Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bylder  (Læst 7326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Bylder
« Dato: 26 Juli , 2008, 15:40 »
Min ene lille hybridhøne <K har fået en byld (tror jeg) Hun har på højre bryst en stor vædskefyldt udposning på størrelse med en lille tennisbold. Hun virker ikke speciel øm og hun ligger fint et æg hver dag.
Hun er underhønen i flokken og får lidt klø af og til, så tænker det måske kan være et bid eller en klo.

HVAD skal jeg gøre, skal jeg isolere hende lidt og stikke hul på skidtet og så lade hende gå til såret er lægt (mere så de andre ikke får smag for blod)
Jeg har både zinkspray og blå decinfiserende grisespray at behandle med.

Hun virker ikke påvirket, men det kan jo også være et overlevelsestræk ikke at vise svaghed, men jeg syntes den byld er så stor.
Og min lille fine høne skal jo ikke gå og have ondt.

kh
Wanda  <Y
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Bylder
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2008, 15:49 »
Er du sikker på, det er en byld og ikke bare kroen, som bliver fyldt, når hun lige har spist? Det er helt normalt, men på mindre høns eller kyllinger kan det se helt sygeligt ud..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Bylder
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2008, 15:58 »
Næææ det er jeg ikke sikker på at det da ikke er... sq da godt jeg ikke har skåret hul i hende endnu så ;) Men hun ser bare fuldstændig deform ud og det føltes fuldstændig som en byld, men de har fået hønseguf idag, så det er da muligt at hun bare har hugget godt til sig... jeg holder et øje på hende :-)

tak for hurtig svar :-)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Bylder
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2008, 16:01 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Bylder
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2008, 20:05 »
Ja det kunne det godt ligne, men "bylden" sidder i den anden side og hun har stadig sine fine fjer (som iøvrigt er både blevet mange flere og meget pænere på de små 14 dage hunhar boet her)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Bylder
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2008, 21:50 »
Kroen kan godt sidde i begge sider. Hvis hun spiser og lægger æg så vil jeg også gætte på at det netop er kroen og ikke noget unormalt. Men du burde også kunne mærke det på dine andre høns. Måske er den ikke så stor ved de andre men der burde være "noget".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Bylder
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2008, 22:27 »
Hej Danny

Jamen jeg syntes hun ser ud til at trives ellers, men ved jo også at dyr nederst i fødekæde gør alt hvad de kan for at se "raske" us.
Men har nu her til aften lige siddet og kælet med hende i en halv time og jeg syntes faktisk bylden er mindre nu....og hun sagde at hun havde det helt fint ;-)
Jeg havde aldrig før idag hørt om en kro på en høne, så det må jo være min nybegynder "charme" der lige spillede et pus der :-)
Så Jeg satser på at "Bok" (det hedder hun) har fortalt mig sandheden i aften da vi sad og pludrede om kap med hinanden og at hun vitterligt har det godt men bare døjer med en ekstra delle som ejeren ;-)

kh
Wanda
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Bylder
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2008, 22:49 »
En byld vil være varm, rød og gøre herre nas, så den ville du nok ikke få lov til at røre ved ;)

Kråsen føles som lille miniballon med korn i. Blød og fleksibel. Bliver den hård fordi den er fyldt med korn, vil den være ujævn og man kan mærke kornene ignnem huden.

Bliver den opsvulmet og ligesom luftfyldt og udspilet - man kan fornæmme, at man flytter på luften, kaldes det sur kro. Det er hvis kroen ikke kan tømmes og kråseindholdet gærer.
Her kan man give hønene noget madolie, der letter passagen gennem halsen og så massere den forsigtigt.

Men det er sikkert bare en almindelig kråse som Danny skriver, jeg blev også noget forundret første gang jeg mærkede den.

- og sikke en kælen høne i øvrigt ;)

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Bylder
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2008, 10:19 »
Du kan flytte foderet om aftenen, så den ikke hugger i sig. Næste morgen vil "bylden" være væk hvis det blot er kroen. Så har hønen tømt den i løbet af natten. Med mine første høns blev jeg også frygtelig nervøs over den byld.  ;)

Skal jeg underholde yderligere om mine begynderproblemer, så troede jeg at hønsene havde æglæggerkrampe (havde kopieret en bog på biblo om alskens sygdomme og problemer) En bekendt fortalte så grinende at det var fordi de troede jeg var hanen, så lagde de sig til rette til et lille put. Ak ja.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Bylder
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2008, 12:15 »
Til Hanne:

Og hvis vi skal være rigtig "nørdede" så er kroen og kråsen faktisk ikke det samme. Kroen er en pose/sæk/lomme hvor kornet kommer ned i med det samme at hønen har slugt det. Senere kommer det ned i kråsen som maler/kværner kornet. Kråsen er en hård, forholdsvis stor, muskel.
På det gamle forum var der en tegning af hønens fordøjelses system. Jeg ved ikke om det er fulgt med herover på det nye forum??

Danny

Himlen bør altid være blå!

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Bylder
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2008, 13:26 »
Du må altid være nørdet Danny og du har self. helt ret :)

De billeder vi ikke har med fra det gamle forum, havde vi ikke sikker rettighed til at bruge.
Kan nogen med ophavsret, skaffe os et nyt vi må bruge, siger vi gerne tak :D.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Bylder
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2008, 22:08 »
Det er altså helt vildt så hurtigt man bliver klog (ere) herinde  8)

BOK har det fint igen og ser ikke helt så byldet ud her til aften... tror måske hun har hugget lidt for kraftigt i hendes lørdags slik igår  :-* mmen det hønseguf er også bare lækkert ;-)

Tak for jeres svar og overbærenhed (selvom jeg godt kan se at I sidder og trækker på smilebåndet ;) )

(og nu ved jeg så også at BOK syntes jeg er verdens lækrste hane ;) )

Knus
Wanda
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.