Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :( Update #18!!!!!!!!!!  (Læst 19872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg har små silker, som er ved at klække i maskinen *h Og 4 af dem er allerede klækket, men en af dem har spagatben :( Nogen som kan fortælle mig hvad det skyldes? Er det noget med temperatur eller fugtighed, eller hvad kan jeg dog gøre, så det ikke sker igen?
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2010, 22:50 Fra Christina »

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2010, 20:27 »
Nu er der så 2 med spagatben :( Jeg er total bange for at der kommer flere  :'( Nogen der ved hvordan det er sket?

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2010, 20:45 »
Sikke noget møg.. Aner ikke hvorfor, har kun prøvet det selv en enkelt gang.
Jeg venter spændt på om der er en der ved grunden...
Hvad farver kyllinger får du ?
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2010, 20:45 »
Ja, det er noget møg, og jeg er ret trykket over det :(

Hvide og sølvgrå *h

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2010, 20:58 »
Det kan være for kold rugning, men det kan altså også være andre ting..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2010, 21:02 »
Tak Finn. Ved du evt. hvilke andre ting? Jeg rugede nemlig ved samme temperatur som sidst, og der kom så godt nok én kylling ud af ca. 18, som havde spagatben...dog ikke i samme grad som disse 2 jeg har fået denne gang.

Måske skulle jeg hæve temperaturen en smule næste gang? Den siger 37,8...mon det vil gøre en forskel at sætte den på 37,9 f.eks...?
« Senest Redigeret: 14 Juli , 2010, 22:25 Fra Christina »

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2010, 21:32 »
Jeg tror at det er løse ledbånd, i dette tilfælde i hoften. Det ses hos næsten alle dyr - også mennesker. Det hurtigste er at aflive (nej, ikke babyer, altså :o), sjovere er det at sætte "fodlænke" på kyllingen og så fjerne den igen efter 3-4 dage: vupti - en fin normaltgående kylling. Hos lam og gedekid har vi set det i haser og koder. Det giver "slaskeben" som retter sig helt af sig selv med lidt tålmodighed. Men selvfølgelig skal man holde øje med om de spiser og drikker. De kyllinger, vi har haft med problemet, kunne ganske vist godt gå men ikke stå stille - så skred det ene eller begge ben ud. Et stykke sejlgarn og problemet er løst. Meeeen - vi mærker dem så de ikke bliver brugt i avl. Men vi har nu haft af flere racer og alle linier, såeh....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2010, 22:24 »
Ej, Ankerine, dét er jeg godt nok glad for at du skriver! *h Så er der håb for dem endnu!!!

Jeg har tidligere på aftenen brugt denne metode nederst på denne side her http://www.thecozynest.com/pictures.htm, og håber sådan det virker. Dog synes jeg slet ikke de går og står som de andre...gik og stod dine med sejlgarn? Eller var det først da garnet kom af?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2010, 22:49 »
Ja, vi har en er fik snor på i går. I dag er den en af de første i madtruget. Den prøver godt nok at pille snoren af (nej, den er ikke for stram) men det går nu ikke før om et par dage. Men - vi sætter den altså lige over foden og ikke på lårene. Det har virket hver gang vi har prøvet. Vi har dog haft en, vi valgte at aflive fordi benet sad helt uden på kroppen og altså ikke havde kontakt til hofteskålen. Den havde vist ondt.... Prøv det i et par dage, sørg for skridsikkert underlag til de første dage uden fodlænke - så skal det nok gå.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2010, 22:51 »
Super god info, tak! Jeg vil da få pillet de piberensere af og sat snor på istedet for så :)

Hvor stor afstand har du så mellem fødderne på den?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2010, 01:52 »
4-5 cm. Den skal jo kunne flytte fusserne. Jeg havde nu ellers tænkt mig at prøve piberensere men de sidder måske for fast....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2010, 06:29 »
Standardforklaring på spagatben (spraddle legs) er at kyllingerne har gået på et for glat underlag, men det kan jeg ikke rigtig få til at passe med hvis de har det lige når de kommer ud af rugemaskinen ??? Jeg har en gang imellem også en spagatkylling og jeg synes at have lagt mærke til at det er kyllinger som har haft svært ved at komme ud af ægget, så de har kæmpet længe og måske derfor har fået benproblemerne. Men det er som sagt udelukkende min egen observation.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #12 Dato: 15 Juli , 2010, 07:46 »
Det avls-etiske spørgsmål: bør man avle videre på stammer, der har sådanne problemer, problemer hvor dyrene ikke kan overleve uden megen hjælp ???

Selvom, at man ikke avler videre på netop de syge dyr, så ligger det vel i generne på de andre. Især hvis det er lige fra starten. Så har det jo ikke noget med andre forhold såsom underlag at gøre.
Der er så mange racer indenfor hunde, kvæg og katte bla., hvor man lader det kosmistiske udtryk gå forud for det sundhedsmæssige, så dyrene bevæger sig længere og længere væk fra det naturlige og kun kan føde, udklække, trække vejret mv. med hjælp! Er det det vi ønsker for vores dyr?

Det her skal ikke forståes som et angreb på dig, Christina, men jeg kan forstå, at det ikke er et ukendt fænomen og jeg synes, man bør tænke sig gevaldigt om, hvad kommer i første række: det velfærd eller overlevelse for en hver pris. For på længere sigt fører det en del uhensigtsmæssige konsekvenser med sig, som får dyr til at lide og/ eller man er nød til at starte på en ommer!
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #13 Dato: 15 Juli , 2010, 08:29 »
@Ankerine: Ok, tak for tippet, det vil jeg prøve. Jeg ved ik med de piberensere....jeg synes de endte med at ligge ned med strakte ben...?

@Finn: Jeg har også hørt det dér med underlaget, men ja, de havde det lige fra starten...de går i øvrigt på sand, og det har jeg aldrig haft problemer med...?

@Løv: Interessant debatemne! Jeg ved ikke om det her er noget med generne at gøre, eller om det er en rugefejl, men synes da du skal lave en tråd hvor du rejser spørgsmålet i forhold til genfejlene /o

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvad skyldes spagatben? Er der ingen der ved det? :(
« Svar #14 Dato: 15 Juli , 2010, 08:43 »
Øv, endnu en med spagatben :( Det MÅ være noget i rugningen så, for de er fra forskellige steder!