Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Havre til høns, ikke en aprils nar !  (Læst 18085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Dato: 01 April , 2011, 07:08 »
 Jeg ville tilsætte havre i min fodder blanding til hønsene, for at gøre den lidt mere lækker. Jo flere kornsorter, mere lækkert tænkte jeg.

Jeg bad min datter og svigersøn om at købe en 5 kg sæk med hjem, ham jeg køber fodder hos plejer både at have det i 25 kg og 5 kg sække. Han havde frarådet dem at give hønsene havre, da der sidder en skal uden om havren, som indholder olie.
 
Olien i skallen på havren, skulle gøre at maden i kråsen ikke kunne forarbejdes og skulle klumpe sig sammen,  så det var ikke godt til høns. Og det var også derfor han ikke solgte i mindre portioner, og skallen skal være væk når man giver hønsene det. Det ville komme til at koste en krig, havde han sagt til " ungerne ".

Tænker der er mange herinde, der bruger havre. Så vil da lige give denne information videre, jeg vil da ikke risikere at jeres eller mine høns skulle blive dårlige, når jeg fik den oplysning.

Har ikke selv forstand på det, og det er ikke for at lyde klog, men er der nogen der har hørt det samme ???
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #1 Dato: 01 April , 2011, 07:18 »
Hej Anja

Uden at have den store forstand på foder, har jeg sammensat mit foder selv ud fra beskrivelserne om hver kornsort i Leksikon. Her er linket til havre: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/Havre

Mine får en blanding af byg, havre med skal, hvede, æglægningspiller og muslingeskaller, og den blanding er hønsene glade for. Den er dog nok lige lovlig næringsrig har jeg hørt fra nogle kloge hønsemennesker ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #2 Dato: 01 April , 2011, 07:31 »
Tja, det er nu meget sjovt. Da jeg læste på KVL, fik vi faktisk at vide, at havre var et godt omend dyrt hønsefoder. Havre har en lavere nærringsværdi end øvrige kornsorter, hvilket er med til at gøre den dyrere at fodre med. Omvendt fik vi at vide, at der skulle være mange gode stoffer i havrens skaldele, samt færre problemer med fede høns, når havre indgik i foderplanen. Derimod fik vi at vide, at man skulle passe på med at give byg og rug i for store mængder, da det kunne give tynd afføring.

Jeg mener også, at der står noget i Forums Leksikon om de forskellige kornsorter. Ellers står der her kort om forskellige kornsorter, bl.a. nøgen havre/havre

www.landbrugsinfo.dk/Fjerkrae/Filer/Fodermidler_hons.doc 
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Heidi NJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 526
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #3 Dato: 01 April , 2011, 09:16 »
Mine får altså også havre i deres kornblanding og trives med det.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #4 Dato: 01 April , 2011, 10:20 »
Specielt sort havre anvendes ofte, som foder til Maraner i udlandet.

Hilsen fra Jørn.

Hvorfor lige til Maraner??
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #5 Dato: 01 April , 2011, 10:27 »
Da vi var på besøg hos Maran avleren lovpriste han den sorte havre og gav en lang salgstale om havrens gode effekt. At den ikke er fedende som fks. hvede.
På nedenstående billede som ikke er redigeret eller deslige  ;) ses mr. maran dele ud af havren som hønsene kastede sig over.

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #6 Dato: 01 April , 2011, 11:16 »
Tænkte det nok, men må indrømme jeg blev en smule bekymret, på alle hønsenes vegne ;) der er lige så mange meninger om fodring som der er høns :D men godt at den nu er blevet afblæst /o

Det var lige som da vi havde heste, der var også mange forskellige meninger/holdninger omkring fodringen af dem ;)

Men stoler 100% på jer :) da i har afprøvet det. Tak til jer alle /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #7 Dato: 01 April , 2011, 11:49 »
Tja, min nabo havde fået en mur trykket ud, og ved den lejlighed, var der vel røget ca 5 tdr havre ud, og med det resultat at der kunne være småsten og betonrester mellem, hvilket så ville ødelægge hans maskiner....

Så ville jeg have dem, kunne jeg bare hente dem... Hvilket jeg naturligvis gjorde.... Hvem i alverden siger nej tak, til 5 - 600 Kg gratis foder... Og som kvb antydede, lige så gjorde min nabo.. Ved at sige, at de så nok skulle have lidt mere, end de plejede...

Både Får og Høns, og til sidst også ænder og kanin, spiste havre med velbehag....

Det er nu sådan en rar nabo... Han ved det aldrig, men får altid sagt, nogenlunde det rigtige.... Godt med en gennemgarvet landmand, når man selv er født som udpræget bybo  ;)  ;)  ;)

M.V.H....Benny..


 
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #8 Dato: 01 April , 2011, 19:31 »
  :D Benny.

Ja det lyder da super, og alle dyr overlevede at spise havre /o

Jeg ved ikke lige om ham fodder manden, har taget fejl af 1 april eller hvad ;) men godt det ikke er sandt /o
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #9 Dato: 03 December , 2011, 19:48 »
Hej
Jeg  fortsætter tråden trods der har ikke været indlæg længe siden.
i mit fødeegen   ( Sydvest Finland) var havre foretrukken hønsemad. Det kan være at traditionelt der oppe hvede har for dyrt til dyrene og byg var reserveret til grise så der var kun havre tilbage.
Det skader ikke og der oppe sagde man også at byg feder hønsene men havre kan man give ad libitum.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #10 Dato: 15 December , 2011, 19:42 »
Man har altid sagt, at havre til heste gør dem skøre i hovedet, men sort havre er OK. Det gælder nok ikke høns, men en sønderjyde sagde til mig fornylig:

Byg er for de styg'
Hvede er for de fede
og
Havre er for de magre

Ja, ved ikke lige hvordan det skal bruges ifb med fjerkræ  ;D  ::)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #11 Dato: 15 December , 2011, 19:55 »
I John Seymours håndbog i selvforsyning står der nogenlunde dette om havre; I England fodrer man havren til hestene, i Skotland er det føde for befolkningen. Derfor er englænderne berømte for deres heste og skotterne for deres stærke mandfolk ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #12 Dato: 15 December , 2011, 20:30 »
juleneg er jo havre, og ikk til fugle, men til odins prægtige ganger sleipner, (8ben) /o /o

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #13 Dato: 15 December , 2011, 23:40 »
Jeg bruger konsekvent valset havre i min blanding til høns.

Blandingen er, som beskrevet i en anden tråd for 1-2 dage siden: 2 x hvede, 2 x byg, 2 x valset havre, 2 x æglægningspiller (fuld af pep), ½ x undulatblanding + en håndfuld skaller.

Det synes at virke fint.
Mvh
Erik Andersen

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: Havre til høns, ikke en aprils nar !
« Svar #14 Dato: 16 December , 2011, 00:32 »
Erik, når du blander foder 2 x hvede osv. Er det så 2 skovlfuld eller 2 kg af hvert? Det er der jo stor forskel på.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk