Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: På studie tur med Lene & Thor Kongstad Madsen I Maranernes Verden.  (Læst 21883 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvor er de dog kære, Jørn *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Hej Lene.

Du har gjordt et rigtigt flot stykke arbejde, sammen med Thor under hele udrugningen af de små Maran kyllinger.

Tak Jørn !

NB: Sender lige et par billeder med, af en Fodbefjeret Chokolade kylling fra i går. Chokolade påskekylling... mums

Ruge resultat 6 levende kyllinger ud af 10 æg. Rigtig flot

NB: De næste ruge æg er allerede afsendt til din søn Bjarke.  Ja, der kan man se hvad en lille bemærkning om Brahma fra Wanda kan afstedkomme i det lille hjem ! Tak , på hans vegne.  ;)

Med Hilsen fra Jørn.

 <I <M

Zoro

  • Gæst
Hej igen Lene.

Med til historien om dit kostbare " Maran ægge farve kort " har vi helt glemt Maran hattene, som også kan købes og bestilles i Tyskland.

Pris 14,50 euro pr.stk.

Kan bestilles på tlf : 0049 - 421 / 5170.

Hilsen fra Jørn.

 <L <L <L
« Senest Redigeret: 19 April , 2011, 13:29 Fra Jørn Clevin »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)


Skal Bjarke have Brahmaer? :D fedest, hvilken farve? stor eller dværg?

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Så er rugemaskinen slukket og de kyllinger som jeg pillede ud af æggene igår lagt under lampen.

Der var 13 æg der var uklækkede og uden tegn på brud på skallen.
Jeg tog en dyb indånding og tog mig sammen og klækkede dem, simpelthen for at finde ud af hvor og måske hvorfor de ikke var blevet til noget.
Ud af de 13 æg var der 4 med fuldbyrdet eller næsten fuldbyrdet kylling i.
De resterende 9 indeholdt blomme, enkelte havde noget der kunne ligne et lille foster.


En opsumering :
Indkøbt 60 æg
ved 1. lysning fandt jeg 9 sikre blanke deraf et æg med revne i.
Ved 2. lysning røg der yderligere 7 ud
dvs. 44  æg tilbage. 20 birkefarvede og 24 kobberfarvede.

Igår hjalp jeg jo så 4 ud af ægget. 2 af disse har desværre forkrøblede fødder.
3 andre døde i deres forsøg !

Tilbage i rugemaskinen lå 13 æg.
Disse slog jeg ud idag for at blive klog på hvornår det gik galt og ikke mindst måske hvorfor.
9 af disse var mere eller mindre blommer. Altså enten helt ubefrugtede eller stoppet tidl. i processen.
4 var kyllinger mere eller mindre færdige.
Må indrømme at jeg ikke er skide skrap i at stå og pille i den slags....  /3

Men det viser sig jo faktisk at der har været 25 æg ud af de 60 der har været blanke, enkelte har været stoppet meget tidl. i processen.  /d

vi har fået 28 levende kyllinger, heraf er det ikke sikkert at de 2 forkrøblede kan klare sig.
Det er kun 7 kyllinger der er gået tabt ud af de mulig 35 æg.
Det er da meget godt..... havde lidt odds imod mig idet at vi desværre var kommet til at lave klækkebakkernes sider for lave således at kyllingerne kunne falde ud over siden og komme i vandbakken. Derfor åbnede jeg jo rugekassen nogle enkelte gange mere end planlagt og sikkert end godt var.  :-\

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994


 
Skal Bjarke have Brahmaer? :D fedest, hvilken farve? stor eller dværg?



Hans nykårede onkel Jørn sender ham nogle fine dværg brahma æg i den smukke isabel <E *f

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Holder man kæmpehøns i dværgudgave?

 *f *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Holder man kæmpehøns i dværgudgave?

 *f *f

Ja, det er lidt paradoksalt at man har "lavet den til dværg"

Zoro

  • Gæst
Ja, det er lidt paradoksalt at man har "lavet den til dværg"

Hej Lene.

Egentligt er det ikke så paradoksalt, at man har startet med at lave Isabel Brahma i dværg, når man tænker på udgangs punktet, hvor man har krydset Isabel Sabelpot dværg + Guld sortbåndet Brahma dværg med hinanden.

NB: Der arbejdes iøvrigt på højtryk for øjeblikket, med at fremavle den i stor Isabel farvet Brahma.

Billedet underst : Tre skrukke Isabel Brahma høner på rad og række.

Med hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 20 April , 2011, 09:52 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Uha Jørn, jeg tænker bare på racen.
På avls feltet med farver taler jeg som jeg har forstand...... nemlig ingen.  ;)

P.S så er æggene fra onkel Jørn til Bjarke lige kommet. Alle var hele. Der er pakket ud, hviler sig og får varmen ved stuetemp.
Han ved det dog ikke endnu for han sover hos naboen og nyder den frihed ferie giver.

Zoro

  • Gæst
Uha Jørn, jeg tænker bare på racen.
På avls feltet med farver taler jeg som jeg har forstand...... nemlig ingen.  ;)

P.S så er æggene fra onkel Jørn til Bjarke lige kommet. Alle var hele. Der er pakket ud, hviler sig og får varmen ved stuetemp.
Han ved det dog ikke endnu for han sover hos naboen og nyder den frihed ferie giver.

Hej igen Lene.

De næste ruge æg er allerede på vej  til dig, og som " Alberth " altid bruger at sige, hvis " Herren " vil er de fremme i løbet af et par døgn ?

Med Hilsen fra Jørn.     !a !a !a !a !a !a !a !a *b *b

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
En kylling der har forkrøblede tæer må ha et par ortopædoske sko.

Voila her et par gaffa tåudrettere. Det ser ud til at virke, kyllingen piler fornøjet rundt efter at den har fået dem på.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
En lille frø kylling ?  ;D
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Zoro

  • Gæst
En kylling der har forkrøblede tæer må ha et par ortopædoske sko.

Voila her et par gaffa tåudrettere. Det ser ud til at virke, kyllingen piler fornøjet rundt efter at den har fået dem på.


@ Lene.

Hej Lene.

Der er ingen tvivl om at tidlig indgripen med justering af, såvel skæve tær samt spagat bens stilling, vil have en positiv effekt imens knogler og væv endnu er elastisk.

NB: Det bliver derfor spændende at følge den lille kyllings videre udvikling fremover.

Med Hilsen fra Jørn. /o <L
« Senest Redigeret: 21 April , 2011, 11:05 Fra Jørn Clevin »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Det giver jo bedømmelsen "andefod" helt ny mening :D men gaffatape... kommer det ikke til at gøre ondt når det skal af igen?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.