Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!  (Læst 7048 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ...Helle...

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Dato: 04 Januar , 2011, 16:08 »
Min blå Brahmahane har svært ved at gå på sine ben og når han endelig går lidt
ryster benene på ham. Der er ikke noget at se under fødderne og det virker ikke
som om at der noget på hans ben. Han spiser og drikker, som han plejer.
Nogen der ved hvad det kan være ???
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2011, 16:22 Fra ...Helle... »
Røde amerikaner- Labrador - Katte - Kanin

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2011, 16:55 »
Hej Helle.

Det er vist desværre ikke så unormalt problem hos Brahmaerne.

Hvis han er ung, kan du evt prøve med mangan-tilskud. Hvis han er voksen, tror jeg ikke der er så meget at gøre, jeg har selv måtte aflive flere haner med problemet  :( Det er simpelthen forfærteligt at se på og en af de væsentlige grunde til at jeg idag har droppet at have racen.

MVH
Karin

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2011, 17:01 »
Nu bliver jeg da helt nervøs! :-\
Det har jeg ikke hørt om. Hvorfor sker det? Hvordan forebygger man det?
Er det ligesom med de der kødhøns, der vokser så hurtigt, at benene ikke kan bære dem?
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2011, 17:07 »
Ingrid, jeg er sikker på at der kommer en af "eksperterne" forbi tråden her, der kan fortælle meget mere om det end jeg kan  :)
Men så vidt jeg har hørt, så forebygges det bedst med et lille mangantilskud mens de er kyllinger.

Er det ligesom med de der kødhøns, der vokser så hurtigt, at benene ikke kan bære dem?
Nu har jeg haft flere hold "kødhøns" men aldrig nogle med benproblemer, det undgik jeg ved korrekt fodring og masser af motion, så det kan altså ikke være helt det samme!

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2011, 17:23 »
Brug af mangan er klart godt mod forebyggelse af ben problemer  :)
mvh Jesper

Offline ...Helle...

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2011, 17:29 »
Jeg tror han godt et halvt år gammel, er det så for sent ???
Hvor køber man mangan henne ??
Vil det være godt at bruge det på ens brahmakyllinger og hvor længe ??
Kan man med fordel også give det til sine Brahma altid ??
Mange spørgsmål  :)
Røde amerikaner- Labrador - Katte - Kanin

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2011, 17:08 »
Helle - Min Blå Brahma hane halter også.

I starten var det så slemt at vi overvejede at aflive ham, men heldigvis kom vi på andre tanker.

Når der komme lækkerier ud til hønsene løber han som den første, eller det vil sige humper afsted, men han ser ikke ud til at lide.

Jeg har snakket med en dyrlæge som sagde hvis jeg ikke kunne mærke eller se noget og han ellers spiser og virker frisk, så må han bare halte.
Desuden har jeg selv en dårlig fod og halter til tider, og jeg er heldigvis heller ikke blevet aflivet, trods smerter  /o

men som jeg skrev i din anden tråd, hvor køber du mangan henne?
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2011, 21:51 »
Det er meget alm hos de langbenede kæmper. Nogle gange tror jeg også at det kan afhjælpe at skåne kræet lidt. Dvs sørge for han ikke kaster sig ud i de vilde jagter efter mad og andre spring. Alt afhængig af grad tror jeg man kan komme gennem vokseværket der aftager efterhånden som han udvikler muskelmasse til at støtte knoglerne. Andre gange må man give fortabt.

Han kan have slået sig på en frosne jord og skal bare lige komme sig.

Til sammenligning havde jeg en kæmpe moskusandrik der også en vinter lagde sig og ikke kunne gå. Jeg tillage det for stor en kropsvægt men gav ham alligevel en chance inden for i en kasse i varmen et par dage. Han gik stadig ikke da jeg lukkede ham ud igen. Nå ja ... så måtte jeg jo hente øksen. Da jeg kom tilbage til andegården med øksen i hånd vraltede han fejlfrit rundt i gården  ;)
Med venlig hilsen Søs

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2011, 22:14 »
Helle - Min Blå Brahma hane halter også.

Men halter han "bare" eller ryster hans ben også ? Det er 2 forskellige ting.

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #9 Dato: 07 Januar , 2011, 07:43 »
KarinP - Når han støtter på det, så ryster det. Men det er ikke særlig meget mere, og ikke en gang altid. Lidt lige som om det skal gåes i gang.
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #10 Dato: 07 Januar , 2011, 11:51 »
Silver: Tak for svar  :) Og dejligt at høre at det bliver bedre. Det lyder helt anderledes end det mine haner havde, de haltede faktisk ikke, men benene rystede konstant på dem, på en meget voldsom måde der virkeligt var ubehageligt at se på  :( Og det blev desværre ikke bedre, men derimod værre.

MVH
Karin

Offline ...Helle...

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #11 Dato: 07 Januar , 2011, 14:30 »
KarinP : Hvordan er dit foder sat sammen, det kan være jeg giver det forkert ?
Igår synes jeg at det var lidt bedre, frygter sådan at jeg skal aflive ham.

Silver : Nej heldigvis bliver vi ikke aflivet fordi vi har smerter, så havde
det set skidt ud for mig ;) Jeg vil bare ikke havde at han skal lide, men han får en chance, for at se om det mangan jeg har købt hjælper. Hvis du ikke har set det i den anden tråd, er det købt hos Herning ny mølle :)

Søs : Tror ikke han har slået sig, men kan selvfølgelig ikke være sikker.
Han går alene med sine 3 damer, så de kæmper ikke om maden. Det kan godt være han skal ind i et par dage og forkæles godt og grundig :)
Røde amerikaner- Labrador - Katte - Kanin

KarinP

  • Gæst
Sv: Hjælp til min Brahmahane!!!!!!
« Svar #12 Dato: 07 Januar , 2011, 15:10 »
KarinP : Hvordan er dit foder sat sammen, det kan være jeg giver det forkert ?
Igår synes jeg at det var lidt bedre, frygter sådan at jeg skal aflive ham.

Helle: Jeg fodrer mine høns med DLG's voksefoder/voksenfoder (efter alder) tilsat korn, derudover årstidens frugt&grønt da jeg er så heldig at være nabo til en frugtplantage/landbrug, så det varierer fra ærter, jordbær, hindbær til sukkermajs og alt derimellem. Hver eller hveranden dag kommer de ud og gå frit på græs, så de selv kan finde div lækkerier. Om efteråret vinteren får de grøntkål, sukkermajs (som jeg fryser ned i sæsonen), squash, æbler, pærer, sukkerroer + hakket kød ind imellem. Vinter + forår giver jeg også valnødder indimellem (vi har et kæmpe træ).
Nødder og grønne grøntsager indeholder meget mangan, så mine burde være rigeligt dækket...

Iøvrigt havde jeg 3 kuldbrødre, hvor de 2 fik rysteben og den sidste ikke havde den mindste antydning (selv om han var den største af de 3), alle 3 havde fået det samme at spise, så jeg ved ikke rigtigt hvor stor grad jeg tillægger det hverken fodringen eller størrelsen. Mit gæt - uden at vide det ringeste om det - er at det er noget arveligt  ???

Jeg krydser fingre for at din hane får det bedre og at manganen hjælper ham over problemet. Det er jo slet ikke sikkert at han har samme problem som mine havde.

MVH
Karin