Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: På studie tur med Lene & Thor Kongstad Madsen I Maranernes Verden.  (Læst 21873 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Så HAR jeg lyst æg !! /f

Men jeg er ikke nogen Christina til det. ;)

Jeg syntes faktisk at det er temmelig vanskeligt og min æggelyser bliver S.... varm.

Nå ! resultatet er at jeg sidder her med 6 æg fra de schwartzs kobber og 3 æg fra de silber schwatzs som jeg vel burde slå ud for at få vished om de nu er blanke som jeg er sikker på. YRK.... Jeg er vist en kylling på det felt. /3

Hos de SS var der 2 blanke, 1 med revne i skallen og 3 som jeg faktisk var i tvivl om ! Så de 3 tvivlere er altså røget med i maskinen igen.

Hos de Kobberfarvede er der 6 stk. som enten ER blanke eller stoppet tidligt i processen.

Tør jeg slå dem ud ?? JØØØØØØRN...... moralsk og kyndig opbakning tak ! <+


Hej Lene.

Hos de seks stk. Kobberfarvede æg som enten er blanke, eller som er stoppet i udviklingen, kan du roligt slå dem ud,for at teste og få vished om den faktiske situation.

Hos de sølv Birkefarvede er et æg sprækket ( ud med det i en fart ) samt to blanke ( de kan også rejse i en fart ) men de tre tvivlere har du helt rigtigt lagt i maskinen igen, for at teste dem senere i løbet af ugen.

NB: Det er som du skriver, mere vanskeligt at gennemlyse Maran æg, end normale lyse æg, men det selv samme gælder jo også for Araucana æg.

Kære Lene.
 Jeg syntes at det er et rigtigt flot første gangs lysnings resultat som du her har gennemført, så vores fælles studie tur med indkøb af såvel Dollargrinet og besøget hos Maran mafiosaen i Ketzin, ser virkeligt ud til at bære frugt for både dig og Mikkel.

Med Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 04 April , 2011, 22:42 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Jeg gjorde det og godt detsamme....
Se resultatet..

Zoro

  • Gæst
Jeg gjorde det og godt detsamme....
Se resultatet..

Hej Igen Lene.

Godt at du fik vished om tvivlen.

Hilsen fra Jørn.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994

Kære Lene.
 Jeg syntes at det er et rigtigt flot første gangs lysnings resultat som du her har gennemført, så vores fælles studie tur med indkøb af såvel Dollargrinet og besøget hos Maran mafiosaen i Ketzin, ser virkeligt ud til at bære frugt for både dig og Mikkel.

Med Hilsen fra Jørn.

Må dog sige kære Jørn, at jeg syntes at det nogen gange godt kunne se ud somom, at æggene var på forskelligt stadie.
Men  farven på skallen og den varme æggelyser (som vist snart bliver erstattet af en "Christina maglite") gjorde det jo heller ikke lettere.

P.S så har min kære mand lavet flotte klækkebakker til maskinen. Så kan America pakke deres vanvittige pris for de bakker væk ! 257,- pr stk. De må ha røget deres sokker .... mindst  *f

Zoro

  • Gæst
Må dog sige kære Jørn, at jeg syntes at det nogen gange godt kunne se ud somom, at æggene var på forskelligt stadie.
Men  farven på skallen og den varme æggelyser (som vist snart bliver erstattet af en "Christina maglite") gjorde det jo heller ikke lettere.

P.S så har min kære mand lavet flotte klækkebakker til maskinen. Så kan America pakke deres vanvittige pris for de bakker væk ! 257,- pr stk. De må ha røget deres sokker .... mindst  *f

Hej Igen Lene.

Der er ofte mere kraft på udviklingen i helt friske ruge æg, end på de lidt ældre eller gamle æg, generelt ruger jeg af denne grund, aldrig på æg som er over tolv dage gamle.

NB: De helt friske æg er altid dem som klækker først, oftest på tyvende dagen.

NB: Klække bakker til 257 kr, pr stk. er helt vanvitigt, så dem er vi flere og flere, som begynder at fremstille selv.

Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 04 April , 2011, 23:39 Fra Jørn Clevin »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)


P.S så har min kære mand lavet flotte klækkebakker til maskinen. Så kan America pakke deres vanvittige pris for de bakker væk ! 257,- pr stk. De må ha røget deres sokker .... mindst  *f

da jeg lånte Dannys high-tech maskine sidste år brugte jeg en bradepande med et viske stykke i som klækkebakke og så bare oven på rullebakken  ;) kreativitet længe leve :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

GKV

  • Gæst
Jeg har bare lagt nogen skridsikkert materiale i bunden(sådan noget gumminoget) så klækker de i rullebakken, dumper ned i bunden og det fungerer perfekt. Æggeskallerne bliver liggende i rulleren og der er god plads til kyllingerne. ;D

VH Gunni.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
@ Gunni
Det er jo smart hvis ikke de er stammeopdelt.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Zoro

  • Gæst
På Billedet ses første manden Rex med de små kurve, til at sikre stamme opdelingen i klække bakkerne.

NB: Disse kurve kan for nogle få kroner, fremstilles og udformes i alle mulige størelser, til både store og små æg.

Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 06 April , 2011, 01:10 Fra Jørn Clevin »

GKV

  • Gæst
Ja, de er meget for dyre de der klækkebakker, så jeg lavede selv mine af en papkasse der passede i størrelse i flademålet, skar den ned til acceptabel højde og satte skillerum i. Gummimåtte i bunden og og så noget af det der man bruger til beskytte planter med ovenpå med burrelåse i hvert hjørne.Det fungerer fint og der er god plads til de små.

Bagefter kasserer man den og laver en ny og frisk, hvis den er for snavset.

VH Gunni.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Ja, de er meget for dyre de der klækkebakker, så jeg lavede selv mine af en papkasse der passede i størrelse i flademålet, skar den ned til acceptabel højde og satte skillerum i. Gummimåtte i bunden og og så noget af det der man bruger til beskytte planter med ovenpå med burrelåse i hvert hjørne.Det fungerer fint og der er god plads til de små.

Bagefter kasserer man den og laver en ny og frisk, hvis den er for snavset.


VH Gunni.

Det var smart Gunni.  Godt fif !  /o

Zoro

  • Gæst
Ja, de er meget for dyre de der klækkebakker, så jeg lavede selv mine af en papkasse der passede i størrelse i flademålet, skar den ned til acceptabel højde og satte skillerum i. Gummimåtte i bunden og og så noget af det der man bruger til beskytte planter med ovenpå med burrelåse i hvert hjørne.Det fungerer fint og der er god plads til de små.

Bagefter kasserer man den og laver en ny og frisk, hvis den er for snavset.

VH Gunni.

@ Gunni.

Hej Gunni.

Den alternative vej, som du har fundet med dine klække bakker, virker på flere områder som en rigtig god ide, da spredning af virus, og bakterier reduceres ganske væsentligt.

Hilsen fra Jørn.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
ÆÆÆÆÆÆÆÆÆlsker at se et æg hoppe i vandbadet....... *p <L *p <L *p

Så er det 18. dagen idag, vendings processen stopper og fugten hæves. /o

Jeg fik sorteret yderligere 7 æg fra de birkefarvede  :(. De 3 jeg var i tvivl om ved sidste lysning var tydeligt blanke, kunne nærmest ikke forstå at jeg var i tvivl sidst. yderligere 3 var blanke og et var stoppet i processen.
Det vil sige at der nu kun er 20 æg tilbage af de indkøbte 30. 8 blanke ud af 30 æg.  /s

Jeg lyste ikke alle de kobber schwartzs da jeg syntes at de hoppede og dansede i vandet, så her blev det kun til stikprøvekontrol.
Må altså også indrømme at jeg får lidt nerver på af at ha æggene ude fra den sikre rugemaskine. /f

Det vil sige at der nu ligger 44 æg tilbage i kassen. *k *k *k *k *k

Klækkedag MANDAG. Selvfølgelig den dag jeg starter på arbejde igen ! Så må Thor og Bjarke være jordmoder ! :D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
PERFEKT, at de klækker mandag, så er der ingen Lene-pilfingre i nærheden.
Det bliver spændende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Ærgerligt med de birkefarvede, men så håber vi bare at de sidste 20 klækker :)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.