Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det sundt??  (Læst 6765 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Er det sundt??
« Dato: 26 December , 2010, 11:24 »
Hej.
Det er jo kun 2. vinter jeg har høns - og anser mig selv for totalt nybegynder i det her vejr!!

Mine Høns nægter at gå ud i sneen, selvom der et ryddet og strøet halm.
På den anden side, hvad skal de ud efter, de kan jo ikke skrabe og finde små lækkerier?

Deres gård er dækket halvt over - vi tænker vi vil lægge en presenning over den anden halvdel for at lokke dem ud - men vil det få dem ud?

Jeg er i vilrede, hjælp

Kh og god 2. juledag

Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det sundt??
« Svar #1 Dato: 26 December , 2010, 11:44 »
Jeg tror såmænd ikke, det gør noget, at de bliver inde. Mine dværg maraner og dværg wyandotter er dog ude hver eneste dag, de holder møder og har indrettet "hønseskønsehed-klinik" under hønsehuset, det er lidt sjovt, for man kan komme derover, og der er måske nogle enkelte inde i huset, og de andre er som sunket i jorden, men altså under hønsehuset.
Dværg malayerne og de små engelske dværg kamphøns bliver kunne lukket ud, når det er klart vejr med solskin, specielt de små englændere.
Du kan måske gøre lidt for at aktivere dine høns, for det er jo nogle lidt kedelige dage for dem. du kan evt. sprede lidt halm og drysse lidt korn ud inde i huset, så de kan gå og skrabe der.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Er det sundt??
« Svar #2 Dato: 26 December , 2010, 12:47 »
Stop du bare dine bekymringer ...........
De tager ikke skade af ikke at komme ud , lige så lidt som de ikke tager skade af at være inde.
Jeg har sådan ca. en 18 stykker i model stor race , der har et "soveværelse" / opholdsrum på godt 8 m2 , her om vinteren er det som om hierakiet er sat lidt på stand by : havde det været lunere i vejret havde de bøvlet rundt imellem hinanden når jeg kommer med foder og vand - her i frosten tager de den heeeeelt med ro og hierakiet lader til at være midlertidigt defekt  :D
S.F. - min store Kochin hane , er den eneste der med garanti er ude hver eneste dag , gad vide om det hænger sammen med det stykke banan jeg har til ham  ;)

Hanegalgak

p.s.   alligevel går jeg også med planer om overdækning af min løbegård  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Er det sundt??
« Svar #3 Dato: 26 December , 2010, 16:01 »
Hej.

Med hensyn til overdækning, så skal det være meget solidt i disse tider med sne.

1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Er det sundt??
« Svar #4 Dato: 26 December , 2010, 18:17 »
Jeg vil også sige bare rolig, mine høns går også kun inde, tror de har været ude tre dage siden sneen kom i november. men jeg smider korn, majskolber, tørret majs, solsikkekekerner og så få de en skal køkkenguf hver dag. Tror de hygger sig. De lægger endda også æg.

Det eneste der er surt er alt deres skideri, for pokker det sviner og det er næsten ikke til at gøre rent fordi det fryser fast. Så jeg har det noget dårligt over, det ser så ulækkert ud i hønsehuset. Men der kommer vel en dag med tø, så vi kan få muget ud.
« Senest Redigeret: 29 December , 2010, 10:12 Fra hannibal »
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er det sundt??
« Svar #5 Dato: 26 December , 2010, 18:38 »
Mine høns går på spåner, og det fryser ikke fast så der er ok selvom de går inde, når jeg synes der er for vådt hos de to gæs. ja så smider jeg noget af det brugte fra hønsene ind til gæssene, og så får hønsene nogle rene spåner oveni, på den måde er alle tørskoede. /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Er det sundt??
« Svar #6 Dato: 26 December , 2010, 19:33 »
vores kommer hellere ikke ud, ikke når det er så meget sne - ikke fordi de ikke må- de vil bare ikke.
Vores gammel nabokone plejer at sige at det er den hvide farve(fra sne og is) og reflekerende solstråler det gør at de ikke kommer ud - hmm om det passer ?????
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Er det sundt??
« Svar #7 Dato: 26 December , 2010, 19:39 »
Som skrevet i tråden "Billeder" så kan et tyndt lag halm gøre meget!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er det sundt??
« Svar #8 Dato: 26 December , 2010, 19:54 »
Mine vil heller ikke ud, med mindre der er meget, meget, nystrøet halm OG noget uimodståeligt hønseguf. I dag lokkede jeg dem ud i hønsegården ved hjælp af en varm ret bestående af karrysuppe, havregryn, tyttebærmarmelade og varmt, kogt oksekød. Så kan det nok være, at hanerne i flokken fik kaldt samtlige damer ud i den friske luft *g... Det varede vel ca. 5 min. så var alle indendøre igen ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Er det sundt??
« Svar #9 Dato: 28 December , 2010, 21:40 »
Tak for alle jeres svar. Så lettede min samvittighed!
Jeg stør korn ud hver dag og gir' køkkenaffald - de elsker det  ;D
Vandet bliver skiftet en til to gange dagligt.
Jeg har også prøvet at strø halm udenfor - men det hjælper ikke.

Rengøring er et problem - det ene hold (dem jeg har kendt fra de var æg(Læs:egen avl))  :D er så tamme og nysgerrige så de står i cirkel rundt om mig og når jeg river lidt sammen overfalder de lige så hurtigt det "frie" stykke med næb og skraberi  :P

De "store" er noget mere tilbageholdne, ikke skræmte - de bliver bare sådan lidt som Hønsene i den svenske tegnefilm "Peddersen og Findus" og syntes det er noget mærkeligt noget det der sker  ::)

Glæder mig meget til at se mine hønsbasser i haven igen  /o

Godt nytår til jer  :)
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Er det sundt??
« Svar #10 Dato: 28 December , 2010, 22:16 »
Jeg har brændeovn.  I dag skulle jeg have askeskuffen tømt og så slog det mig.... jeg strøer da asken ud i hønsegården for at bryde det skrækkelige hvide noget.
Hønsene strøg ud af hønsehuset og gik på opdagelse (der er jo sikkert lækkert kul og sager i den aske) og da de lige havde affundet sig lidt med at de sank i af og til så var det tydeligt at de nød at være ude at gå i den sorte sne :) de var faktisk ude det meste af dagen, :) i morgen må jeg hellere smide lidt i de andre gårde også og se om det har samme effekt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Er det sundt??
« Svar #11 Dato: 29 December , 2010, 07:54 »
Hej Anita

Jeg har nøjagtig samme problem som dig, har også måttet sidde her inde på forum og læse om alle de høns der er ude hver dag i sne osv. og vores små sabelpoot'er har ikke sat en fod udendørs siden der kom sne. Vi har prøvet alle mulige metoder og de vil simpelthen ikke ud, ét par stykker var ude og vende én dag i max 30 sekunder, jeg forsøgte endda at lade dem gå ud igennem lågen indtil foderrummet og så ad den vej kunne de går direkte ud af en dør ud til vores overdækkede terasse hvor der var næsten helt snefrit og hvor jeg smed dåsemajs - der var halvdelen af dem ude og kigge i 2 minutter og så smuttede de ind igen.

Vi har valgt at det må de selv bestemme, og har istedet sørget for at de får en masse forskellige ting ind i deres hønsehus, både af foder og "aktivering", derudover får de lov til en del timer om dagen at gå lidt rundt i foderrummet og ikke mindst har de fået lov til at gå ned i stalden til hestene - det er nu vældig hyggeligt at gå sammen med "Gokkerne" og ordne heste, bokse osv. og de nyder i hvert fald at trisse rundt på staldgangen. Så her regner jeg ikke med at vi ser høns i haven førend vejret bliver anderledes og det igen ser lidt mere "grønt" ud derude.

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline alfa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 232
Sv: Er det sundt??
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2011, 07:31 »
Tusind tak for jeres svar - jeg har prøvet at lade mine ha' lidt mere plads og et syntes de godt om  ;)
Det er også lettere for mig at gøre rent hos den,

Kh
Anita
Mange hilsner
Anita
1.3   Dværg Kochin
0.2   Dværg faverolles, laksefarvede
0,0,2Dværg wayndotter

1.0 Westie.
0.1 Cairn/Westie