Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilmelding af " Ny race" til LU  (Læst 7849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Tilmelding af " Ny race" til LU
« Dato: 13 August , 2010, 09:50 »
Jeg er efterhånden helt på det rene med det meste, men svar mig lige på om man skal tilmelde dyrene man vil udstille allerede den 1.Sep. eller skal man bare tilmelde racen?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #1 Dato: 13 August , 2010, 10:12 »
Man skal bare tilmelde racen, antallet af dyrene kan man give besked om senere.
Sidste år troede jeg også det var antallet af dyr, men i år spurgte jeg Willy og fik god besked  /o
De vil vide besked i god tid, så de kan sætte sig godt ind i tingene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Willy Littau

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 215
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #2 Dato: 13 August , 2010, 17:13 »
Hvis man vil udstille en ny race eller en ny farvevarietet i en race som ikke er optaget i Skandinavisk Fjerkræ-Standard, så skal man senest 1. september meddele det til kontoret i DFFR - en mail med angivelse af race / farve er nok.
Standardudvalget skal bruge tid til bl.a. oversættelse af udenlandsk standard, evt. besøge udstillinger hvor tilsvarende dyr er udstillet, evt. tale med udenlandske opdrættere om racen / farven.
Den endelige tilmelding sker som for alle andre racer / farver - senest d. 27. oktober med angivelse af antal dyr 1,0 eller 0,1.
Senere bliver der så udsendt "kassekort" til den enkelte udstiller - her kan man se katalog nr (det bur dyret skal stå i på udstillingen). På kassekortet skriver man Dk-ring nr. på det enkelte dyr. Kassekortet skal følge dyret i (udenpå) transportkassen indtil det bliver sat ind i bur på udstillingen.

GKV

  • Gæst
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #3 Dato: 13 August , 2010, 18:26 »
Tak til jer begge, jeg er så spændt på dette her, har aldrig udstillet fjerkræ før, så der kommer sikkert et par bommerter ;D ;D

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #4 Dato: 13 August , 2010, 20:00 »
Husk at der som min. skal udstilles 3,3 ungdyr det første år.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #5 Dato: 13 August , 2010, 20:48 »
Jeg vil også sige, at man skal forsøge at komme med mere end 3.3.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #6 Dato: 13 August , 2010, 21:03 »
Har jeg ikke skrevet min. 3,3 ?? selvfølgelig er det bedre med flere......
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #7 Dato: 13 August , 2010, 21:07 »
@Jørn

Jeg vil gerne svare på dine spørgsmål.

1. Jeg vil udstille de lavendelfarvede, jeg har for lidt at vælge imellem hos de andre farver.

2. Jeg har udset mig de dyr, der efter min mening svarer bedst til standarden og som ligner hinanden, dog er der i øjeblikket en lille forskel i størrelsen, idet der også er aldersforskel, men mon ikke det ændrer sig de sidste par måneder?

3. Hvis alt går vel frem til dec. vil jeg udstille 3,6 < Mange af hanerne viser sig nu at være høns og det er jo fint nok, måske en af de mindre haner når at udvikle sig lidt mere.

4.Nej.

5. Jeg har ingen samarbejdspartner. Kender ikke ret mange hønsefolk personligt.

NB. Nu prøver jeg så godt jeg kan, det er jo ikke verdens undergang, hvis det ikke lige går som jeg ønsker og heldigvis får jeg jo dyrene med hjem, uanset hvilke point de måtte få.

Jeg prøver at være den der er mest kritisk, men mangler en stor del erfaring omkring fjerkvalitet o.s.v. Heldigvis skal de jo være ensfarvede, ellers havde jeg da haft endnu større vanskeligheder

Jeg regner med at få lidt erfaring ved at få påpeget evt. fejl ved dyrene og ud fra det arbejde videre.Desuden håber jeg selvfølgelig på at standardudvalget læser på lektien ;D

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #8 Dato: 13 August , 2010, 21:24 »
Gunni, du skulle tage at få kontakt til din lokale klub. I vores klub har vi hønsedag i oktober, hvor vi kan komme med vores høns, og så er der en dommer, der gennemgår hønsene, og fremhæver fordele og ulemper ved hønsene.
Linda og jeg lærte SÅ meget sidste år. ......vi har stadig meget at lære.  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #9 Dato: 13 August , 2010, 21:31 »
Og er der ikke noget med at Johanne har de lavendel farvede også ??

Men kontakt helt sikkert en lokal klub, jeg har endnu ikke mødt nogen hønsefolk som IKKE vil hjælpe..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #10 Dato: 13 August , 2010, 21:48 »
Med små skridt kommer man også frem, jeg burde komme så mange steder. Sammen med andre araberfolk, til træning med hundene og hestene, være medlem af kvægforeningen, udstille min lækre amerikanske cocker o.s.v., men jeg orker det bare ikke mere.Jeg har ikke spredt mig i racerne og agter det heller ikke, selvom fristelserne bestemt er der.

En race kan man vel lære med tiden uden at skulle være alt for social ;D ;D

Jeg bestræber mig på at få lavet nogle gode dyr hen ad vejen uden at ødelægge for meget i min uvidenhed. Jeg ringer af og til til Jørn og får en redegørelse der vil noget og så fordøjer jeg den, indtil jeg igen har et spørgsmål og ja, så er der jo forum, hvor jeg næsten også altid får de svar jeg vil have.

Jeg har kontakt til klubben ang. vacc.måske bliver det til mere, det vil tiden vise.

VH Gunni.

GKV

  • Gæst
Sv: Tilmelding af " Ny race" til LU
« Svar #11 Dato: 14 August , 2010, 13:27 »
Jeg kan her i dag godt se, at mit svar er lidt bombastisk. Det jeg mener er, at jeg har ikke interessen i at drage rundt og besøge forskellige mennesker, bælle kaffe, se deres hjem, stald og dyr som sådan.

Jeg læser, hvad jeg kan herinde om, hvad der sker i de forkellige klubber rundt omkring. Nogle har det vældigt hyggeligt andre har nogle aftener, hvor der er inviteret et dygtigt hønsemenneske til at fortælle om det ene eller det andet faglige emne.

Sådanne arrangementer vil jeg meget hellere deltage i, på neutral grund så at sige.Så undgår man fnidder fnadder i krogene.

Jeg vil også meget hellere tale med andre på en udstilling og derfor ærgrer det mig grusomt at man SKAL være medlem af pågældende forening, der arrangerer skuet/udstillingen, at det ikke er ligesom indenfor alle andre dyr, at blot du er medlem af hovedorganisationen åbner det ret til at udstille hvor som helst, blot det er underlagt hovedsædet.

Til næste år regner jeg da med at stille op på lidt dyrskuer rundt omkring, men nu skal dyrene jo først vacc.og måske har jeg slet ikke noget at komme med, fordi de ikke bliver anerkendt.

VH Gunni.