Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æggene revner/ tyndskal  (Læst 2279 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gipo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Æggene revner/ tyndskal
« Dato: 03 August , 2010, 23:58 »
Hej vi har ca 20 høns gående på friland hvor de kan spise alt det foder som de vil med adgang til skaller og vand og korn med i blandet tilskudsfoder fra Land & Fritid.
Vi døjer meget med at de ligger meget tyndeskallede æg og sommetider er de revnede.
Hvad skal vi gøre??
 
P.S. Vores høns er ca 12 mdr og 30 mdr( blandet race) og det er begge slags der gør det.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Æggene revner/ tyndskal
« Svar #1 Dato: 04 August , 2010, 00:13 »
Prøv at blande skallerne sammen med foderet.

Hvis de mangler D-vitamin så kan de ikke optage kalken. Men hvis de går frit så burde de ikke mangle noget...

Så i bund og grund kan jeg ikke komme med nogen årsag :D

Er det dem alle der lægger tyndskallede æg? Eller kun nogen få?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æggene revner/ tyndskal
« Svar #2 Dato: 04 August , 2010, 07:35 »
Velkommen på forum, Poul  :D
Jeg har desværre ikke nogle bedre forslag, end dem Danny har. Men det kunne være interessant at vide om det er næsten alle æggene eller? Det er normalt for alle høns af og til at lægge tyndskallede æg eller vindæg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Æggene revner/ tyndskal
« Svar #3 Dato: 04 August , 2010, 12:12 »
Har du indtryk af at de sorterer meget i foderet? Mine vil f.eks. hellere have korn end tilskudsblanding (det er den økologiske fra land og fritid, naturæg 95 KP, tror jeg den hedder...)

Hvis de gør det, vil jeg foreslå dig at give dem et mål korn om morgenen, drysset ud på jorden (ikke mere end de spiser det op) og så give dem en afmålt portion (afhængig af race) tilskudsblanding om eftermiddagen/aftenen (i automaten, hvis du har sådan en). Så er de forhåbentlig sultne og du er sikker på de spiser det.
Jeg har orpington som er hønsenes svar på en beaglehund ;D De æder bare, så længe der er mad. Så den positive sidegevinst ved at fodre på denne måde, er at jeg bruger væsentlig mindre foder, hønsene motionerer meget mere og jeg får samme antal æg /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk