Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?  (Læst 5603 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Dato: 16 August , 2010, 16:25 »
For 2 uger siden havde jeg 11 æg som skulle klække. Jeg fandt ud af at der var et af dem der var stoppet i udviklingen for længe siden. De 10 sidste var jeg sikker på og allerede på dag 19 havde den første lavet hul. De kom så ud over de næste to dage, men der var et æg som der slet ikke skete noget med. Så jeg lavede et lille hul og så at kyllingen slet ikke bevægede sig. Jeg lavede så hullet lidt større og fandt ud af at den var død,  øv  :( Og det sørgelige fortsatte for de næste dage døde der yderligere 3 kyllinger, en hver nat. Virkelig ærgeligt  :( og trist. De sidste 6 så friske ud og der var ikke flere der døde. Så for et par dage siden da jeg skulle lukke dem ud om morgenen kunne jeg se at der var nogen af den der hang lidt. Jeg tog så alle kyllingerne og moren ind under en varmelampe og der var da også nogen der fik det bedre men specielt en af dem fik det bare værre og i går døde den så  :'( Det startede med at den bare stod og sov lidt meget og at vingerne hang slapt ned ad siden og så blev det bare værre og værre.
Nu i dag er der en som jeg er meget bange for også vil dø for dens vinger hænger også helt slapt ned, den står stille det meste af tiden og følger kun lige med moren rundt. Den flyver heller ikke lige som de andre. Jeg kunne også godt se lidt på den i går, men den har det værre i dag. Hvis man lægger den på ryggen kan den næsten ikke vende sig om. Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre? Det er bare så trist at se sine søde små kyllinger dø på den måde  :'( Kan det være lammelse der gør at deres vinger hænger slapt ned?

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #1 Dato: 16 August , 2010, 16:32 »
Kunne måske godt lyde som mareks ...nogle mere kloge hoveder må på banen.
men ærgeligt er det  :'(
Med venlig hilsen Søs

GKV

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #2 Dato: 16 August , 2010, 16:43 »
Jeg ved ikke om mareks kommer i så tidlig en alder på kyllingerne, men det gør coccidiose og det er typisk, at de netop står og hænger og ser ud som om de fryser lidt  bare en af mine har det sådan får de straks en Esbetreekur, den varer tre dage og (syv-ni tretten) jeg har ikke mistet en eneste kylling siden jeg startede med det.Så sent som forleden dag havde jeg et par af mine sidste kyllinger der viste lidt slaphed, medicinkur og dagen efter var de fit for fight.

Da jeg sidste år havde Mareks viste de faktisk ikke nogen symptomer, blot blev de dårligt til bens for til sidst, inden aflivning at ligge i spagat, men stadigvæk med ædelysten i behold.

VH Gunni.

johan10

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #3 Dato: 16 August , 2010, 16:54 »
Tror at det er coccidiose så for har lige læst at diarre kan være en af symptomerne og det har nogle af kyllinerne også haft. Jeg glemte bare at skrive det.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #4 Dato: 16 August , 2010, 17:19 »
Jeg tror også coccidiose snarere end Mareks sygdom. Du skal HURTIGST MULIGT have fat i noget medicin hos dyrlægen, ellers tror jeg resten dør for dig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #5 Dato: 16 August , 2010, 18:23 »
god bedring med de små
Med venlig hilsen Søs

johan10

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #6 Dato: 16 August , 2010, 18:25 »
Kan man få medicinen hos alle dyrlæger eller skal det være en der også har med høns at gøre. Kan man bare købe det uden at han ser dyrene?

GKV

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #7 Dato: 16 August , 2010, 18:35 »
Det er sådan i dag at dyrlægen skal se dyrene, inden han/hun må udskrive medicin, nogle er mere nidkære end andre.Prøv at kontakte den nærmeste og spørg.Har du først fået en pose med medicin har du til mange behandlinger og det kan holde sig i årevis.

VH Gunni.

Susanne

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #8 Dato: 16 August , 2010, 19:54 »
Jeg hænger lige på her, Johan - håber det er ok.

Jeg har mistet en marankylling på fire uger idag, og en anden hænger med hovedet.

Jeg skal lige have undersøgt ordentligt om der er tegn på tynd afføring. Er der altid tynd afføring når der er tale om coccidiose?

Jeg krydser fingre indtil dyrlægen åbner i morgen  :(

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #9 Dato: 16 August , 2010, 20:06 »
Ej, hvor er det trist, Johan :( Håber de sidste klarer det! Er der nogen isabel, som har overlevet?

johan10

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #10 Dato: 16 August , 2010, 20:20 »
Der er en isabel tilbage og faktisk er det den der er mest frisk af dem alle. Der er slet ikke noget at se på den endnu.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #11 Dato: 16 August , 2010, 20:30 »
Det er super trist, Johan :'( En rigtig ærgelig måde at miste kyllinger på! Jeg håber du får fat i noget medicin hurtigt, så du kan nå at redde nogle af dem *k

Jeg hænger lige på her, Johan - håber det er ok.
Jeg har mistet en marankylling på fire uger idag, og en anden hænger med hovedet.
Jeg skal lige have undersøgt ordentligt om der er tegn på tynd afføring. Er der altid tynd afføring når der er tale om coccidiose?
Jeg krydser fingre indtil dyrlægen åbner i morgen  :(

Hvis der er tynd afføring med blod, så er diagnosen sikker, ifølge den dyrlæge jeg fik medicin af. Det er kun coccidiose, der giver blod i afføringen på kyllingerne og det er fordi der er hul i tarmen. Fordi mine havde tydeligt blod i afføringen, så fik jeg medicinen uden han skulle se dyrene. Håber I begge får has på det!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

johan10

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #12 Dato: 16 August , 2010, 20:35 »
Jeg synes jo ikke at jeg kan se noget blod i deres afføring  :-\ Den er heller ikke tynd mere og jeg har slet ikke lagt mærke til at den på noget tidspunkt skulle have været tynd. Det var bare en morgen jeg opdagede det.

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #13 Dato: 16 August , 2010, 21:25 »
Det kan også være blodmider. Jeg havde en hel del kyllinger sidste år som bukkede under for blodmider. Jeg tror de pga. deres begrænsede blodvolumen har mindre at stå imod med i forhold til de store høns. Så jeg håber din utøjs-behandling også kan for bugt med dem, hvis det er blodmider.

Rasmus

johan10

  • Gæst
Sv: Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?
« Svar #14 Dato: 16 August , 2010, 21:34 »
Ja måske, men hvorfor skulle de alle sammen få diarre hvis det er blodmider?