Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Trækul og kyllinger  (Læst 11813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Trækul og kyllinger
« Dato: 26 Juni , 2008, 22:01 »
Hej

Har lige læst lidt om Kyllinger her på forum.
Og der står bl.a. at de skal have gritblanding - hvad er det???
Der er også nævnt knust grillkul??? er det det man mener med at give dem trækul??? for bl.a. dårlige maver? Et råd jeg fik mht. syg høne.
Og er det knuste grillkul før eller efter der har været ild i det??

Ja det er måske et par underlige spørgsmål, men har aldrig hørt om det før.

Hilsen Dorte
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2008, 22:04 »
grit er skaller, som du køber i korn og foderstoffen  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2008, 22:23 »
//Og der står bl.a. at de skal have gritblanding - hvad er det???//

Grit er som Berit skriver skaller, men det indeholder også småsten til kråsen, og diverse mineraler.

//Der er også nævnt knust grillkul??? er det det man mener med at give dem trækul??? for bl.a. dårlige maver? Et råd jeg fik mht. syg høne.
Og er det knuste grillkul før eller efter der har været ild i det??//

Trækul har der været ild i engang, så det er direkte fra posen så knuser du et stykke eller mere. Bare husk det skal IKKE være briketter men rigtigt trækul. de tager selv det de behøver eller du kan blande det i blødfoderet.

Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2008, 23:08 »
Tak  :) så blev jeg da så meget klogere  ;D

Hilsen Dorte

Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #4 Dato: 27 Juni , 2008, 20:39 »
Kul virker mod diarré og forgiftning. Det bruges også til mennesker, f.eks på skadestuer, hvor folk kommer ind med f.eks forgiftninger efter overdosis af medicin. Her kalder vi det aktivt kul.

Læs mere herom i Medicinhåndbogen:
http://www.netdoktor.dk/interactive/medicin/praeperatinfo.php?docid=praeparat_info&id=2169

Har du ikke kul ved hånden, laves det let ved at brænde et par tørre grene i haven og lade dem brænde ud, gemme kullet og finde det frem ved diarré - ved hønsene ;).

Man kan også have en seperat skål stående, som hønsene selv kan tage af hvis de synes.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #5 Dato: 27 Juni , 2008, 23:43 »
grit er skaller, som du køber i korn og foderstoffen  ;D
Det er ikke kun skalller.

Jeg er ikke sikker på, at Grit indeholder skaller, måske gør det, men det indeholder alle de mineraler, der er behov for, og det er nok så vigtigt. Grit indeholder forøvrigt også trækul, ihvertfald det som jeg køber, men det kan jo være, at man kan få forskellige blandinger af Grit.
Jeg mener, at man tilsætter skaller ved siden af Grit, sådan gør jeg ihvertfald.

Skal se, om jeg kan huske at kikke på posen, næste gang jeg køber noget, har smidt den sidste ud, da det ligger i en plastikbeholder nu.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2008, 07:17 »
Hvis høns er fritgående, har adgang til æglægningsfoder og får nogle håndfulde blandede kornsorter fra Meldgård samt diverse frugt og selvfølgelig hønseguf hver dag ud over hvad de finder udenfor, skal de så også have grit? Nå ja, de får også skaller.
Jeg skal jo bare være helt sikker på at de får det de har brug for  :D
TIA
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #7 Dato: 28 Juni , 2008, 07:37 »
Nu håber jeg, at jeg bliver korrektet, hvis jeg udtaler mig forkert.

Jeg tror ikke, at høns der er fritgående behøver at få Grit, de går jo rundt og napper alt muligt, både af planter og fra jorden, Grit anser jeg for at være nødvendigt for fjerkræ som ikke er fritgående.
Men det kan jo ikke skade at give lidt Grit ind i mellem. Jeg smider en håndfuld ind i hønsegården fra tid til anden, også for at sikre at der er kråsesten. Det kan selvfølgelig klares på mange andre måder, men sådan gør jeg.
Ok, jeg smider også ind imellem noget akvariegrus ind i gården, men det er nok mest fordi at jeg nu tilfældigvis har det stående i overskud.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Trækul og kyllinger
« Svar #8 Dato: 28 Juni , 2008, 09:58 »
De høns jeg har nu, har aldrig set skaller eller grit.

De har haven, en grusbunke og af og til noget strandsand. Og skallerne er hårde og fine. Altså æggeskallerne  ;D

De render en del på bålpladsen, støvbader i aske og mon ikke også de nipper til det trækul der ligger der?
Hilsen Susanne