der voksede nogle gode gamle ingrid marie i haven da jeg flyttede ind. Mirabeller vokser i hegnene og derudover har jeg plantet 4 slags hindbær, 6 slags jordbær, minikiwi, solbær, ribs og blåbær.

Jeg elsker det skidt :) jeg har ikke vildt mange penge og for tiden slet ingen så jeg må være meget kritisk med hvad jeg køber og jeg har jo heller ikke plads til en helt frugttræsskov selvom det ville være fedt!
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Selvforsyning?
« Svar #58 Dato: 01 Juli , 2011, 22:51 »
Det lyder godt, Johanne. Når du nu har bier, kan honningen erstatte og/eller supplere sukkeret i sylterierne. Det irriterer mig, at jeg skal ud og købe så meget sukker, når jeg skal sylte. Men har endnu ikke haft mod til det med bierne...
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #59 Dato: 01 Juli , 2011, 22:55 »
Henriette, super! Så er der også til lidt længere tid.

Lone, jeg vil helst ikke bruge noget som er skadeligt og kan skade andre, så derfor er jeg nok mere tilbøjelig til at tage din metode fremfor med atamon.

farm-svendsen, super opskrift, lige til at gå til. Hvilken slags spand bruger du? Af plastik? Tænkte på om man ikke kan finde en i rengøringsartiklerne i brugsen.

Til alle. Hvad med henkogning? Jeg vil godt gemme en del af vores tomater til vinteren. Skal glassene være sterile inden, eller bliver de det af henkogningen? Skal de også gøres rene i atamon eller alkohol? Mener at have læst i en af John Seymours bøger at han kun gør dem sterile ved at koge dem :) Er der andre måder at gemme grøntsager og frugt på, hvis det ikke skal være på ubehandlet form, altså plukket og lagt i en kælder ;)

Hvad med syltning, hvordan foregår det? Problemet er her ikke at fremstille råvarene, men at udnytte og gemme dem ordentligt. Jeg kan sagtens fremstille en masse, men hvis jeg ikke har retter at anvende dem til, ved hvordan jeg opbevarer og gemmer råvarerne i lang tid osv., så går fidusen lidt af ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.