Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 32356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Selvforsyning?
« Svar #30 Dato: 25 Juni , 2011, 09:23 »
Ja, jeg tror også vi er mange herinde. Jeg har været med på vognen i 30 år nu, og synes stadig, det er fedt. Det jeg ikke selv laver, "får" jeg så tæt på. Mælk fra naboen, honning fra brormand, spegepølser og rådyr fra svigersønnens kollega osv. Menlaver ellers selv det meste. Helt fra bunden.  Pølser, ketchup, snaps, osv. røger selvfangede fisk og diverse kød. Henter svampe m.m. i skovene. Det kræver da en del tid, men er jo også en livsstil. Man skal kunne lide det. Og også kunne se stort på at der nogle gange er FOR meget ukrudt.  /o

 /o Åh ja pølser, det har vi også selv lavet, af rådyr, en blanding af almindeligt og røgetkød. Mums de var gode.

En livstil ja det hvad det bliver, men det bliver også opvejet af at man ved hvad man putter i munden /o
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2011, 08:54 Fra C. Kjær »
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #31 Dato: 25 Juni , 2011, 14:34 »
Vi har i nogen grad været selvforsynende i rigtigt mange år, lige siden jeg købte John Seymors bog i 1976.Jeg drømte aldrig om at efterleve den, men den har været til stor inspiration gennem årene.

 Ligesom jer andre kan man jo ikke lave det hele selv, tobak kaffe o.s.v. dur kun som den ægte vare, jeg husker så tydeligt efterkrigstidens 2 store Rich´s blandet med 1/4 pund kaffe /3

Vin, cider, øl kan vi ikke lide,(det er noget surt sprøjt, der efter min mening vægtes alt for højt ;D) så det er så nemt, men der bliver lavet mange liter hyldeblomstkoncentrat, der kan bruges resten af året også hyldebærsaft til suppe og drikkebrug.

Det er gået lidt tilbage for mig for jeg har ikke nogen ko længere, så smør bliver det ikke til, men dejlig ost og syrnet mælk, evt. med frugt, fra gederne er nu også et hit. Nå, ja, osten må jeg gerne selv beholde. :D

Vi har ulddyner som er lavet af uld fra vore egne får og masser af strikketrøjer ligeså.

Køkkenhaven har vi reduceret til kun, at have det der virkelig bliver spist. Det er masser af hvidløg, skalotteløg, alm. løg, så er det kartofler, gulerødder, ærter til hele året, pastinak, bønner og så frugtbuskene. 10 glas stikkelsbærgele står på køkkenbordet og glæder sig til at blive spist til ande- og oksestegen.

Vildt får vi sjældent nu om dage, da der ingen jægere er her som vi kender, på den anden side har vi også fået så rigeligt gennem årene, at det ikke er så interessant.

 Krydderurter har vi mange af.Persille og purløg nok til at fryse ned til vinteren, salvien er vi glade for når den stegs sammen med frikadellerne.Resten står vel nærmest til pynt.Jeg er vokset fra mynteteen. :D

Selvfølgelig hønsene og ænderne som bidrager med æg og kød, samt et par stude, hvor den ene skal i fryseren, den anden betale den kæmpesum som slagteriet skal have for at slagte dem.

Jeg savner, at have fårene, for jeg er ret vild med lamme/fårekød så det kommer måske igen.

Vi er ikke så forfærdeligt madfokuseret, men vil gerne have usprøjtet grønt og frugt, uden lor..bakterier og medicinfrit kød.

Jeg har tit tænkt, på at dette forum virkelig egner sig til andet end fjerkræ, for der er da vist en del alternative mennesker herinde, som kan bidrage med mange gode ting.

VH Gunni.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Selvforsyning?
« Svar #32 Dato: 27 Juni , 2011, 10:55 »
Vi er flyttet til Møn for 5 år siden, vi har højlandskvæg, Succes høns, de smager fremragende  ;D og lidt blandede høns, vi er lige begyndt at lave lidt fasaner, da manden går på jagt. Vi har således også adgang til kød fra vildt. Vi har frugttræer og en masse bærbuske. Jeg Hader, at luge  :-[, så vi har desværre ikke nogen køkkenhave, tanken tiltaler mig, men vi arbejder begge to, sååå det med tiden kniber det også med. Så har vi lige fået to geder af dansk landrace, dem er jeg lidt usikker på om vi beholder, det er to flugtkonger ud over det sædvanlige.
Af dyr der ikke spises har vi heste, hund og katte :-). Vores erfaring er, at det er rigtig hyggeligt, et kæmpe arbejde og det tærer godt på økonomien. Vi spiser lækkert, men det er ikke billigt, desværre.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #33 Dato: 27 Juni , 2011, 11:50 »
Kan godt lide at du kalder dine (formodentligt) sussex-høns for succeshøns. ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #34 Dato: 27 Juni , 2011, 13:51 »
..Så har vi lige fået to geder af dansk landrace, dem er jeg lidt usikker på om vi beholder, det er to flugtkonger ud over det sædvanlige.

[/quote]

Ja, har godt hørt at de er snu. ;D "Græsset er altid grønnere på den anden side".. Hvor højt hegn har til dem? :)
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Selvforsyning?
« Svar #35 Dato: 27 Juni , 2011, 14:57 »
Vi dyrker kartofler til årsforbrug+rabarber og krydderurter(dem der klarer klimaet).Slagter 8-10 lam,der bliver til fersk kød og tørret til pålæg.Så er der æg til hele året enten friske eller frosne.I år bliver der ca 30 kyllinger til slagt,det skulle i alt være nok til at den yngre generation også kan nyde.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #36 Dato: 27 Juni , 2011, 15:12 »
todda: gider du fortælle, hvordan du tørrer lammekød til pålæg?? Jeg har også lam, det det har jeg aldrig prøvet.

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Selvforsyning?
« Svar #37 Dato: 27 Juni , 2011, 15:26 »
Det kan vist ikke lade sig gøre i DK.Noget med at bakteriefloraen er anderledes.Vi tørrer også kun fra oktober og udefter.Men du kan jo ryge kødet,det gør Islændinge,de får heller ikke den rigtige smag, hvis de tørrer det.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Lonekh

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Selvforsyning?
« Svar #38 Dato: 30 Juni , 2011, 23:51 »
 ;D Ja, jeg har bar både succeshøns og sussexhøns endda i de samme kroppe  ;D.
I forhold til vores geder er de allerede røget afsted igen, de var opflasket med sutteflaske og ville gøre alt for, at være sammen med mennesker. Vi har prøvet med et kraftigt el-hegn (til vores højlandskvæg), vi har prøvet et lidt mindre kraftigt elhegn, hvor vi satte trådende tætttere sammen, de har været fortøjret på forskellig måde: Jeg tror, at hvis man generelt skal holde geder inde skal man både have dyrehegn og tråd. Vi har haft geder før, så vi vidste godt at sådanne nogen skabninger bare vil ud, men vi gad ikke at slås med de her to, jeg tror aldrig, at det var blevet en succes. Vi er lige i øjeblikket vidst også ved, at nå et mætnings punkt i forhold til antallet af dyr, vi kan klare. ;D
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #39 Dato: 01 Juli , 2011, 00:35 »
Jeg er fuldstændig opslugt af selvforsyningstanken, og nu hvor jeg har en god lang sommerferie går jeg og drømmer, afprøver forskellige ting og lærer af ældre naboer som ved en masse.

Her på gården har vi altid været selvforsynende med en del ting, men det har varrieret meget hvad det har været. I de sidste par år har det næsten intet været, men i år er der kommet skub i sagerne igen!

Vi er igen på vej til at blive selvforsynende med alt kød. Vi har to svin gående til opfedning, vi har kyllinger i gården, som nok giver nogle stykker af sig til slagt, vi går på jagt (min far og jeg), hvilket giver os godt med råvildt og andekød og derudover skal vi imorgen på Brørup marked for at købe et par kvier til opfedning også, det bliver skønt!

Desuden er vi selvfølgelig selvforsynende med æg. En stor del af vores grund ligger i skov, så vi har utroligt mange æbletræer, vil skyde på 2000 eller noget i den stil, så der er rigeligt til både høns, heste, grise og mennesker. Vi laver grød af de ringeste æbler, som vi så bruger i æblekager og til æblegrød. Ellers forsyner de os med mange liter æblemost, langt mere end vi kan drikke. Forrig år tror jeg vi lavede 250 liter og der var stadig mange æbler tilbage!
I juli måned har vi en del kirsebær i samme skov, som vi spiser lystigt af, men de fleste får fuglene dog. Skoven er desuden fyldt med slåen, nødder og vilde blommer, men dem skal jeg lige have regnet ud hvordan vi udnytter. Puttede nogle af de vilde blommer i fryseren sidste år til hønsene, men de fylder jo meget. Hyben plukker vi i de mange hybenhegn vi har her på egnen og dem bruger vi som tilskud til heste og høns i vintertiden, det samme med brombær og hyldebær.

Vi laver af og til også lidt saft af hylden, men det er efterhånden sjældent :)

Hindbær, solbær, ribs og brombær vokser vildt i skoven og i mosen, men vi får dem ikke helt udnyttet ordentligt, hvilket jo egentlig er en skam.

Den del af selvforsyningen som derimod halter er grøntsagsdyrkningen! Det er noget rigtig øv, men jeg har taget det op i år og fra næste forår skulle vi gerne værre næsten 100 % selvforsynende med alt hvad der omhandler grøntsager. Vi skal nemlig igang (læs mig) med at grave højbede som skal kunne forsyne os med alt grønt. Dog har jeg også fået noget ud af tingene allerede fra i år. Vi har haft radiser sidden midt i april og haft salat sidden starten af maj, som vi jo så er selvforsynende med. Drivhuset er ved at være godt fyldt, både med salat, tomater, radiser og agurker + vores efterhånden store vin.

Jeg har lidt gang i nogle få porrer, lidt gulderødder og enkelte løg, men det er svært at konkurrere med rådyrene ;)

Af og til fælder vi også lidt træer i skoven, hvis der nu er nogen som står i vejen eller noget i den stil, og de bliver selvfølgelig til brænde :)

Det eneste som jeg ved vi ikke bliver selvforsynende med er korn, foder til en del af dyrene og mælkeprodukter. Begge mine forældre har fuldtidsjob, min søster i folkeskole og jeg selv skal starte i 3.G på htx efter sommerferien, så det er der simpelthen ikke tid til når man også har en masse andre interesser, sociale bånd m.m. Nej det må blive når jeg har regnet den gylde fidus ud med hvordan tingene kan løbe rundt økonomisk når jeg engang flytter hjemmefra ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #40 Dato: 01 Juli , 2011, 00:57 »
Mikkel: Du ER altså bare for sej!!! Lidt ideer: Når nu i bruger brænde, jeg går ud fra, det er til opvarmning, er det oplagt at tørre en masse i stedet for at fryse. Det kan holde sig uendeligt, når det blir lagt i lufttætte glas, og står tørt. Alle bær og frugter kan tørres. Smagen bliver forstærket, og er ret lækker. Større ting skæres i mindre stykker. Vi har nogle riste, som står ved fyret, og det meste er tørt på et par dage. Så kan det spises som slik, puttes i brød, müsli, udblødes og så i salat. Alle bær og frugter kan laves til saft, vin eller puttes på vodka. Enten alene eller blandes. Krydderurter og svampe er også geniale at fryse. Nødder kan hænges i et net ( en kartoffelsæk bruger vi) først i fyrrummet en uges tid, derefter køligt. Vores nødder smager stadig friskt. Og de bruges i brød, salater, müsli m.m.m. Få fat i noget fåreuld og hæng det rundt omkring ved køkkenhaven. Så kommer rådyrene og harerne ikke. Hvis du gider hente det, kan du få noget af mig.

Offline Farmen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 82
Sv: Selvforsyning?
« Svar #41 Dato: 01 Juli , 2011, 08:39 »
Hold da ferie Mikkel.. Det lyder da helt vildt dejligt med alle de tiltag du/i laver. Kød er jo nok den dyreste fødevarer i dette land. Så det er jo godt at i kan klare jer selv.  :) Vi har selv planer om et par svin eller lign. Men først til næste år. Et skridt ad gangen.

Til Lone Knap
Kan man bruge alle slags bær og nødder? Lyder haps haps dejligt :)
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2011, 09:37 Fra Farmen »
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
Sv: Selvforsyning?
« Svar #42 Dato: 01 Juli , 2011, 10:11 »

x
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:05 Fra The Mother »

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Selvforsyning?
« Svar #43 Dato: 01 Juli , 2011, 10:49 »
Jeg laver en masse saft. Både af hyldeblomst og bær, rabarber, roser m.m. Ungerne elsker at få lov til at lave hjemmelavet sodavand. Vi fik nemlig sådan en sodastreamer i julegave i år. Stort hit! Og ungernes venner er tilpas imponerede. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

  • Gæst
Sv: Selvforsyning?
« Svar #44 Dato: 01 Juli , 2011, 11:15 »


@ The Mother

De store uddybende svar kan jeg ikke give dig, men du skal have et CHR nr. og så kommer det med afgiften af sig selv, jeg kan ikke huske, hvad det koster, jeg betaler bare ;DDu skal huske at øremærke evt.  kid.

Jeg har to Saanengeder, som er en malkerace. De leverer mælk til vores husholdning og vi elsker den. Den smager ikke af ged overhovedet.Den ene lægger fire liter mælk om dagen, den anden"kun" to.

Jeg har lavet gedeost, som jeg virkelig godt kan lide, men familien er ikke udsøgt begejstret, Det er ikke smagen der er dem imod, mere den tørre konsistens.Det er de til gengæld for den syrnede mælk, som jeg laver drikke"youghurt" af, koldskål, vanilledrik o.s.v. Jeg syrner den pasteuriserede mælk med enten kærnemælk eller youghurt naturel. Mælken er så på ca. 38 grader når kærnemælken eller youghurten bliver tilsat og bliver derefter puttet i en høkasse et døgn.

Mine er ikke på fold af den simple grund at de ikke kan enes, men de bliver sat ud i tøjr, hvilket også var planen fra begyndelsen, for at de kunne spise alle kanterne rundt omkring. Hold dem i god afstand fra buske og træer man gerne vil have overlever.

Helt frisk vand er et most, den mindste lille smule advr er nok til at de nægter at indtage det, så hellere dø af tørst.Mine kræver at krybben med vand er rengjort hver dag, ellers drikker de ikke og så er der ingen mælk.

Det første stykke tid var der en værre jammer,når de blev tøjret ude, for de ville have vi var hos dem hele tiden, men det er ændret nu. Dog vil de under ingen omstændigheder finde sig i, at det bliver regnvejr, så er hyleriet ganske forfærdeligt.

Mine får valset byg ca. 1 kg daglig og en lille smule tilskudsfoder beregnet til kvæg, mineraler efter lyst og en saltsten ditto.

Så er der klovplejen som er yderst vigtig, især hvis man har dem en del på stald, men der skal holdes øje med det, ydersiden af kloven kan hurtigt dreje ind under kloven og dermed er der grobund for mange kedelige bakterier i hulrummet, som i sidste ende kan invalidere dyret.

Jeg kan kun sige at gedemælk er superlækkert og så er den kolestoroldæmpende, men tåles ikke af mælkeallergikere som nogen påstår.Den samler heller ikke fløde på samme måde som komælk, hvilket vanskeliggører en evt. smørfremstilling, med mindre man har en centrifuge, som koster en ½ bondegård.

Hvis man vil have geder må man have humoristisk sans, de er nogle banditter og er meget kåde også som voksne, men vanvittig søde og rare ved deres mennesker.

Jeg kan kun anbefale at holde geder et af de mest nyttige dyr der findes.

VH Gunni.