Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?  (Læst 5462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Dato: 14 Maj , 2011, 14:51 »
Vi har nu 2 dage i træk fundet en 1 md. gammel kylling død i hønsegården. Alle de andre af samme kuld trykker sig sammen i et hjørne. Dør de af sult, fordi de store ikke vil lade dem komme til? Eller er det et hak i hovedet fra hanen eller en gal skrukmutter? Vi har nu flyttet de resterende til mellemgangen i hønsehuset, og de var MEGET taknemmelige, sultne og tørstige. De bad nærmest om at blive taget op.

I hønsegården, som altid står åben om dagen, så alle høns og kyllinger kan gå frit ud og ind og overalt i have m.v. satte vi de 3 uger gamle kyllinger og nogle 5 uger ældre af samme slags ind til de store på samme tid. De store fandt hurtigt en plads i hierakiet og er velintegrerede nu, men hvad med de små?

Dette er en en sørgelig lektie at lære, de små var bare for små at familiesammenføre.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Svar #1 Dato: 14 Maj , 2011, 16:23 »
Mit råd til dig er at lave en minigård måske af vildt hegn i hønsegården, hvor de små kan smutte ind og være i fred, og hvor de også har mad og vand. På den måde har de et helle, men er alligevel en del af flokken. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Svar #2 Dato: 14 Maj , 2011, 17:52 »
Jeg har været ude for at høner har været mindre venlige mod (andres) kyllinger. Men aldrig hanerne, der plejer at lægge sig imellem ved ufred af enhver karat. Har i SET ham jagte kyllinger eller hakke efter dem? Her ville han hurtigt få "rødvinskuren". Der er så mange haner at vælge imellem at man ikke behøver at finde sig i en tumpe, der ikke har forstået sit ansvarsområde /1.
Men de smager dejligt ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2011, 18:13 »
Jeg har aldrig mine kyllinger uden mor, sammen med flokken, før de er fuldfjerede og lynhurtige....
De voksne høner, vil have deres plads for sig selv, og tager ikke så tit med kyshånd imod en flok babyer.
Hos mig ruger damerne ikke sammen, og skrukkerne bor ikke sammen med flokken med sine kyllinger, efter jeg fandt 8 nyklækkede kyllinger der løb rundt med skindet nede om knæene og pippede hjerteskærerne, fordi de ikke kunne finde deres egen mor endnu, og skrukken ikke rangerede højt nok til at turde forsvare dem.
Det kan gå godt, men det kan også gå rigtig skidt, og jeg tror der er en aldersgrænse for hvor små de kan sættes ind i en flok, men jeg kender ikke grænsen, og måske er det bare en enkelt høne der laver balladen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2011, 23:58 »
Mit råd til dig er at lave en minigård måske af vildt hegn i hønsegården, hvor de små kan smutte ind og være i fred, og hvor de også har mad og vand. På den måde har de et helle, men er alligevel en del af flokken. *k

Øv Julie! Jeg gør også som Marianne beskriver, men aldrig før de er ca. 5 uger.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2011, 20:03 »
de 12 kyllinger der er tilbage af kuldet har det meget bedre og spiser og spiser. De 2 døde er næsten sikkert døde af sult, ikke af angreb. Men min mand har set hanen sætte kyllingerne på plads med hak mod flokken et par gange. Dog er vi enige om, at skrukmutter Bodil nok er den, der først og fremmest har forfordelt maden til sine egne små kyllinger, så de her ikke har haft mange chancer. De bor nu i mellemgangen i hønsehuset og hygger sig og genvinder noget styrke.

Tak for svar!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Er det hanen der slår kyllingerne ihjel?
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2011, 20:42 »
Jeg har et lille bitte legehus til mine kyllinger, som står i hønsegården... Her har jeg også det vildthegn rundt om, som Marianne beskriver, hvor kyllingerne kan komme igennem, men de voksne ikke kan...

Det går altid så fantastisk godt, og de små bliver hurtigt et del af flokken, fordi de bruger sp meget tid sammen med de store, så forholdsvist hurtigt... Men det er bare vigtigt at de kan få fred for de store, når de er mindre end dem, så de ikke "mister modet" eller hvad man siger :)

Held og lykke med pyllerne *b