Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forkølelse - Nu igen..  (Læst 59141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Forkølelse - Nu igen..
« Dato: 18 December , 2010, 15:12 »
Hvad skal jeg dog gøre?

Hønsene er endnu engang blevet forkølede, og jeg er ved at være godt træt af det.

Jeg vil jo sige at der er to former for forkølelse, altså den ene type er det jeg kalder noget let og almindeligt og derfor noget som jeg ikke gør noget ved andet end at holde et øje på at det ikke bliver slemt, altså lidt i den stil som hvis vi nyser engang i mellem og lige pudser næse (morgenforkølelse). Det optræder bare som et enkelt nys engang i mellem, og det bekymre jeg mig slet ikke om.

Det andet hoster/nyser de tit, især når de spiser og drikker, og de raller i halsen. De kan også væske lidt fra næbet og næsen. De hænger ofte også lidt med næbet og i forhold til den lette form, så falder eksempelvis ægmængden m.m.

Den først nævnte kommer af og til i en kort periode (10-14 dage) især i forbindelse med fugtigt vejr. Den anden type kommer sjældent, men når den kommer så går den ikke lige sådan væk igen.

Det er den sidste form jeg lige har fået. Det er anden gang i år, første gang vi i slutningen af vinteren/starten af foråret. Hvad kan jeg dog gøre? Jeg er så træt af det. Når hønsene har det sådan vil jeg helst være så lidt i hønsehuset som muligt, det er slet ikke hyggeligt, og minder mest af alt om en ventestue hos en dyrlæge/læge.. Hvor er det dog træls.. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #1 Dato: 18 December , 2010, 15:31 »
Stakkels dig Mikkel  *t
Det var det der fik mig til at ringe til dyrlægen dengang og penicillinen tog det værste.
Jeg havde bare lyst til at stoppe med høns dengang.
Håber at du slipper af med det snarest.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #2 Dato: 18 December , 2010, 15:52 »
Jeg vil også sige penicillin - det har taget det hos mig hver gang. Det er godt nok træls at skulle smide æggene ud, men det virker rigtig godt.

Du kan også prøve at vente lidt, men hvis det udvikler sig til øjenbetændelse skal du reagere hurtigt og bestille noget penicillin med det samme!

Det jeg (og andre) har brugt hedder Aquacycline Vet. og er ikke vanvittig dyrt. Og faktisk kan en flaske godt række til to behandlingsforløb i hvert fald hos mig - det er jo også værd at have med i overvejelsen når man skal overveje pris i forhold til udbytte.

Held og lykke!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #3 Dato: 18 December , 2010, 16:43 »
Tak for svar begge to :)

Jeg tænker også at penicillin er den eneste udvej. Hvilken dyrlæge har du købt penicillinen ved? Det er heller ikke så meget prisen det kommer an på, den skal jeg skam nok komme over, men mest det at jeg ikke er vild med at fylde alt muligt i mine dyr, og slet ikke når det er nogle som vi bagefter skal spise eller får noget spiseligt fra, men det er der jo ikke noget at gøre ved, raske skal de jo være ;)

Bettina, man har nemlig mest af alt lyst til at stoppe med at have høns når man får sådan en omgang, og især når det bare ikke vil gå over, men nu har jeg efterhånden været igennem møllen et par gange, så det kan vist ikke få mig så let ned med nakken længere, bare træls og ærgerligt alligevel :)

Tak for råd.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #4 Dato: 18 December , 2010, 17:46 »
En jeg kender fik forkølelse med hjem fra LU med 2 af hans australorps-haner - og skal behandle dem med antibiotika - han siger at Tylan er et godt middel, skulle man få forkølede høns.

Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #5 Dato: 18 December , 2010, 17:54 »
En af mine hønsevenner anbefaler også Tylan.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #6 Dato: 19 December , 2010, 09:25 »
Jeg kender ikke Tylan, men har to gange før fået Aquacycline ved Tistrup Dyrlægerne (uden at de skulle se hønsene først...  ;))
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #7 Dato: 19 December , 2010, 09:29 »
Er det den der hedder Horne-Tistrup dyrlægerne? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #8 Dato: 19 December , 2010, 09:33 »
Er det den der hedder Horne-Tistrup dyrlægerne? ;)

Jep!  ;)

Men vent med at ringe til i morgen - ellers får du en weekend-vagt til mange hundrede kroner i gebyrer...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #9 Dato: 20 December , 2010, 14:11 »
Jeg ringer lige straks :)

Nu har to af kyllingerne udviklet øjenbetændelse oven i  /d  :'( :-\
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #10 Dato: 20 December , 2010, 14:15 »
Øv, Mikkel! Jeg håber du får en mirakelkur *k
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #11 Dato: 20 December , 2010, 14:58 »
Nej hvor træls, har du prøvet det der euakalyptus olie???
Jeg kom af med omkring 650 kr for at dyrlægen lige kom ud og sagde "hej" men det var jo pengene værd da de blev raske nogen dage efter. Jeg mistede jo bare et par stykker inden dyrlægen nåede at komme, men der døde ikke flere efter at jeg startede med penicillin.
Kender du ikke en landmand? Det er jo samme penicillin der bruges?

Lad os høre mere.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #12 Dato: 20 December , 2010, 15:06 »
Tanja, jeg håber at vi får fat i noget. Min far ringer derop så snart han er hjemme, nu må han så bøvle med det, men penicillin skal de ihvertfald på.

Bettina, jeg købte det i lørdags, men da var det allerede ret slemt fat med de to mindste kyllinger, så de har fået presset hvidløg i stedet og så gerne fra imorgen af med penicillin kur. Der er jo ikke noget at gøre ved prisen, jeg må bare arbejde noget ekstra i ferien så, så skal det nu nok blive tjent ind, og det har jeg sådan set også bedre af end at spise mig tyk i den ene julemiddag efter den anden ;)

Hvilket penicillin er det du mener? Vi har noget liggende til hundene, men det tør jeg bare ikke give, for er bange for at det ikke egner sig til fjerkræ :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #13 Dato: 20 December , 2010, 15:24 »
Øv Mikkel, det var da irriterende med forkølelede høns /d.

Mine høns var syge i efteråret, hvor de svulmede op i hovedet og fik øjenbetændelse på grund af træk i hønsehuset. Jeg ringede til dyrlægen, og hun sagde at jeg kunne bruge det penicilin jeg havde til mennesker, men at dosis selvfølgelig skulle sættes ned. Det virkede helt fantastisk. Tre dage på penicillin og de var friske igen. Prøv at høre dyrlægen ad, om du ikke kan bruge det du har til hundene.

Go' bedring med putterne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Forkølelse - Nu igen..
« Svar #14 Dato: 20 December , 2010, 15:29 »
Jeg fik bare Aquacycline, som Mortens.
Men tror nu godt du kan bruge det penicillin, men prøv at høre dyrlægen ad som Tanja skriver.  :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.