Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: På studie tur med Lene & Thor Kongstad Madsen I Maranernes Verden.  (Læst 21980 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Det giver jo bedømmelsen "andefod" helt ny mening :D men gaffatape... kommer det ikke til at gøre ondt når det skal af igen?

@ Wanda.

Hej Wanda.

Gaffatape bruges også til at holde små skinner på plads, på større eksotiske fugle med brækkede ben og lemmer.

NB: " Lenes " korrektion er udformet med en lille pap undersål, og så med efterfølgende fiksering af tæerne med Gaffatæpe oven på.

NB :Særdeles intresant metode, som måske kan give nogle af de skæv tåede kyllinger, en chance for et liv som have høns ?

NB: Men set ud fra et Race fjerkræ mæssigt synspunkt, har disse kyllinger ikke en større chance i udstillings burene.

NB : De skæve tær er formentligt ikke arveligt betinget, og skyldes sikkert ruge fejl eller kleknings fejl m.m.

NB: Personligt afliver jeg dog denne type kyllinger fra starten af, da jeg ganske enkelt ikke har plads eller tid til at huse dem.

Med Hilsen fra Jørn.

   /o <L <L
« Senest Redigeret: 21 April , 2011, 19:58 Fra Jørn Clevin »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
JEg kan godt følge at man bruger gaffa når det ikke er i direkte kontakt med huden... men direkte på, så gør det altså nas.... det virker næsten lige så godt som veet voksstrips til at fjerne hår på benene med... ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
JEg kan godt følge at man bruger gaffa når det ikke er i direkte kontakt med huden... men direkte på, så gør det altså nas.... det virker næsten lige så godt som veet voksstrips til at fjerne hår på benene med... ;)

Wanda det er da også en del billigere, hvis det virker  /o
limen på gaffa kan opløses nemt med æter, problemet er at man risikerer at bedøve kyllingen under processen  /d
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Zoro

  • Gæst
Wanda det er da også en del billigere, hvis det virker  /o
limen på gaffa kan opløses nemt med æter, problemet er at man risikerer at bedøve kyllingen under processen  /d

@ Ina.

Hej Ina.

" Jamen "  hvad så med " Lenes " hjerne celler osv. ? Måske ville det så være endnu bedre med renset lugtfri benzin ?

NB: Taler af egen erfaring fra da jeg blev æter bedøvet, i forbindelse med min blind tarms operation som dreng.

Hilsen fra Jørn.

 /o
« Senest Redigeret: 22 April , 2011, 18:50 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
JEg kan godt følge at man bruger gaffa når det ikke er i direkte kontakt med huden... men direkte på, så gør det altså nas.... det virker næsten lige så godt som veet voksstrips til at fjerne hår på benene med... ;)

Det har ikke været noget problem at få af, hverken for mig eller kyllingen  ;). Kyllingen pippede ikke da jeg fjernede det så jeg tolker det som at det ikke gjorde ondt på den.
Men ved I hvad ...?      DET VIRKEDE !!!  *y
Indtil videre på den kylling hvor det kun var den ene fod. Den kylling hvor det er begge fødder har fået nye på idag. Der var en lille bedring.


Ærgerligt at jeg ikke tog nogle billeder før de "ortopædiske tåudretter anordninger" blev påsat. <J
Men her er ihvertfald et billede efter.
Det er kyllingens venstre fod det var galt med.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Smukke tæer *h
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Flot!

Jeg har lige aflivet min bedste og største hanekylling idag, fordi den havde en grim, skæv tå. Jeg ville ikke have den ind i avlen.
Mvh Marianne

Zoro

  • Gæst
Det har ikke været noget problem at få af, hverken for mig eller kyllingen  ;). Kyllingen pippede ikke da jeg fjernede det så jeg tolker det som at det ikke gjorde ondt på den.
Men ved I hvad ...?      DET VIRKEDE !!!  *y
Indtil videre på den kylling hvor det kun var den ene fod. Den kylling hvor det er begge fødder har fået nye på idag. Der var en lille bedring.


Ærgerligt at jeg ikke tog nogle billeder før de "ortopædiske tåudretter anordninger" blev påsat. <J
Men her er ihvertfald et billede efter.
Det er kyllingens venstre fod det var galt med.



Hej igen lene.

Det er virkeligt et rigtigt fint resultat, som du har opnået med din viste kylling, det kunne derfor være intresant at se, hvordan du udformer selve tåudretteren, og montere den på en kylling.


Med Hilsen fra Jørn.

  /o <L <O <I
« Senest Redigeret: 23 April , 2011, 16:25 Fra Jørn Clevin »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Nu kan jeg også kigge med her!  /o

Jeg har fulgt med over mobil i Norge og har hver gang der har rullet en besked ind fra Lene læst med spænding, og jeg syntes det er rigtig godt med andelen af klækkede kyllinger set i forhold til andelen af befrugtede æg  /o
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Tillykke med marankyllingerne, Lene! Klækkeresultatet er vist meget normalt  /o. Og med så mange blanke er det måske endda over gennemsnittet  :D

Jeg har været væk i påskeferien og har netop læst hele føljeton'en. Det bliver spændende at følge deres videre færd  /o

Zoro

  • Gæst
Hej Lene + Thor + Mikkel & Bjarke.

Hvordan går det med jeres skønne Maran kyllinger, og med opstarten af rugning to, på den nye ruge maskine ?

Med Hilsen fra Jørn. <L <L <I
« Senest Redigeret: 30 April , 2011, 10:11 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Hej Jørn Og alle I andre

Her kommer en lille opdatering på Maranerne.
Der var jo 2 kyllinger med forkrøblede tæer. Som skrevet ovenover virkede tape tricket på den ene hvor det også kun drejede sig om den ene fod.
I forgårs måtte jeg dog desværre aflive den anden. Den stod desværre ikke at redde. Den var begyndt at bære præg af at være forkrøblet. Den var betydelig mindre end de andre og dens knæled var vist også blevet stift. Det så faktisk ud somom at den var ved at få spagat ben.

De øvrige 27 kyllinger er nu flyttet fra kaninbur i udestuen ud i hønsehuset. De har fået seramaernes sted.... indtil videre.  *e

Med opstart af rugning nr.2 så er det lettere mystisk... Jeg har faktisk svært ved at holde en stabil temp. Det ekstra termometer, jeg har købt fra America er gået i sort og skal ved lejlighed returneres. /d

Det irriterer meig grænseløst men jeg har kapituleret og piller absolut ikke ved indstillingen. Den må svinge !!! ::)
Bjarke står med næsen imod ruden og beundrer sine æg fra "onkel Jørn" Så jeg håber jo at det bliver en succes.

Oplever I nogensinde at jeres kyllinger bliver mere sky når de er lidt over en uge ?

Det bliver spændende at se hvor mange der er af hver farve variant. Mistede jo lidt overblikket ved klækningen. :o

GKV

  • Gæst
Oplever I nogensinde at jeres kyllinger bliver mere sky når de er lidt over en uge ?


Først vil jeg lige sige , at selvom jeg ikke har kommenteret her i tråden, har jeg fulgt den med stor interesse. Jeg ønsker jer virkelig Held og lYkke med projekterne, spændende er det jo.

Hvad angår kyllingerne, kan jeg bekræfte at det oplever jeg også. Det på trods af at de rent faktisk står her i stuen lige ved siden af mig og mit skrivebord. På et tidspunkt begynder de at fare rundt ligeså snart jeg rejser mig og går forbi kassen.Sådan bliver de  ved, på trods af, at de en gang om dagen bliver hapset og sat i en anden kasse mens jeg gør rent.

Når de så er store nok til, at komme ud i stalden og begynder, at gå frit er det overstået på et splitsekund.Jeg har en teori om at det er fordi de ikke ser andet end det der kommer fra oven og rent instinktivt reagerer som var det en rovfugl.

VH Gunni.

Zoro

  • Gæst
Hvordan mon det går med " Maran & Dværg Brahma projektet i Rungsted " ?

Vi glæder os til at høre mere fra : Lene + Thor + Mikkel, samt Bjarke.

Hilsen fra Jørn. /o <L <L <O <I

karina dj

  • Gæst
Sikken en dejlig beretning!!!

Jeg har først læst den nu, og er virkelig underholdt. Og jeg har jo faktisk SET dem  :D osse limo'en  :D

Jeg glæder mig til at se de voksne høns Lene, i begge farver... og så må du se at komme af med de "krøltopper" du ellers har gående fra fuskavleren  :D

Jeg synes osse mine kyller blir mere sky efter den uge dér, men tror det hænger sammen med at deres instinkter blir udviklet på det tidspunkt. De blir mere mobile og skal passe på hvor de går  ;) Jeg har dem meget i hånd, men som Gunni skriver er de bange for det der kommer ovenfra og det hjælper med det samme de kommer ud i stalden og gå. Så er der altså osse stor forskel på hvordan racerne reagerer, for mine skånske kyller er jo nærmest sky fra de klækker i modsætning til australorperne fx.