Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: præmiering på udstilinger  (Læst 7065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
præmiering på udstilinger
« Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:24 »
ærespræmie - hvad går det ud på? Er det en trøstepræmie, en præmie for at have et vist antal med point over et eller andet, eller..? Er ærespræmie bedre eller værre end... de dér rosetter/medaljer eller hvad det hedder?

Jeg sad og surfede på barnevelder.dk i anledning af husets næste 2 beboere og så at der var givet ærespræmie sidste år og kom til at spekulere...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:31 »
På de forskellige klubbers sider kan man som regel læse om hvilke kriterier, der gælder for uddeling af diverse præmier.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2010, 13:52 »
F.eks i Sydhavsøernes Fjerkræ Klub

Der har vi først alle pokalerne, dernæst ærespræmier, og til sidst kåringspræmier.
Kåringspræmie som er den "laveste" hed hos os 1. præmier, men da alle folk troede at den så var bedre end ærespræmien, så blev den døbt om til kåringspræmie.

Og hvad udløser så disse præmier :
Det er de bedste 3 dyr inden for samme race, farve og ejer over x point tilsammen, jeg kan ikke lige huske hvor de skiller, begge køn skal være repræsenteret så 1,2 eller 2,1. Desuden har vi også pokaler for bedste hane og høne i de forskellige grupper og vi har den helt store Sydhavsøernes klubmesterpokal for bedste 5 dyr på hele udstillingen.

Hønsene er delt op i følgende grupper :
Store :
Pokal for let race, svær race, bedste hane og bedste høne
Dværg :
Pokal for let race, svær race, bedste hane og bedste høne
Svømmefugle :
Pokal for bedste trio, bedste handyr og bedste hundyr
Og så har vi junior pokal for Pokal for bedste trio, bedste hane og bedste høne

Let race er f.eks Landhøns og Italiener og svær race er f.eks Orpington og Brahma.

Ærespræmierne bliver givet til næstbedste trioer i x-antal, for det kommer an på hvor mange der er og til sidst gives kårings præmierne.
« Senest Redigeret: 22 ſeptember , 2010, 13:54 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2010, 14:21 »
men betyder det så, at hvis man får en kåringspræmie, så har man haft de dårligste dyr på udstillingen? Eller er der også dyr, der slet ikke får præmie? Jeg prøver VIRKELIG at forstå systemet, så undskyld lige hvis jeg er fatsvag.


Og hvad udløser så disse præmier :
Det er de bedste 3 dyr inden for samme race, farve og ejer over x point tilsammen, jeg kan ikke lige huske hvor de skiller, begge køn skal være repræsenteret så 1,2 eller 2,1. Desuden har vi også pokaler for bedste hane og høne i de forskellige grupper og vi har den helt store Sydhavsøernes klubmesterpokal for bedste 5 dyr på hele udstillingen.

Hønsene er delt op i følgende grupper :
Store :
Pokal for let race, svær race, bedste hane og bedste høne
Dværg :
Pokal for let race, svær race, bedste hane og bedste høne
Svømmefugle :
Pokal for bedste trio, bedste handyr og bedste hundyr
Og så har vi junior pokal for Pokal for bedste trio, bedste hane og bedste høne

Let race er f.eks Landhøns og Italiener og svær race er f.eks Orpington og Brahma.


Alt dette hentyder til pokalerne, ikke? Altså det, som indenfor atletik havde været førstepræmien - øverst på sejrsskamlen, kun plads til 1


Ærespræmierne bliver givet til næstbedste trioer i x-antal, for det kommer an på hvor mange der er og til sidst gives kårings præmierne.


Ærespræmien kan så betegnes som "sølvmedalje/2. plads", men gives kun til trioer - til gengæld kan der godt være flere, der kommer på 2. pladsen. Eller er det sådan lidt som i tour de france, at først over stregen får pokal, og så får alle forfølgerne ærespræmie, både dem, der ligger forrest i forfølgerfeltet og bagerst? Eller er det KUN de næstbedste, altså dem, der har det næsthøjeste pointtal, og hvis der så er flere på samme pointtal, så får de alle ærespræmie?

Er kåringspræmien som "tak fordi du ville være med, bedre held næste gang" eller skal der være en vis standard for at opnå denne?

Risikerer jeg nu at tro at jeg har totalt styr på det, og så hedder det, der hos jer hedder Kåringspræmie Ærespræmie hos andre? Eller er det sådan nogenlunde samstemmighed klubberne imellem?

Hvad så på LU, hvordan præmieres der dér?

hilsen spørgejørgens søster
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2010, 21:58 »
Der er nogen der ikke får præmie....

www.naestved-fjerkraeklub.dk kan du også læse præmieregler.

Som hovedregel hos os er det at dyrene skal have egne (Udstillers) fodring på, for at få ærespræmie.
Så man kan godt have høns der måske pointmæssigt står til at skulle have ærespræmie, men fordi man måske har købt dem med fodring, eller låner/køber ringe af en anden må nøjes med en kåringspræmie.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2010, 06:11 »
Ja hønsene skal bære sin ejers fodringe, og ringstørrelse skal også være rigtig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2010, 08:09 »
Der er x-antal ærespræmier og første/kårings præmier alt efter hvor mange høns der er tilmeldt. Så det er bestemt ikke alle som får noget.

Og de gives for trioer på x-antal point, hvor ingen er under x-antal point.

Så hvis man vil være med i præmierækken så skal man mindst tilmelde 3 dyr i samme farve og race, og med begge køn repræsenteret .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #7 Dato: 23 ſeptember , 2010, 12:23 »
Til spørgejørgens søster

På Landsudstillingen konkurreres der om følgende præmier:
Dansk mester i racefjerkræavl
Danmarksmester 2010 bliver den opdrætter, der udstiller de højest kårede 5 dyr påsat egne fodringe i samme race og farve med begge køn repræsenteret og ingen enkeltdyr under 92 points.
(Det er altså den bedste samling af 5 dyr på hele udstillingen – øverst på skamlen)

Vandrepokaler tildeles efter forskellige proportioner, hvor de enkelte racer er samlet i større grupper. Vandrepokaler er tillægspræmier. – se Lestat, hvor der er forskellige grupperinger til de forskellige vandrepokaler. (Se blad nr. 8 – her står præmiereglerne).

ÆRESPRÆMIER
Antal af ærespræmier fastsættes af udstillingsudvalget efter anmeldelse af dyr. Der uddeles mindst 1 ærespræmie for hver 25 anmeldte dyr.

Tildeling: for tildeling af ærespræmie fordres 1,2 eller 2,1 af samme race og farve, kåret mindst 278 points, ingen enkeltdyr under 92 points.
Fordeling: Racer og farvevarieteter opdeles i grupper på nærmest delingstal med 25. For i en gruppe at få tildelt 2 ærespræmier, fordres mindst 38 dyr anmeldt indenfor samme race og /eller farvevarietet.
Racer og farvevarieteter, der ikke tæller det nødvendige fordelingstal for at danne en præmiegruppe, opdeles i grupper efter skønsmæssig sværhedsgrad.

F.eks. hvis der er udstillet 60 hvid sort columbia Sussex så tildeles der i denne gruppe 3 ærespræmier – til de 3 højest kårede trioer.
De øvrige trioer får kåringspræmie, hvis de opfylder disse betingelser.

D.v.s. ærespræmie indenfor den enkelte race er den bedste trio og måske nr. 2 + 3, hvis der er mange dyr.


Ved pointslighed mellem flere hold sker placeringen efter nedenstående regler og rækkefølge:

1. Står flere hold lige, går 2,1 frem for 1,2.
2. Ved lighed her, går det hold med højest kåret 1,0 frem.
3. Ved lighed her, går tegnede frem for ensfarvede.
4. Ved lighed her, går højst kåret 0,1 frem.
5. Ved lighed her, går det hold med 1,0 med mest i type frem
6. Ved lighed her, afgøres rækkefølgen af præmieudvalget.
Denne placering kan ikke appelleres.

Opdrætterpræmier:
Tildeles efter indstilling fra dommerne til evt. vanskelige og sjældne racer. Opdrætterpræmie kan således i særlige tilfælde tildeles enkeltdyr, trioer eller andet, hvor enkeltdyr er kåret mindst 90 points. (Gives f.eks. til sjældne og vanskelige racer, hvis de ikke opnår anden præmie)

Kåringspræmie:
Tildeles alle 2,1 eller 1,2 indenfor samme race og farve, der tilsammen opnår mindst 273 points og ingen enkeltdyr under 91 points, og som ikke har opnået ærespræmie eller opdrætterpræmie.

Og så vil der være nogle som ikke får præmie, da de ikke har fået point nok.

Tilsvarende har vi på LU også en præmierække for ungdomsmedlemmer.

På LU er der også en masse specialklubber der uddeler deres præmier og pokaler – efter deres egne regler, som kan læses ved de enkelte specialklubber, ofte ligner de DFFR’s præmieregler en del. Disse præmier uddeles ”kun” til medlemmer af bemeldte specialklub.


I nogle klubber kalder man kåringspræmien for 1. præmie – Ærespræmie er altid det højeste.
På mindre udstillinger har man ikke gruppeopdeling – så giver man evt. alle trioer med 278 point ærespræmie og resten med over 273 point for kåringspræmie/1.præmie.

Ses vi på LU ??

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #8 Dato: 23 ſeptember , 2010, 13:22 »
Ja, du kan tro vi ses! Men vi kommer uden dyr (men tager sikker dyr med hjem). Jeg tror faktisk jeg:

1) printer denne tråd ud og læser højt i bilen hele vejen  :D
2) får et dff-medlemskab af adventsnissen i år - jeg plejer ellers at få stænklåg, tøjklemmer og den slags.

Tusind tak for jeres kloge og uddybende svar
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: præmiering på udstilinger
« Svar #9 Dato: 23 ſeptember , 2010, 13:39 »
@ Willy

 /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub