Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør i rugemaskinen  (Læst 31649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #30 Dato: 12 Februar , 2011, 20:57 »
Okay her er min opskrift på 100% succes, på den pågældene maskine;-)
Temperatur: 37,4-38,2
Fugtighed: 45-50%
Vand i ene beholder frem til 18 dagen, med 1 prop åben
Efter 18 dagen vand i begge beholder + en våd klud, fugtighed 75%

Dette gav 26 af 26 levende kyllinger ;-)
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #31 Dato: 13 Februar , 2011, 08:09 »
Det kan vel også bare være mindre leve dygtige kyllinger der er tale om og ikke maskinen eller betjeningen. Det er så mange ukendte faktorer vi ikke kan sige noget om.

Det lyder til at der jo er ret stor forskel på hvordan folk vender deres æg, hvad de prøver at holde som fugtighed og temperaturen varierer også næsten en grad selvom det er en motor rugemaskine folk bruger. Og alligevel kommer der i langt de fleste tilfælde gode resultater ud af det!

Så mit bud er at forældre dyrenes sundhed og alder og dermed æggene fra dem har langt større betydning end vi antager - og at det kan være det.

Psycho:
Det lyder meget spændende i mine øre, det med at du kun vender 3 gange. Kan bare ikke rigtig få det til at passe med at industrien vender måske 24 gange i døgnet - og man skulle jo tro de vidste hvad de gjorde (pga. det drejer sig om penge :)). Ved ikke rigtigt om jeg tør prøve det samme :-\. Hvad tid vender du disse 3 gange?
Mvh

Claus

Offline Benni Frandsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #32 Dato: 13 Februar , 2011, 09:30 »
hejsa der er mange forskellige meninger om hvor mange gange man vender hvor mange propper der skal være taget afog fugtighed er der osse delte meninger om, men stadigvæk har to personer med vidt forskellige udrugnings metoder haft noget nær lige meget held ,jeg kører i øjeblikket fugtighed med 35-40% og temp på 37,7-37,9 så er det jo så lige om jeg skal nøjes med at vende 3 gange eller som hidtil 2 gange om dagen MVH:Benni Frandsen

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #33 Dato: 13 Februar , 2011, 09:56 »
Det kan vel også bare være mindre leve dygtige kyllinger der er tale om og ikke maskinen eller betjeningen. Det er så mange ukendte faktorer vi ikke kan sige noget om.

Det lyder til at der jo er ret stor forskel på hvordan folk vender deres æg, hvad de prøver at holde som fugtighed og temperaturen varierer også næsten en grad selvom det er en motor rugemaskine folk bruger. Og alligevel kommer der i langt de fleste tilfælde gode resultater ud af det!

Så mit bud er at forældre dyrenes sundhed og alder og dermed æggene fra dem har langt større betydning end vi antager - og at det kan være det.

Psycho:
Det lyder meget spændende i mine øre, det med at du kun vender 3 gange. Kan bare ikke rigtig få det til at passe med at industrien vender måske 24 gange i døgnet - og man skulle jo tro de vidste hvad de gjorde (pga. det drejer sig om penge :)). Ved ikke rigtigt om jeg tør prøve det samme :-\. Hvad tid vender du disse 3 gange?

Hej. Jeg vender, når jeg lyser æggene. 7. & 14 dag. Vender også æggene, 18. dag om aftenen når jeg "bader" æggene og fylder på vand i maskinen. Dette har jeg gjort i ca. 10 udrugninger nu. Med rigtig godt resultat.

Derimod, havde jeg problemer med at kyllingerne ikke kom ud af skallen i min december udrugning. Tror dette havde med livskraft og gøre. Det var jo ufattelig koldt i november.

I øvrig, så klækkede det yderligere 2 Maraner i nat. Det er nu 22. dagen og maskinen må køre til i aften.

Resultatet er 13/13 Dorking og 10/12 Maran. Ikke så ringe enda...

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #34 Dato: 13 Februar , 2011, 10:03 »
Hej. Jeg vender, når jeg lyser æggene. 7. & 14 dag. Vender også æggene, 18. dag om aftenen når jeg "bader" æggene og fylder på vand i maskinen. Dette har jeg gjort i ca. 10 udrugninger nu. Med rigtig godt resultat.

Derimod, havde jeg problemer med at kyllingerne ikke kom ud af skallen i min december udrugning. Tror dette havde med livskraft og gøre. Det var jo ufattelig koldt i november.

I øvrig, så klækkede det yderligere 2 Maraner i nat. Det er nu 22. dagen og maskinen må køre til i aften.

Resultatet er 13/13 Dorking og 10/12 Maran. Ikke så ringe enda...

Thomas

Sikken en god tråd det her! (jeg har læst lidt med på sidelinien, men nu er jeg lige nødt til at spørge lidt ind...)


Hvordan foregår det helt nøjagtigt når du "bader" æggene den 18. dag, og hvornår er 18. dag for dig? altså er det dag 0 eller 1 den dag du lægger æggene i maskinen?

Grunden til at jeg spørger er at jeg i min sidste udrugning oplevede at kyllingerne havde meget svært ved  - og var længe om at bryde skallen (hvilket resulterede i udmattede kyllinger der døde, eller havde skæve ben). Så måske et "bad" kunne gøre skallen lidt nemmere at komme ud af?

Og angående det med om æggene skal ligge eller stå - hvis de står op, så kan der da være mange flere æg i min maskine end de 20 den er specificeret til (Rcom King Suro 20) - betyder det virkelig ikke noget om de står?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #35 Dato: 13 Februar , 2011, 10:52 »
Jeg tror det er bedst eller sagt med andre ord mere naturligt at æggene skal ligge ned. De ligger jo ALTID ned under en høne. Jeg har i hvertfald aldrig hørt om eller set en høne der ruger æg ud der står på den spidse ende :D

Det er jo naturen vi skal prøve og efterligne.

En førsøg jeg fandt angående det at vende æg er dette:

http://www.pvj.com.pk/pdf-files/28_3/153-154.pdf

Der giver det åbenbart lidt bedre resultater ikke at vende æggene, som Psycho også siger og har prøvet!

Mvh

Claus

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #36 Dato: 13 Februar , 2011, 11:06 »
Sikken en god tråd det her! (jeg har læst lidt med på sidelinien, men nu er jeg lige nødt til at spørge lidt ind...)


Hvordan foregår det helt nøjagtigt når du "bader" æggene den 18. dag, og hvornår er 18. dag for dig? altså er det dag 0 eller 1 den dag du lægger æggene i maskinen?

Grunden til at jeg spørger er at jeg i min sidste udrugning oplevede at kyllingerne havde meget svært ved  - og var længe om at bryde skallen (hvilket resulterede i udmattede kyllinger der døde, eller havde skæve ben). Så måske et "bad" kunne gøre skallen lidt nemmere at komme ud af?

Og angående det med om æggene skal ligge eller stå - hvis de står op, så kan der da være mange flere æg i min maskine end de 20 den er specificeret til (Rcom King Suro 20) - betyder det virkelig ikke noget om de står?

Hej.

Det er dag 0, når jeg lægger æggene i maskinen.
At jeg "bader" æggene betyder at jeg har en balje med finger varmt vand, som jeg lægger dem i ca. 5-10 sek.
Ved ikke hvad det er for høns du har. Nogle racer (mine Maran blandt andet), har jo sværere for og bryde skallen.

Det med om æggene skal ligge eller stå, har jeg ingen erfaring med. Ved bare at mange industri maskiner har dem ståendes.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #37 Dato: 13 Februar , 2011, 18:13 »
Hej.

Det er dag 0, når jeg lægger æggene i maskinen.
At jeg "bader" æggene betyder at jeg har en balje med finger varmt vand, som jeg lægger dem i ca. 5-10 sek.
Ved ikke hvad det er for høns du har. Nogle racer (mine Maran blandt andet), har jo sværere for og bryde skallen.

Det med om æggene skal ligge eller stå, har jeg ingen erfaring med. Ved bare at mange industri maskiner har dem ståendes.

Thomas

Mine er Australorps. Jeg tror at jeg vil forsøge mig med "badet" - jeg synes skallen er meget tyk når vi får vores blødkogte weekend-æg så det er ikke så underligt hvis kyllingerne har svært ved at komme ud...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #38 Dato: 20 Februar , 2011, 17:56 »
Jeg tror det er bedst eller sagt med andre ord mere naturligt at æggene skal ligge ned. De ligger jo ALTID ned under en høne. Jeg har i hvertfald aldrig hørt om eller set en høne der ruger æg ud der står på den spidse ende :D

Det er jo naturen vi skal prøve og efterligne.

En førsøg jeg fandt angående det at vende æg er dette:

http://www.pvj.com.pk/pdf-files/28_3/153-154.pdf

Der giver det åbenbart lidt bedre resultater ikke at vende æggene, som Psycho også siger og har prøvet!


Det er nu ikke det jeg læst, men det viser jo også detsamme. Den jeg læste, var en engelsk afhandling på norsk. Den handlede om rigtig mange forsøg. Resultatet var detsamme hver gang.


Thomas

Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #39 Dato: 20 Februar , 2011, 18:58 »
For at være en smule provokerene: Psycho hvordan forklarer du at man i industrien vender æg hver time (de burde vel om nogen vide om man skal eller ej)?

Har det lidt sådan her ang. det med ikke at vende sine æg:

Hvis det er for godt til at være sandt - så er det ikke sandt!

På den anden side kan jeg da godt se resultatet i den undersøgelse siger at det er bedst ikke at vende, men det er trods alt kun en eller to undersøgelser der konkludere dette - mod mange andre der siger det modsatte.

Iøvrigt vender du jo også dine æg - dog kun 1 gang om ugen!
Mvh

Claus

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #40 Dato: 20 Februar , 2011, 19:12 »
Jeg fandt lige lidt om udrugning og udrugningsfejl (Ældre sag på Engelsk)(PDF)

http://journeytoforever.org/farm_library/AD34.pdf

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #41 Dato: 20 Februar , 2011, 19:52 »
For at være en smule provokerene: Psycho hvordan forklarer du at man i industrien vender æg hver time (de burde vel om nogen vide om man skal eller ej)?

Når der må provokeres vil jeg også være med. :D

Hvem har mest erfaring i rugning?
a) Urinstinktet i fugle udviklet over tusinder af år
b) Industrien

Der må kun vælges et svar. ;D ;D

Hvis diverse rugende fugle (tamme som vilde) skulle vende æg hver time blev det vist ikke til megen rugning. Og hvis det nu forholdt sig sådan hvorfor er vi så alle så fokuseret på at have en konstant temperatur i rugemaskinerne?
Mvh
Erik Andersen

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #42 Dato: 20 Februar , 2011, 20:51 »
Dejligt med lidt provokation...jeg vælger svar a.

Men jeg mener nu studier har vist at høner vender (eller hvad man nu skal kalde det når de skubber eller triller lidt med æggene) indtil flere gange i timen. Og de behøver vel ikke altid at lette røven for at vende æg, men gør det vel også nogen gange med benene når de ligger ned.

De får altså åbenbart tid til både at ruge og vende æggene mange gange ;D

Så det der med at det lige er 1 gang i timen er jo nok noget man har ud fra studier af høner og ikke bare det rene gætværk. Altså et kompromis.

Angående temperaturen har du jo egentlig ganske ret, men her er så et spørgsmål til dig:

Hvilke rugemaskine ville du vælge hvis de var ens og kostede det samme:
a) en der garanterede temperaturen med plus/minus 0,2 grad Celsius
b) en der garanterede temperaturen med plus/minus 2,0 grad Celsius

Og selvfølgelig kun et svar...
Mvh

Claus

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #43 Dato: 20 Februar , 2011, 21:07 »
Nu begynder det og blive sjovt det her ;)

Jeg vil ikke overbevise alle om at de skal lade være med og vende deres æg. Jeg har gjort det ca. 10 gange nu med super resultat. Det er nok for mig!

I øvrig Kaffka, så omtaler den artikel jeg læst at det også er en skrøne at høns vender sine æg. Det var derfor man lavede alle disse forsøg under flere års tid.
Artiklen findes i en tråd herinde. Kan bare ikke finde den nu.
Man studerede skrukhøns, der rugede. Det viste sig at de ikke vendte æggene. Derimod hvis ude temperaturen, var lav, kunne hønen finde på og flytte æg mod midten en gang i mellem. Da alle æg, var mærket, med en lille chip kunne man se hvis et æg var vendt. Dette skete meget sjælden og med største sandsynlighed af et uheld.

I øvrig, så virker det jo næsten hvordan vi end udruger. At jeg kan nøje mig med og vende tre gange i udrugningen er super for mig /o

Har jo desuden haft 100% resultat i over halvdelen af gangene. Det er ikke så ringe en da...

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #44 Dato: 20 Februar , 2011, 21:11 »
Men jeg mener nu studier har vist at høner vender (eller hvad man nu skal kalde det når de skubber eller triller lidt med æggene) indtil flere gange i timen.

Du giver vel selv svaret i din beskrivelse. For det kalder jeg sgu ikke at vende æg. 2 ud af de 10 hun ligger på bliver (måske) vendt en kvart omgang. ;)

Jeg vælger samme svar som du gjorde.
Mvh
Erik Andersen