Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ringning og vaccination  (Læst 9716 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Ringning og vaccination
« Dato: 28 ſeptember , 2010, 13:51 »
Hvad betyder det egentlig når man har en ring på sine høns? Fortæller ringen om andet end det år kyllingerne er fra?
"Retten" til at komme på udstilling får et dyr jo først når de er vaccinerede, men det er ringen jo ikke noget bevis på, vel?

Ringer I alle jeres kyllinger eller kun dem I tror, I vil udstille?

Hilsen hende der er ved at lade op til at melde sig ind i DFfR ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2010, 13:57 »
På ringen står der ringstørrelsen, årstal og et nr. som er registreret i ejerens navn. Numrene er fortløbende, så ingen kan have samme nr. i de forskellige ringserier (størrelser)

Der er ingen garanti for dyret er vaccineret hvis den har en fast fodring. Men for at blive vaccineret så skal der være en sikker idenfikation på hvert enkelt dyr.

Derimod er der garanti for alder.

Jeg ringer de fleste af mine dyr, medmindre det er haner med grove fejl eller de bliver solgt før de er store nok til at bære ring.

Dyrene har altid skulle  bære fast ring for at kunne udstilles, også før kravet om vaccinering.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:01 »
Jeg vil nu formulere det lidt anderledes, at nummeret fortæller, hvem der har opdrættet kræet, der er jo ikke noget der hedder ejeskifte for fjerkræ.

VH Gunni.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:03 »
Tak, Lene! Jeg tænkte nok jeg kunne regne med et svar fra dig ;D

Altså indtil videre har jeg jo tænkt, at det var noget fis med det ringeri, hvis jeg alligevel ikke skal udstille, men der er altså grænser for hvor mange farver elstrips fås i og så er de pludselig for stramme osv.

Og bortset fra det, så er garantien for alder et vældig godt argument og at de nekelte dyr kan få et nummer er jo også smart...

Jo jo, der er vel flest gode argumenter for ringning (og medlemsskabet af DFfR...) :o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:04 »
Ja selvfølgelig er det opdrætterens nr.

Jeg synes nu også at det er rarest at de har en fast ring på, ihvertfald hvis det er voksne dyr, for ender man ikke med at få nogle gamle krager med hjem, hvis man nu kommer til at købe noget.

Desuden ved jeg ikke om man kan kalde det en form for garanti for racerene dyr, og dog, for jeg tror ikke at platuglerne vil ofre penge på ringe og medlemsskab af DFfR...
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2010, 14:08 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:05 »
Jeg vil nu formulere det lidt anderledes, at nummeret fortæller, hvem der har opdrættet kræet, der er jo ikke noget der hedder ejeskifte for fjerkræ.

VH Gunni.

Vil det sige, at alle de ringe jeg måtte bestille får samme nummer? Eller er der både et nummer "på" mig som opdrætter og et nummer for dyret?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #6 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:12 »
Eks.

Orpingtonhaner bruger ring størrelse 22, så der vil f.eks stå på dine 5 hane ringe :

Størrelsen 22, ring nr. 02635, årstal 10, næste ring hedder så 02636 osv. osv. Og du får en ringseddel hvor antal og numre står på med dit navn.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #7 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:15 »
Vil det sige, at alle de ringe jeg måtte bestille får samme nummer? Eller er der både et nummer "på" mig som opdrætter og et nummer for dyret?

Ja, egentlig ville det jo være skønt om alle vi der opdrætter og ringer havde vores helt private nummer, men sådan er det ikke!!!!

Nummeret er registreret i DFfR med  dertil hørende oplysninger ang. dyr og opdrætter..

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #8 Dato: 28 ſeptember , 2010, 14:18 »
Det er da vores helt private numre, der er jo ikke nogen andre som har de samme numre.

Og vi er da "kun" registreret med navn, adresse og ring numre. Og der er mange racer som bruger samme ringstørrelse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #9 Dato: 28 ſeptember , 2010, 15:13 »
Ja, egentlig ville det jo være skønt om alle vi der opdrætter og ringer havde vores helt private nummer, men sådan er det ikke!!!!

Nummeret er registreret i DFfR med  dertil hørende oplysninger ang. dyr og opdrætter..

VH Gunni.

Jeg tror det Gunni mener er at det kunne være smart, hvis man kunne se, at alle dyr med startende med nummer 237.xx kommer fra Gunni og alle dyr startende med 156.xx kommer fra Lene f.eks. Men så ville man jo også til gengæld være nødt til at producere individuelle ringe og jeg forestiller mig, at det er tæskedyrt. Men tanken er da indlysende god.

(Ps. jeg har lige meldt mig ind ;))
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2010, 22:52 »
Citér
author=Tanja S. Borch

(Ps. jeg har lige meldt mig ind ;))

Glæd dig til det grønne blad, der er megen viden at hente  /o /o Jeg syntes pengene er godt givet ud

Jeg fixede lige din quote /Marianne - moderator
PS jeg er enig ang. det grønne blad  ;D
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2010, 07:59 Fra Marianne Vedel »
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

KarinP

  • Gæst
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #11 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:27 »
Jeg vil nu formulere det lidt anderledes, at nummeret fortæller, hvem der har opdrættet kræet, der er jo ikke noget der hedder ejeskifte for fjerkræ.

VH Gunni.

Men hvis jeg køber daggamle kyllinger og efterfølgende sætter ringe på, så fortæller de da ikke noget om hvem opdrætter er ?

GKV

  • Gæst
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #12 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:42 »
Sådan kan man jo blive ved og ved og jeg har nok ikke tænkt så langt, idet jeg aldrig selv ville ringe dyr af andres opdræt, men bede om ringene ved køb, hvis det er udstillingsdyr jeg køber. Disse er jo så nok så gamle at de er ringede.

Hønsene er jo så forskellige fra alt andet raceopdræt.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:47 »
Nej, systemet er ikke ufejlbarligt på det område, en del af ringenes formål er også at give hønsene en slags nummerplade på, så man kan identificere dem; f.eks. når de vaccineres, så står numrene på attesten, så der ikke kan fuskes med det. Ligeledes kunne man forstille sig at et dyr blev højt bedømt, og når der så er ring på, kan man heller ikke fuske der, hvis en ikke seriøs avler ville sælge dyret efterfølgende.
Der kan sikkert snydes med de fleste systemer, men det siger mere om dem, der evt. snyder end om systemet.
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2010, 15:32 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

KarinP

  • Gæst
Sv: Ringning og vaccination
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2010, 11:35 »
Tak for svar  :)

Jeg kender ikke så meget til systemet, ved bare at jeg flere gange har købt kyllinger, hvor opdrætter har sagt til mig, at jeg bare kunne sætte ringe på dem selv, når de var gamle nok.
Har aldrig opfattet det som "snyd", da jeg egentlig kun så det som en slags ID på hønen og ikke så meget på hvilken opdrætter den kom fra.
Men det kan jeg så se nu, at jeg nok har misforstået.