Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Slå græsset og få GULE æggeblommer!  (Læst 20709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #15 Dato: 21 April , 2008, 12:29 »
Det har mere at gøre med at der er for meget kvælstof i græsset, end om det bliver klippet. Måske er der en tendens til at folk der overgødsker med kvælstofgødning klipper græsset for tit?? Det synes jeg i alt fald at jeg har set i visse haver...

Ved alm. behandling af græs, så har høns godt af en bane.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

MartinJ

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #16 Dato: 21 April , 2008, 12:56 »
alle planter er giftige i en eller anden grad. Planterne bruger det som forsvar mod at blive ædt og mod andre planter der konkurrer om pladsen.
Rug fx er ret effektiv til at slå andre planter ihjel (ukrudt fx) som står tæt på. Dertil bruger de en gidt som ligner kommercielle pesticider. Høj er en anden plante som har samme egenskaber.

Når heste bliver forfangne skyldes en at blodet bliver basisk. Det giver væskeophobninger i leddene - bl.a. hovene. Det er ret smertefuldt. Blodet bliver basisk når hesten får for meget letfordøjeligt foder uden struktur. Vådt græs er letfordøjeligt og kan gære, det kan give forfangenhed, men det skyldes ikke at græsset er giftigt. Hvis hesten æder for meget korn og for lidt hø/halm kan det nemt ende med forfangenhed.

Selv æbler og pærer er svagt giftige. Mennesker har vænnet sig til giften og påvirkes ikke negativt af den. Nogle forskere mener at det er med til at styrke vores sundhed at vi påvirkes af dette.

Giftighed af græs afhænger af græsart, men jeg tror ikke det bliver giftig for fjerkræ i den forstand. En afvekslende kost er altid godt. Husk på at korn tilhører græsserne, og er giftigt på samme niveau som grønt græs.
Hvis der er kløver i græsset vil kvælstofindholdet være ret højt, og når kvælstofindholdet er højt er proteinindholdet også højt. En nem måde at beregne proteinindhold er at finde kvælstofindholdet og gange med 6,25. Forholdet mellem de to er fast.

Fjerkræ på stald får foder med grønmel - tørret græs. Og så er jeg stadig ikke overbevist om at fjerkræ på stald har dårligere sundhed end fritgående. Velfærd taler for de fritgående, men sundhed er noget andet.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #17 Dato: 21 April , 2008, 13:16 »
Jeg har givet mine høns afklippet græs i over 30 år, og det har jeg tænkt mig at fortsætte med. Mine græsplæner er ikke trimmede golfbaner, de består i stor del af ukrudt og mælkebøtter ;)

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #18 Dato: 21 April , 2008, 14:00 »
Jeg har givet mine høns afklippet græs i over 30 år, og det har jeg tænkt mig at fortsætte med. Mine græsplæner er ikke trimmede golfbaner, de består i stor del af ukrudt og mælkebøtter ;)

Ditto!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #19 Dato: 23 April , 2008, 11:09 »
@ Bjarne
Der forskes meget i emnet forfangenhed, og ponyer er jo i høj grad i fare for at blive forfangne, men det skyldes jo også som du siger overvægt, og ponyer kan ofte leve på en sten, og bliver meget nemt overvægtige.
Der er flerer årsger til forfangenhed, og at græsset er mere giftigt i morgentimerne skyldes et højt indhold af sukkerstoffer (øhhm så vidt jeg husker) og det trækker sig i takt med at solene brænder dugen væk.

En af grundende til at nedgnavet græs er usundt for heste, er at græsset i kampen for at overleve yder store mængder af ????? og det kan heste ikke klare.

Man er jo ikke 100 % sikker på sagen, og derfor tages mange årsager med, mens sandheden måske er at det er kombinationene af flere faktorer.

Der er også forskning der siger at det er en blanding af streptokokker i tarmene der får forfangenhed som følge ved store mængder mad især græs /korn /

Læs her :   http://netdyredoktor.dk/sw38083.asp


Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

MartinJ

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #20 Dato: 23 April , 2008, 20:39 »
Sukker i planter dannes ved hjælp af sollys i klorofyl. Der må så være mere sukker i græsset om eftermiddagen - ikk? Der er lavet analyser af sukker, og der er klat mere sukker sidst på dagen.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #21 Dato: 23 April , 2008, 21:27 »
Når hestene ikke må spise det lave græs handler det jo også om at de derved æder for meget jord, der ligger sig tungt i deres maver.

Hvor om alting er, så skal vi bruge vores sunde fornuft og alting med måde ;).

Høns er nemme og nøjsomme dyr, og det er ikke nogen videnskab at have dem og det skal det heller ikke være.

Så lidt frisk græs der er klippet frem for nippet, skader vel ingen høne som en snaps heller ikke skader en mand - æder en høne en hel græsplæne så dør den og drikker manden hele flasken, ja så sker der det samme med ham ;D ;D ;D

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #22 Dato: 24 April , 2008, 22:11 »
Jeg tror at nogle har midsforstået oplysnigerne lidt.
Det er ikke sådan at hvis man en dag giver sine høns frisk slået græs fra en kort klippet græsplæne, så dør der straks et par høns.
Det der er tale om er at græsset daner et svagt giftstor, der fortæller dyret der kunne tænke sig at æde det, at det er bedre at æde andet græs der er groet godt til.
Jeg har da også selv brugt plænegræs til mine høns, men jeg har så ladet det gro til en vis længde og klippet et par baner hver dag.
En anden ting man skal være opmærksom på ved brug af plænegræs er at der også kan være problemmer, hvis græsset ikke tidligere har været samlet af plænen ved klipning. Det gamle græs ligger og gære i bunden og dette går op i de grønne strå, og som Finn nævner skal man ikke bruge græs fra en nygødet græsplæne, da ophobning af kvælstof og andre ting gødningen indeholder, ikke er sund i koncenteret mængder. Dyr har også brug for kvælstof i meget små mængder. Et stof som Mangan bruger mange og strør ud på græs og andre foderemner for at modvirke mangelsygdomme, da der ofte er for lidt Mangan i afgrøderne. Mangan er giftigt i større mængder, men gavnlig i meget små mængder.
Det er sådan at jeg har røget i snart 40 år. Dette er jo ikke ensbetydende med at det er sundt.
Hvis alternativet er at dyrene ikke får grønt, er der ingen tvivl om at det er bedre at bruge plænegræs end ingenting.
Jeg vil selv undlade at bruge græs fra en meget kortklippet plæne hvor græser ikke tidligere er samlet af ved hver klipning
 

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #23 Dato: 25 April , 2008, 01:07 »
Måske er der en tendens til at folk der overgødsker med kvælstofgødning klipper græsset for tit?? Det synes jeg i alt fald at jeg har set i visse haver...

Og så var det at jeg kom til at trække på smilebåndet"folk der overgødsker med kvælstof" er jo lige mig-bortset fra at jeg ikke behøver købe det men får det helt pr automatik når jeg åbner hønselemmen. <C <:
Hvor heldig kan man være??? Men slå græsset tit-naaaaahhhh.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #24 Dato: 25 April , 2008, 01:09 »
Iøvrig noget helt andet er at jeg ærgeligt nok ingen kløver har i græsplænen mere-og der har ellers været meget og hønsene elsker det. Men kløver kan åbenbart ikke tåle hønsemøg.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #25 Dato: 25 April , 2008, 08:53 »
Mimi Kløver kan du hente her hos mig, jeg har det i rigelige mængder, og hestene spiser det absolut ikke, så jeg sprøjter imod det hvert andet år.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Slå græsset og få GULE æggeblommer!
« Svar #26 Dato: 04 Maj , 2008, 01:28 »
Jeg mener nu at græsset er farligst når solen står på, grundet fruktanindholdet (sukkerindhold) stiger. Græssets indhold af fruktaner er lavest fra solnedgang og til solopgang - Dette gælder dog KUN hvis nattetemperaturen har været over 5-10 grader. Når nattetemperaturerne falder til under 5 grader, så stopper græsset med at forbruge fruktanen om natten, og indholdet af fruktan vil derfor stadig være højt om morgenen
Kort græs vil særligt i perioder med frost have et højt indhold af fruktan.
Andre forhold som tørke, nedbidt græs m.m. kan stresse græsset og øge indholdet af fruktaner.

 ;D
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)