Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: varmt vand?  (Læst 7761 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
varmt vand?
« Dato: 24 November , 2010, 21:59 »
sidder her i min varme stue og sender alle mine varme tanker ud i hønsehuset.

kun halvdelen af mine høns ville ud idag, så hvordan vil de ikke have det i morgen, hvor de har lovet endnu koldere vejr?

jeg læste en tråd om nogle som gav deres høns te for at øge æglægningen her om vinteren...
jeg har kun haner, så derfor vil jeg ikke lave dem te. men mit spørgsmål er om jeg kan koge noget vand til dem, og om hvor meget jeg skal køle det ned igen, førend de ikke brænder sig på det, hvis de tager en slurk med det samme jeg sætter det ud til dem?
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: varmt vand?
« Svar #1 Dato: 24 November , 2010, 22:17 »
Du skal ikke koge vandet, så fryser det meget hurtigere.
Skift vandet et par gange i løbet af dagen, jeg bruger 2 vandbeholdere at skifte med i hønsegården.
I hønsehuset står en lille vandbeholder, i den er en luftsten med luftpumpe som bruges til akvarier.
« Senest Redigeret: 24 November , 2010, 22:21 Fra John Mejland »
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: varmt vand?
« Svar #2 Dato: 24 November , 2010, 22:49 »
Som John så korrekt fortæller, fryser vandet hurtigere når det er kogt.

Men derimod skal du bare sørge for at vandet ikke fryser helt til, da de godt kan have svært ved at få hul på overfladen, på trods af deres meget spidse næb.

Det sker ikke noget ved at vandet er meget koldt, da deres anatomi fungere som på andre varblods væsner (os) kroppen producere varme for at opvarme vandet/væsken som drikkes.
Mvh

Michael

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: varmt vand?
« Svar #3 Dato: 25 November , 2010, 09:04 »
tak for de gode svar.
jeg koger ikke vand til dem mere...
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: varmt vand?
« Svar #4 Dato: 25 November , 2010, 09:12 »
Er der nogen der har et fornuftig svar på hvorfor varmt vand nemmere fryser end koldt? sidste år oplæevet vi at det varme vand i køkkenet frøs til når der var meget koldt sidste vinter, men det kolde frøs ikke.

Nogen forklaring?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: varmt vand?
« Svar #5 Dato: 25 November , 2010, 09:32 »
Det oplevede jeg også, og vvs-manden sagde at du oftere lige åbner for den kolde hane/skyller ud i toilettet m.m. mens du så knap så tit får åbnet for den varme hane, så den får bedre tid til at fryse til, og det vand der står i rørene er jo ikke varmt. Og ja, vores vand frøs efter en dag hvor ingen af os havde været i bad om morgenen og jeg havde ikke lige fået vasket op aftenen før, så nu har jeg lært at når det er koldt så skal jeg lige åbne og få varmt vand ud af hanen...
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: varmt vand?
« Svar #6 Dato: 25 November , 2010, 15:43 »
@ sørenP:
nu ved jeg godt at høns har stærke maver.
men kan det være sundt at give dem varmt postevand? kan de tåle de bakterier eller (tung)metaller som varmt vand kan indeholde? ???
jeg tror altså ikke jeg tør give det til mine høns...

vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: varmt vand?
« Svar #7 Dato: 25 November , 2010, 15:50 »
Jeg gav nu også mine høns lunt vandhanevand sidste vinter. Men vores vand bliver altså varmet op til 80 grader, så bakterier er der ikke mange af, men metaller kan der da godt være... men hønsene tog altså ikke skade af det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: varmt vand?
« Svar #8 Dato: 25 November , 2010, 15:52 »
Du skal ikke koge vandet, så fryser det meget hurtigere.
Skift vandet et par gange i løbet af dagen, jeg bruger 2 vandbeholdere at skifte med i hønsegården.
I hønsehuset står en lille vandbeholder, i den er en luftsten med luftpumpe som bruges til akvarier.

Ej det var sq da en smart ide :)

Og sidste år kan jeg huske at der var nogle af de naturvidenskablige nørder herinde der havde diskussionen om at varmt vand fryser hurtigere end koldt.... må tilstå jeg hæftede mig ikkelige ved konklussionen :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: varmt vand?
« Svar #9 Dato: 25 November , 2010, 16:50 »
Yngvild, vi havde diskutionen om varmt vand versus koldt vand sidste år, du kan læse her:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=7250.msg69909#msg69909
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: varmt vand?
« Svar #10 Dato: 30 November , 2010, 15:41 »
sørenP:
jeg skal indrømme at jeg ikke ved så meget igen om emnet, dog ved jeg at patogene (sygdomsfremkaldende) bakterier formere sig bedst imellem 10 og 65 grader. derudover læste jeg lidt om det her: http://www.videnskab.dk/content/dk/sporg_videnskaben/hvorfor_er_koldt_vand_bedst_til_madlavning  :)

jeg er heller ikke helt klar over hvor varmt mit varme vand er, men jeg tror ikke det er over 65 grader og jeg går også stadig i bad i det, men jeg drikker det ikke. ved ikke så meget om børn, og ved slet ikke om de drikker vand når de er i bad. men at temperaturen er blevet sat op fra 45 til 55 grader har det ikke noget at gøre med ligionella-bakterien? wiki pedersen siger: http://da.wikipedia.org/wiki/Legionella og som jeg har forstået kan man godt få legionella uden at drikke vandet...  :-\

jeg købte 10 kyllinger i juni, og helt tilfældigt viste det sig at alle 10 var haner. ham jeg købte dem af beklagede og jeg får nogle høner når jeg har slagtet de andre. jeg har ikke plads til både mine 9 haner (han fik en med hjem) og så nye høner. så nu hygger jeg bare om "drengene" indtil de har slagtevægten  :D

Jeg har fikset dine links, så man kan læse din besked /Marianne - moderator
« Senest Redigeret: 30 November , 2010, 20:11 Fra Marianne Vedel »
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse