Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???  (Læst 13979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Dato: 28 Juni , 2008, 13:48 »
 Var ude og købe foder til kyllingerne.  :D
Da jeg ikke kunne få økologisk voksefoder hos KH foder, ville  jeg købe hønsefoder.
Forhandleren sagde, at der er tilsat " ægdanner" til foderet, og derfor burde jeg ikke give det til kyllinger, da de så kan få enden skubbet ud.

På deklarationen af mit øko-hønsefoder kan jeg kun se, at der er tilsat
Belfeed, som er et fordøjelsesenzym, ud over diverse vitaminer.
Belfeed gives også til grise for at få dem til at vokse hurtigere.

 Men nu har jeg 2 gange set, at mine skrukhøns er ligeglade med kyllingerne efter 1 md, og jeg tog min blomsterhøne i at lægge et æg i dag, selv om hendes kylling er fra 25/5.

Tænker også på min hanes dårlige frugtbarhed, men er klar over at der kan være mange faktorer som blander sig.

Købte så alm voksefoder, men det er tilsat genmodificeret soya og andre mærkværdigheder som jeg ikke lige har fået  slået op, det vil jeg bytte.
Er den eneste sikre vej virkelig at blande sit foder selv, at man ikke engang kan stole på økologerne, presser naturen til et alt for stort afkast for pengenes skyld, så er vi godt på vej i grøften efter hvad jeg kan se.  :'(
Vibeke

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

MartinJ

  • Gæst
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2008, 16:45 »
Alle vil gerne tjene penge, nogle strejker for det, andre gør noget andet.

Belfeed er, som du skriver, et enzym. Enzymet er dannet af bakterier, altså ikke syntetisk. Det er endnu det eneste enzym der er dannet med bakterier, andre er dyrket på svampe. Det er meget almindeligt at bruge enzymer i foder, både til grise og fjerkræ. Mennesker bruger det undertiden som kosttilskud. Problemet man gerne vil løse med enzymerne er at specielt hvede indeholder arabinoxylan. Det kan dyrene ikke fordøje ret godt, men med enzymer går det meget bedre. Enzymerne spalter det til poly- og oligosaccarider som giver god energi. Enzymerne påvirker desuden viskositeten i tarmene så klatterne bliver mere tørre. Det er godt for dyrene altså.
Foderet bliver udnyttet bedre. Der skal ikke bruges så mange kg korn til den samme tilvækst eller ægydelse. Der går mindre til spilde gennem klatterne.
Selvom væksten forbedres er det altså ikke en vækstfremmer i den antibiotiske forstand.

Forhandleren må vist hellere selv forklare hvad han mener med ægdanner. Det kan være så mange ting, men er nok mest  flere ting som er nødvendige for at lave æg. Især den med at enden bliver skubbet ud, den lyder noget speciel.

Haner har behov for en anden type foder end æglægningsfoder. De kan nemt blive for fede og for ttunge af det gode foder, det gavner bestemt ikke frugtbarheden. Der findes hanefoder på markedet som er bedre til hanernes lette arbejde.

Nu er jeg ikke helt sikker her, men det burde være muligt at få voksefoder uden GMO-soja. Alle danske slagtekyllinger fodres med Non-GMO, så der findes masser af Non-GMO soja i DK

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #2 Dato: 29 Juni , 2008, 14:01 »
 Ja , jeg studsede også over det med enden , der blev skubbet ud,   ??? men kunne ikke lige på stående fod afvise hans påstand, men tager derover i morgen for at få en nærmere forklaring.
Han havde vist ikke noget hønsefoder hjemme  :D

Man kan have flere meninger om, hvor meget man skal justere fordøjeligheden af foderet og tilvækst af dyrene, det må bl. a. afhænge af hvad dyrene kan få naturligt, grønt, regnorm osv
men for os hobbyfolk må det være det vigtigste , at vores dyr får en
harmonisk udvikling, der afbalancerer alle forhold i væksten,
de skal jo trods alt leve meget længere end de industrielle dyr, og at  give hanen en særskildt kost er ikke lige min kop the.

Er du sikker på, at slagtekyllinger fodres med non gmo-soya ?

Den sæk, jeg købte ( fuldfoder til kyllinger)  er produceret  hos Aller Mølle i Christiansfeld og indeholder gmo soya,  og er konserveret så den kan holde sig til jan 09.
det er første gang jeg ser det deklareret.
Vibeke

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

MartinJ

  • Gæst
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #3 Dato: 29 Juni , 2008, 23:43 »
Vibeke
Jeg kan ikke finde et link der viser at man kun fodrer slagtekyllinger med Non-GMO-soja. Men jeg ved det er sådan. Du kan måske kontakte fjerkrærådet, Landscentret for fjerkræ, eller slagterierne DAnpo og Rose Poultry.

Jeg vil gerne høre forklaringen på endeskubberiet :)
Jeg er enig med dig i at hobbydyrene ikke behøver at gro vældig hurtigt. De har ingen hastværk. Jeg er dog tryg ved enzymerne, det giver en bedre fordøjelse. Men til hobbydyr er der ikke nogen grund til at bruge det. Det var måske en god ide at ta op med din leverandør? Skal man se på det med de helt store briller, så er det en fordel at kød kan produceres med mindst mulig foder. Der er brug for det korn der dyrkes - vi ku oss blive vegetarer allesammen. En bedre udnyttelse af det foder der er til rådighed giver under alle omstændigheder mindre forbrug af korn til kødproduktion.

Jeg har arbejdet noget med fremstilling af foder, og er ikke  i tvivl om at der er mange gode firmaer som laver foder der tilgodeser alt tænkeligt i dyrenes udvikling. Det gøres på forskellig måde, men der er tænkt på alt. Man ved meget mere om hvad foder rtil dyr kræver, end hvad der kræves til mennesker.

Jeg undrer mig. som dig, over den meget lange holdbarhed på dit foder. Det ville jeg nok være noget betænkelig ved! Jeg vil helst ikke bruge foder der er mere end 3 måneder gammelt. Jeg synes ikke man skal bruge konserveringsmidler i foder, det burde ikke være nødvendigt.

Jeg ville nu tænke lidt mere på hanefoderet. En høne der lægger æg, ikke en høne der paces frem, men en almindelig hobbyhøne, bruger altså væsentlig mere energi end en hane gør. Hanens arbejde er, som ved andre "dyrearter", noget mindre energikrævende. Enten skal han ha en mindre mængde, og måske gå sulten i sweng, ellers må han ha foder med mindre indhold af f.eks. energi. Der er meget stor forskel på hvad en hane og en høne i æglægning kræver af energi, vitaminer, aminosyrer og mineraler.

http://www.danishmeat.dk/smcms/husdyrproduktion/Videnscenter/slagtekyllinger/Index.htm?ID=11334

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #4 Dato: 30 Juni , 2008, 19:25 »
Det er rigtigt at konventionelle slagtekyllinger fodres med gmo-frit foder. Om det er alle tør jeg ikke sige, men det er sandsynligt fordi visse store kunder kræver garanti for kyllinger fodret med GMO-frit foder og det i en slagteriproduktion vil være svært at skelne mellem kyllinger fra det ene og det andet sted. (Det er iøvrigt et glimrende eksempel på hvordan fjerkræerhvervet kan ændre holdning efter pres fra store kunder og offentlig omtale, men den tager vi i en anden tråd når jeg får bedre tid)

Det er ikke lykkedes mig at opdrive gmo-frit foder til leve-kyllinger eller æglæggende høns, medmindre det er økologisk.

Jeg har tidligere og gør også øjeblikket fodrer med øko-foder til æglæggende høns til store kyllinger. Jeg har store kyllinger og høner gående i samme flok og de vil altså ikke høre efter at de skal gå til hvert sit fodersted :D Også når en sæk voksefoder løber ud og jeg kan se at de snart skal sammen med de store har kyllingerne fået æglægningsfoder (tilsat ekstra ting) og jeg har aldrig oplevet problemer med "enden skubbet ud". I mine ører lyder det som en sørøverhistorie...

Min hane går også og spiser af det samme foder og han opfører sig som en rigtig gentlehane gør, lader hønerne spise først og det bedste og det er jeg tryg ved.

Jeg ville også være skeptisk overfor den lange holdbarhed. Jeg tvivler faktisk også på at vitaminerne kan holde så længe ud over den med konserveringsmidlerne..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2008, 00:10 »
Finn:
Slagtekyllingeproducenter producerer nøjagtig det kunderne efterspørger. Det var overhovedet ikke nødvendigt at lægge pres på slagterier og producenter for at lave kyllinger på Non-GMO soja. Det var en bestilling fra først og fremmest Tesco som blev imødekommet hurtigst muligt. Der var ingen offentlig omtale før et par år efter, og da var det jo ligesom sket. Bilka og Coop sov, eller lukkede øjnene, indtil den ikke gik længere, og der næsten ikke var andet at få, så pustede de sig op og var med på bølgen.
Det siger sig selv at et ønske om specielt foder eller andet skal følges op af en betaling. Så er verden indrettet. Hvis man skal arbejde over følger der også penge med.
Der laves majskyllinger, TEscokyllinger, McDonaldkyllinger, økologiske kyllinger, store hele, små parterede, gule og hvide. Alt sker efter bestilling. Der er kun at spørge om man kan få det.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2008, 21:52 »
 Det e ikke lige til at få en forklaring fra forhandleren på det ægdanner, jeg var ovre og bytte det voksefoder jeg købte i sidste uge, han var ikke selv tilstede, så jeg ringede til ham i dag, og han vil så ringe tilbage med en forklaring,  :-\

På DLG's hjemmeside for økologisk hønsefoder står der også, at man ikke må give det til kyllinger, det er nyt i forhold til sidste år.

jeg har så bestilt økologisk voksefoder, og regner med at alle kan tåle det sammen med hvede , havre og hvad de kan finde selv.

Martin , du har ret i, at hanen ikke behøver så meget føde, men jeg synes nu at min er meget flink til at give hønsene de gode ting han finder, er tryg ved at han får motion nok, men måske har han ikke rigtig taget på konerne, det er første år jeg rigtig tester ham, og han bliver nok afløst i løbet af efteråret :'(
Han er da en flot fætter synes jeg.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

MartinJ

  • Gæst
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2008, 22:19 »
Jow Vibeke, han er bestemt en flot fyr. Bestemt heller ikke mager :). Ingen kan fortænke hanen i at ha svært ved at få "tawet" på hønerne........det er ikke altid så nemt.

Jeg kan se at der ved en af DLG foderblandingerne står at de ikke må anvendes til kyllinger. Men det er kun "T" blandingerne som har ekstra højt indhold af calcium og protein. T´et betyder at foderet bruges som tilskudsfoder, altså hvor man bruger eget korn sammen med tilskudsfoderet.
Jeg ved ikke lige præcist hvorfor man ikke må fodre kyllinger med dette foder. Mit bedste bud er at det ekstra høje indhold af calcium vil forstyrre den vigtige balance mellem calcium og fosfor. Det kan vel betyde at kyllingerne ikke kan optage nok fosfor og derved får dårlig udvikling af ben og knogler.
Men det gælder så vidt jeg kan se kun for de to T blandinger. De fåes kun i "løs". Altså flere tons ad gangen leveret i silo. De fåes ikke i sække.

Jeg er ret sikker på at alle dyr kan fornøje sig sikkert med voksefoder. De finder andre gode sager, og får måske også skaller, så de vil kunne finde det de har behov for.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2008, 01:39 »
Ja, de kan finde rigtig meget selv, er ret imponeret over hvor meget forskelligt grønt de får sat til livs når de er på fri fod.
Skallerne  er ret tilfældigt kommet ud i hønsegården, og de spiser flere ,
nu de er våde, end da de stod inde og var tørre.

 lige en opfølgning.
Jeg snakkede med en DLG økokonsulent i dag, og der er ikke noget der hindrer at man fodrer både høns, store kyllinger og hanen med hverken voksefoderet  eller natur æg hønsefoderet.
Foderet har i hvert fald ikke nogen indflydelse på hanens fertilitet, og det med den ægdanner er langt ud i skoven. ;D
Desværre kan voksefoderet kun holde sig i 2 mdr, så jeg valgte at købe hønsefoder.

det er en broget verden, derude,
det ene sted skulle jeg give 200kr for en sæk hønsefoder, der kun havde 1 md tilbage , hos FAF kostede den 150 kr og havde 3 mdr tilbage.
Så man skal se sig godt for.  <A
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #9 Dato: 10 Juli , 2008, 10:50 »
Det kan godt være at billedet snyder men den hane ser meget fed ud. Ligesom martin også skriver "mellem linierne"...

Fedme er ihvertfald ikke nogen fordel i forhold til avl. Måske du ville få bedre befrugtning hvis du skruede lidt ned for godterne  :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2008, 12:56 »
 Må prøve at tælle hans ribben  ;D
 
her er et andet billede af ham .

Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Er økologisk hønsefoder ægdannende ???
« Svar #11 Dato: 14 Juli , 2008, 17:05 »
Jeg er meget enig i betragtningen i forhold til foderindtag og haner.

Sætter man sig på sin hønsebænk, hvor man lærer aller mest ;) - ses hanen ofte i høj positur eller i gang med at finde godter til sin familie.

Jeg har ofte undret mig over, hvad den store herre dog lever af!!

Går de frit i haven, spiser han stort set ikke.

Jeg fodrer også gladt med det samme foder. Konsekvensen af at skulle fodre hanen for sig, ville vel også være, at han skulle gå for sig selv, hvilket jeg synes er frygtelig synd!