Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvem spiser skruk-æggene?  (Læst 6687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Hvem spiser skruk-æggene?
« Dato: 09 Februar , 2011, 09:46 »
Hej med jer

Bodil er skruk. Jeg har ladet hende have 6 æg, hvoraf de 4 er fra rheinlænderne, og de 2 sidste er blandingskyllinger, hvis der er noget i. Jeg troede faktisk hun havde mange flere æg, for da hun lagde sig, var der pludselig kun ca. 1 om dagen til mig IALT.

I søndags satte jeg røde krydser på hendes 6 æg, for jeg KUNNE ikke forstå det. Igår var der så 7 æg - men kun 2 af dem med krydser?! Jeg kan se, at der ligger rester af æggeskal på redepladsen, som i øvrigt er på gulvet lige under udgangen til gården - inde under hønsestigen.

Spiser Bodil selv æggene? Er der en anden i hønsegården, der gør? Eller er det et andet dyr end hønsene?

Vi har haft rotte under hønsehuset, men efter der blev lagt gift sidst, har vi ikke set tegn på rotter. Om natten er hønselemmen IKKE lukket, men gården er - den er dog ikke overdækket, så i princippet kan alle, der kan klatre, komme ind.

Hvis det var ræv eller mår eller mink eller sådan noget, ville de vel racere det hele og det ville ende i blodbad - ikke? Tager rotter kun små høns og æg og lader de store høns være? Jeg kan ikke se andre tegn end de spiste æg.

Min mor har foreslået egern - men jeg har aldrig set egern på ejendommen (det skal dog ikke udelukkes af den grund).

Nu har endnu en høne lagt sig (uden æg) og jeg synes det er ok ikke at have så mange æg til os selv, hvis bare jeg ved, at de bliver ruget på og hønsene får lov at være naturlige høns med naturlige instinkter - men jeg synes ikke det er ok at jeg mangler æg fordi en anden spiser dem uden at have fået lov.

I nat lukkede jeg hønselemmen, der manglede ingen æg imorges (nu har hun kun 4 rheinlænderæg).

Andet spørgsmål:

Kan man godt spise æg (altså kan mennesker), som er blevet ruget på et døgns tid eller 2? Jeg husker en tråd om nogen, der spiste tæt-på-udklækningsklar ællinger i æg, og frygter virkelig, at slå et foster ud i skålen. Men på 2 dage... kan der ske noget ved det?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvem spiser skruk-æggene?
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2011, 09:57 »
Ilder og husmår kunne være en mulighed - af en eller anden grund laver de sjældent de berømte blodbad på hjemmeadressen - men æggene kan de ikke lade være.

Jeg har selv haft lidt larm på loftet i en periode, og fundet æggeskaller i isoleringen - uden at der er krummet en fjer på en høne !

Der er ikke andet at gøre end at lukke hullerne - og de behøver altså ikke være ret store !
Eller fange den i en fælde - æg kunne være en udmærket lokkemad !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvem spiser skruk-æggene?
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2011, 10:13 »
Det er selvfølgelig lidt trist med en ilder , brud eller noget i den stil.
Hvis du kunne holde den ude af hønsenes logi og fratage den dens muligheder som ægrøver , ville du have en værdifuld allieret i forhold til mus og rotter.
Men det er jo selvfølgelig lige så risikabelt som at spille lotto  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvem spiser skruk-æggene?
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2011, 10:34 »
Kan man godt spise æg (altså kan mennesker), som er blevet ruget på et døgns tid eller 2? Jeg husker en tråd om nogen, der spiste tæt-på-udklækningsklar ællinger i æg, og frygter virkelig, at slå et foster ud i skålen. Men på 2 dage... kan der ske noget ved det?

For nylig lyste jeg æg på 2. dagen (for at se, om man kunne se noget så tidligt), og jeg kunne godt skelne de befrugtede fra de ikke-befrugtede. Så en lille smule sker der - så det vil nok kunne ses, men næppe smages...  ;)
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Hvem spiser skruk-æggene?
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2011, 18:04 »
I nat lukkede jeg hønselemmen, der manglede ingen æg imorges (nu har hun kun 4 rheinlænderæg).

Andet spørgsmål:

Kan man godt spise æg (altså kan mennesker), som er blevet ruget på et døgns tid eller 2? Jeg husker en tråd om nogen, der spiste tæt-på-udklækningsklar ællinger i æg, og frygter virkelig, at slå et foster ud i skålen. Men på 2 dage... kan der ske noget ved det?

Det kan selvfølgelig være alt muligt der snupper æggene, høns, rotter, mår osv, men jeg ville nok kigge lidt efter skaderne, de flyver uden problemer ind i hønsehuset når lemmen er åben, og de tager æggene...

Et æg tager vel ingen skade af at være ruget et døgn eller to, det kan vel højest give lidt snask mellem tænderne  :D :D

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Hvem spiser skruk-æggene?
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2011, 18:22 »
Måske du har mulighed for at isolere den rugende høne i et lille bur hvor den ikke kan generes af andre? Så får du også opklaret om det er den selv der spiser æggene.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvem spiser skruk-æggene?
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2011, 19:38 »
Det kan sagtens være hønen selv, men skader kan også finde på det, her går skaden ind i hønsehuset på jagt efter æg
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk