Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salmonella og kalkuner  (Læst 6848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Salmonella og kalkuner
« Dato: 19 Juli , 2008, 08:29 »
Der har jo netop været en debat om de her tyske salmonellakalkuner fra Heidemark som blev sendt til DK.

Men faktisk så er der ikke alene salmonellarisiko involveret, det er også dyremishandling. De forhold som kalkunerne holdes under er mildest talt rystende. Se eksempelvis denne video fra PETA (tysk afdeling af dyreværnsforening) som netop er optaget med skjult kamera på en af Heidemarks fabrikker
http://www.peta.de/p1182/weiter.html
Den øverste video er fra sidste år, netop i den periode som der er solgt disse salmonellakalkuner til DK.  Udover de forfærdelige forhold for kalkunerne så bruges der også penicillin i drikkevandet. Dunken i videoen er myresyre, som tilsættes foder oftest for at slå salmonellabakterier ihjel med.

Den næste video starter med grise, men slutter med kalkuner og der ser man også mider kravle på væggen....

Det undrer slet ikke mig at der kommer salmonella (og andet) sådan et sted.

Grunden til at PETA gik ind og filmede netop ved Heidemark er, at de har de tyske myndigheders kvalitetsstempel og det PETA kunne slet ikke forstå. Men selv om dette er vist til de tyske myndigheder, så har de stadig kvalitetsstemplet…Myndighederne har intet gjort ved dette, så de må betragte forholdene som helt i orden.

Et andet eksempel på hvordan kalkuner holdes i intensive besætninger er fra England. I 2006 blev 2 medarbejdere filmet mens de spillede baseball med levende kalkuner. Video er her
http://www.hillside.org.uk/bmpage.htm
De blev senere dømt for dyremishandling, 200 timers samfundstjeneste. Deres sagførere sagde at de var under pres og at det var en del af kulturen på kalkunfabrikken. Medarbejderne blev afskediget. Nu skulle man så forvente at de ansvarlige for besætningerne var opmærksomme på hvordan dyrene blev behandlet, men nej. Et år senere var det galt igen. Her blev en arbejder filmet i at sparke til kalkunerne..
Daily mail

Når man ser de forhold som disse kalkuner går under, både i Tyskland men også i England, så er det helt forståeligt at WHO er ved at blive bekymret over sundhedsrisikoen fra den intensive fjerkræproduktion. Hvis forholdene i Heidemark har fået de tyske myndigheders kvalitetsstempel, så er det næsten ikke til at holde ud at tænke på hvordan det må være de steder som ikke har det.

Så ikke alene er det dyremishandling at holde kalkuner på den måde, det er også en stor risiko for at fremavle smitsomme sygdomme blandt mennesker. Der er al mulig grund til at holde op med at spise denne slags kalkuner. Men det er åbenbart op til den enkelte forbruger at stoppe. Både de tyske og danske myndigheder har jo demonstreret deres manglende evne til at gribe ind.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2008, 09:58 »
Hvad er det dog vi mennesker gør!!

Det er sørme til at tude over!!

jeg holder fast i mit princip om kun at købe dansk kød, skønt jeg ved det heller ikke er 100 % i orden så dog.....

Tak for øjenåbner Finn.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2008, 17:31 »
Jeg er glad for dit indlæg Finn.
De danske kalkunproducenter har længe forsøgt at gøre opmærksom på det - ja lad os bare kalde det - svineri der foregår i f.eks. Tyskland. Ingen har overhovedet gidet at løfte et øjenbryn over det. Resultatet er da også at der vel kun er en 10-20 producenter i DK tilbage. Alle leverer til tyske slagtrerier da der simpelthen ikke er danske tilbage.

Jeg vil lige gøre opmærksom på at Bilkas øverste indkøbschef så sent som i sidste uge sagde at han var 100 % tilfreds med den fødevaresikkerhed som Heidemark tilbyder bl.a. Bilka. De er taget 7 gange de sidste 18 måneder for salmonella. Ikke bare sån salmonellas generelt, men salmonalla i varer der var anpriste som salmonellafrie! Bilka har solgt tonsvis af de såkaldte salmonellafrie kalkuner. Tak for kaffe siger jeg bare.

De tyske kalkunrugeægshøner behandles rutinemæssigt med antibiotika. Det betyder at deres afkom er resistente mod selv de midler som er reserveret til human behandling.

Ja, det er så de kalkunprodukter som Bilka syns er 100 % sikre. Her ville det være meget mere effektivt at rette sin modstand mod dette svineri mod Bilka i stedet for produktionen. Hvis Bilka ikke kunne sælge en eneste kalkunfilet, så vågnede de garanteret. Og DET gir resultater

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2008, 21:02 »
FØJ siger jeg bare FØJ FØJ <R
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2008, 22:29 »
Ja, man bliver dårlig af synet. Føj  <R
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2008, 06:38 »
Så kom Politiken på banen Kalkunfabrik anklages for dyrplageri og her kan du også give din mening til kende over Politiken. Vil du blive ved med at købe kalkun?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2008, 07:52 »
Uha en øjenåbner, min kære mand fik kaffen galt i halsen da jeg bad ham læse din tråd Finn, og her i huset skal der ikke indkøbes mere kalkunkød.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2008, 08:16 »
Nej hvor det dog grusomt, jeg får helt lyst til at droppe kød, for det er jo ikke kun fjerkræ der bliver så grusomt behandlet.  :'(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2008, 08:25 »
Jeg må indrømme at jeg ikke så filmklippene, bare at læse om dem, gjorde mig helt isende kold indeni.
Nu er det lige man har lyst til at blive miljøaktivist og gøre et eller andet dramatisk for at befri de arme dyr fra deres ulykkelige liv  >:(

Men det handler i bund og grund om at vi ikke vil betale for vores mad! Når vi vil have 5 (pap) lørdagskyllinger for 100 kr, kyllinger, der ikke smager af en pind, så billiger vi som forbrugere også den slags opdræt, for det er udelukkende på den måde de kan produceres til de priser.
Det gælder hele vejen rundt med alle slags fødevarer, vi får det vi betaler for.

Jeg tror vejen frem er oplysning, gerne som her med billeder og film, så forbrugerne vælger produkterne fra, for så længe vi køber dem, bliver de også produceret, men i det øjeblik vi siger nej tak, så....

Tænk bare på forholdet mellem buhønseæg og andre æg i butikkerne - alle siger at de synes det er forfærdeligt med buthøns, men hvordan kan det så gå til at der bliver solgt så mange?
Man kan så iøvrigt diskutere om de andre typer industrihøns har det så meget bedre end burhønsene?

Undskyld mit sprog, men "mit pis kommer i kog" over den slags
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2008, 17:28 »
Ja, det er heller ikke med den store glæde at jeg ser de billeder, men der er mange der faktisk ikke er klar over hvor maden kommer fra. Billedet af den lille gård med grise og køer eksisterer i hovedet på mange, mens virkeligheden er ganske anden for det kød du køber (for det meste) i Bilka, eller Brugsen. Men der er alternativer, de kræver dog som regel at man køber stort ind, så kan man faktisk købe frilandsgrise og frilandsoksekød. Det er bare ikke så let som at stå ved køledisken men kræver planlægning (og en stor fryser..)

I England er der en stor kampagne for at tvinge Tesco (deres Aldi/Bilka) til at gå væk fra intensivt fjerkræ og over på fritgående fjerkræ The Chicken Out! campaign. Den har faktisk også øget salget af fritgående kalkuner.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Salmonella og kalkuner
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2008, 21:02 »
Mange af vores produktions dyr lever desværre sådan og det vil de blive ved med så længe forbrugerne køber produkterne !

Desværre er mange for blødsødne til at slagte deres egne dyr, hvilket er trist for det er det aller bedste kød vi kan få. Kød fra dyr der har levet et godt liv,de  er fodret på bedste vis og aflivet humant.

jeg slagter og spiser mit eget fjerkræ selv med bedste samvittighed. Jeg får slagtet mine geder hos en slagter jeg stoler på. og de smager fortrintligt. Selvfølgelig er det trist med gederne, for de bliver kælet meget, , men jeg er ikke vegetar.

Selvfølgelig er vi alle glade for vores dyr, ellers ville vi ikke have dem. Og hvis man ikke selv kan slagte og spise sine egne dyr, så er her en opskrift :

To veninder havde en gris hver, grisene blev forkælet ud over bedste evne. Men dagen kom, hvor de skulle slagtes og veninderne var jo ikke vegetarer.
Så hvad gjorde de ??
Jo de byttede grise, for det var jo ikke slemt at spise en fremmed gris.

Og husk nu på : dyr tænker ikke på hvornår de skal dø og hvor gamle de kan blive, det gør kun vi mennesker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub