Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bekæmbelse mod hønselus  (Læst 18970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lasse Damsgaard.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Bekæmbelse mod hønselus
« Dato: 20 Marts , 2011, 23:07 »
Jeg har lige været ude og hente 15 daggamle faverolles, men her efter jeg er kommet hjem ser jeg så at de vrimler med hønselus! Hvordan skal jeg behandle dem ? Ligesom jeg ville gøre med voksne høns, eller hvad ?

På forhånd tak :)
Mvh. Lasse

Susanne

  • Gæst
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2011, 23:15 »
Pyh - det var da en ubehagelig start.

Man kunne faktisk overveje at aflevere kyllingerne igen - det er ikke i orden at sælge daggamle kyllinger med utøj.

Hvis du hellere vil beholde dem - og det kan der være gode grunde til, man skaffer jo ikke bare 15 nye faverolles i et snuptag - tror jeg de skal behandles som voksne dyr. Jeg har dog aldrig prøvet det, men sådan ville jeg gøre.

Dosis skal så absolut tilpasses efter kyllingernes størrelse/vægt i forhold til en voksen hønes. Det tror jeg er særdeles vigtigt.

Måske er der nogen, der ved mere, som også skriver.

Held og lykke med projektet  /o




Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2011, 23:16 »
Behandles skal de ihvertfald, ellers risikerer du at miste nogle af dem hvis de er så hårdt angrebet.

Jeg ved ikke om Staldchok må bruges på så nye kyllinger.

Nogen der akut kan hjælpe med anbefalinger??
Mvh
Erik Andersen

Offline Lasse Damsgaard.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2011, 23:25 »
Hej Sussanne, tak for den hurtige respons.

Jeg ville helst undgå at skulle køre hele vejen tilbage igen da det var en ret lang tur på lige godt 200km :D!
Okay jeg håber der kommer lidt flere på banen da jeg stadig er lidt usikker på om hvorvidt det er den rigtig måde at  behandle dem på så længe så ikke er ækdre.

Tusind tak :)

Offline Lasse Damsgaard.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2011, 23:27 »
Nej jeg er nemlig også lidt usikker på om det kan bruges så længe de ikke er ældre :/

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2011, 07:14 »
Skriv hvordan det går. Og så skal du ringe til sælgeren og give ham en opsang. Vi kan alle risikere at vores høns får utøj, men nyklækkede kyllinger må godt nok være grænsen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2011, 07:24 »
Kan du ikke vaske dem i luseshampo?
Jeg synes også, du skal kontakte sælger og lave en aftale om, at enten får han dem alle retur, eller også må han holde dig skadesløs, hvis du mister mange pga. af utøj.
Jeg ved at angreb af blodmider vil tage livet af kyllinger, men jeg ved ikke, hvor alvorligt det er med lus.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2011, 17:12 »
Kan man få luse pulver i Sverige, for det ville jeg nok anvende til daggamle kyllinger da jeg tror staldchok er for kræs, men jeg ved det ikke
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lasse Damsgaard.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #8 Dato: 22 Marts , 2011, 12:34 »
Det er jeg faktisk ikke klar over om man kan, men min kæreste arbejde jo i Danmark så han så hvis ikke det kan købes i Sverige så må han tage det med fra Danmark. Jeg kontaktede sælger og hans eneste kommentar var "så må du jo sætte dem i behandling!" og så lagde han på.

Mango2705

  • Gæst
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #9 Dato: 22 Marts , 2011, 13:08 »
Da et par af mine voksne høns fik utøj, lavede jeg en god gangs hvidløgs-vand til dem, og i løbet af et par dage var de fri for utøj. Men jeg ved jo ikke hvor hurtigt at det ville hjælpe dine kyllinger, og jeg vil stærkt anbefale, at du undersøger de andre muligheder som Staldchok og den slags, selvom jeg aldrig har haft brugt det. /o

Held og lykke med at få dem fri for utøj. /o

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #10 Dato: 22 Marts , 2011, 13:23 »
Lasse, jeg har en portion lusepulver stående.
Jeg vil godt sende dig noget af det så du kan få behandlet hurtigts muligt.
Hvis det kniber med at få fat i det på anden vis.
Du sender mig bare din adresse på en Pm så skal jeg fluks sende afsted til det svenske.
Mht. sælger : /d /d /d /d /d

frida

  • Gæst
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #11 Dato: 22 Marts , 2011, 14:04 »
Rigtigt godt valg af hønserace /o. Men en rigtig "træls" start på livet for kyllingerne (og dig). Jeg har ikke nogle gode råd til dig, men kyllingerne skal jo i behandling.

Jeg ville ikke vælge sprayprodukter, da der udover de virksomme stoffer (gifte) også er drivgasser osv. Jeg kunne forestille mig at "cocktailen" blev for barsk for de små kyllinger, men som sagt, jeg har ikke viden på området.
Derfor tror jeg, at jeg ville skaffe noget utøjsshampoo, og vaske de små, og lade dem tørre inde i varmen. Håber du får bugt med krybene, men det er da utroligt at daggamle kyllinger kan "nå" at blive smittet med utøj. Jeg formoder, de er ruget ud i maskine, og derfor ikke burde have risiko for smitte under klækning? :-\

Held og lykke med dem fremover, det er en skøn race /o

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #12 Dato: 22 Marts , 2011, 14:16 »
Jeg tror altså ikke at daggamle kan tåle at blive vasket.
Med pulver kan det virke på kroppen og derefter i miljøet.
En rigtig god ide er at skaffe noget fint sand evt. fuglesand og ha hos dem så de kan støvbade. Den 1. dag med fuglesand kan man evt. tilføre noget lusepulver så påfører kyllerne selv pulveret.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #13 Dato: 22 Marts , 2011, 14:50 »
Man kn få frontline på sprøjteflaske hos dyrlægen, og det kan bruges til 2 dage gamle hunde og katte, jeg ved ikke med høns, men det gør dyrlæge Bjarne Rasmussen i Hårlev 56286168 han er hønse klog
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Bekæmbelse mod hønselus
« Svar #14 Dato: 22 Marts , 2011, 21:50 »
Jeg ville ikke vælge sprayprodukter, da der udover de virksomme stoffer (gifte) også er drivgasser osv. Jeg kunne forestille mig at "cocktailen" blev for barsk for de små kyllinger, men som sagt, jeg har ikke viden på området.

Drivgasserne ville jeg ikke være bekymret for.

Så vidt jeg ved gik man over til at bruge butan som drivgas for år tilbage. Butan er hovedbestanddelen af almindelig flaskegas og lightergas. Farligt hvis det kommer i kontakt med ild, gløder, gnister eller hvis det sniffes direkte i næsen (som så meget andet) eller hvis koncentrationen bliver for høj. Men ellers rimeligt harmløst.

Jeg checkede lige min egen flaske samt Tanaco's oplysninger om produktet, men typisk er der ikke nævnt med et ord hvad drivgassen består af. 
Mvh
Erik Andersen