Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg  (Læst 10502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Dato: 08 Juli , 2010, 21:36 »
jeg har en 2 måneder gammel hanekylling som hænger med næb og vinger. Den har ikke gjort det før idag, og jeg så ingen tegn på svaghed, da jeg var hjemme ved 16-tiden.

Da vi kom hjem for lidt siden gik min søn direkte hen til den - og aede den - hvilket vi ikke normalt kan. Så vidste jeg jo godt at der var noget galt.

Dens ene fod er krummet sammen, den anden ikke og den gaber jævnligt. Jeg tog den med ind, kan ikke se andre skader end foden, putter den i en trækasse, foret med et dynebetræk og pakker den ind. Putter unger og laver ymer, hakkede løg og presset hvidløg. Den spiser ret meget og liver op.

Den nåede at hænge slapt med hovedet og have en hvid hinde op foran sit ene øje inden jeg fik givet den mad. Mens den spiste var øjet fint. Nu har den desuden rettet foden ud. Den gør ikke tegn på at ville ud af kassen, nu putter den bare.

Der er pænt og rent omkring numsehullet, den har fin glans i fjerene. Vi har netop skiftet til voksefoder, men løb tør for startfoder samme dag, som vi fik voksefoder hjem. Kan overgangen fra 1 foder til et andet have gjort, at den sulter? Eller er der andet galt?

Kom med dit bud.

Jeg vil ikke sætte den ind til de andre i nat, vi har et tomt undulatbur, jeg overvejer at lade den sove i, er det for galt? Den skal jo beskyttes fra hund og katte, når den ikke er bag lås og slå hos de andre høns.

Jeg har læst om sur kro, men synes ikke den lugter ud af munden. Altså nu lugter den jo så af hvidløg, men ellers ikke. Den spiste en deciliter ca. af det der mad.

Så, nu tror jeg ikke jeg har mere info til hjælp og opklaring, så jeg overlader ordet til jer andre - hjælp...?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2010, 22:54 »
Varmen? Så hjælper det jo at komme ind i skyggen og få noget væske. Måske har den det godt i morgen. Jeg synes ikke at foderskifte påvirker vores høns. Når de går frit finder de jo også pludseligt noget nyt og råæder så af det. Håber det bedste for den.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2010, 06:52 »
her til morgen kan den ikke støtte på benene, de er strakt frem foran den som om den slet ikke har forbindelse til dem. Den trækker vejret hurtigt og med åbent næb. Der er ingen udvidet pose/kro så vidt vi kan se.

Igår aftes lavede den hele tiden gabe/brækbevægelser, men vi kan ikke se, at noget skulle sidde fast.

Hvis den er stærkt dehydreret, hvordan giver jeg den så vand? Med en sprøjte?

Kan den have forstoppelse i den alder?

Der er skygge både inde og ude og masser af vand inde i hønsehuset, men du har ret, den gør alle de der "jeg har det varmt"-ting med åbent næb og vinger ud til siden.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2010, 10:37 »
kan det være hønselammelse?!?!?! jeg frygter nu det værste...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2010, 10:53 »
kan det være hønselammelse?!?!?! jeg frygter nu det værste...

Det var det første jeg tænkte... Jeg har dog ikke prøvet det selv, så jeg har ingen som helst saglig begrundelse for at tro det :-\
Hvis det var sur kro, så ville han ikke have problemer med benene, med mindre det selvfølgelig er hans sidste udmattende minutter fordi han er ved at blive kvalt, men du ville let kunne stille diagnosen ved at mærke på hans kro...
Det lyder grimt!  :'( Hvis det var mig, så tror jeg, jeg ville kappe hovedet af ham og komme af med ham i en fart og håbe at de andre ikke er smittede...

Jeg håber det bedste for jer! *l
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2010, 10:59 »
Enig med Tanja....
Med venlig hilsen Søs

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2010, 11:09 »
han er død nu. Og jeg har netop fået bekræftet at det ER hønselammelse. Nu håber vi så alt hvad vi kan at de sidste 6 går fri. Og jeg som troede at det var let og smertefrit at have høns *suk*  :'(
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2010, 11:44 »
Det var synd for jer! Sikke en dum start!  *t
Hvordan fik du det bekræftet og ved du om rheinländere er en af de racer, der får det nemt?

Jeg krydser fingre for resten!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #8 Dato: 09 Juli , 2010, 12:32 »
Hej Tanja,

jeg ringede til hende, vi havde købt dem hos. Hun er bare super. I forvejen havde vi jo en, der døde af noget, vi gik ud fra var spagatben el. lign. for få uger siden, og dér fortalte hun, at hun havde oplevet det samme blandt sine, og derfor havde sendt en til obduktion.

I Danmark kunne man ikke se, hvad der var galt, og den blev sendt videre til Tyskland, hvorfra svaret var Mareks/hønselammelse. Det er KUN hendes rheinlændere, der har det, ikke de andre racer. Faktisk fik hun at vide, at der er Mareks i stort set alle hønsebestande, det er bare ikke sikkert, at det bryder ud. Om Rheinlændere så er blandt dem, der "let" rammes af udbrud ved jeg faktisk ikke.

Vi har fået virkelig god information fra første sekund vi kontaktede sælgeren omkring vores interesse for høns og hele vejen igennem. Vi har fået flere valgmuligheder for hvad vi gør nu (aflevere tilbage, afvente og få erstattet de døde, skifte race). Vi har fået super vejledning i rengøring, og selvom jeg er rigtig ked af det og synes at det er træls og sørgeligt og irriterende og alt muligt andet, så er jeg GLAD for at vi valgte at købe hvor vi gjorde.

Hvis jeg kan spå om fremtiden for de sidste 6, så tror jeg, at der ryger 1 mere, 2 overlever og 3 kan gå begge veje. Det er kun baseret på deres størrelse og udstråling og uden at have "markesbrillerne" på. Jeg VIL have at den hane, der galede i går morges (den nåede kun til Kykke eller Kykkeli, men det var flot og kraftfuldt), overlever.

De har endelig fået den flotte skinnende fjerdragt med grønt skær og er SÅ flotte, og de står og hopper på række langs indhegningen, når jeg kommer ud på gårdspladsen, bare for at jeg ikke må glemme at komme med godbider. Jeg elsker bare de høns! Så flotte dyr har fortjent så meget bedre.

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

GKV

  • Gæst
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #9 Dato: 09 Juli , 2010, 12:58 »
Jeg håber for både dig og din sælger at I slipper igennem uden de store tab.Jeg fik Marek hos mine englændere sidste år, mistede kun tre, resten overlevede i fin stil. Hverken silker, haleløse araucanere eller staldhøns blev angrebet. I år går jeg så og holder øje med om det igen skulle slå til, men jeg håber, at det jeg har, har en vis immunitet.

Nogen vaccinerer, andre gør ikke.Jeg har nu kyllinger efter vaccinerede dyr og er da lidt ræd for, om de måske vil blive angrebet, men der er kun at vente og se.

Jeg har valgt ikke at vacc. idet jeg synes det er for besværligt og håber selvfølgelig på at alt vil gå vel. Marek overføres jo ved det støv som hønsene afgiver og man kan knokle sig halvt ihjel med at rengøre og desinficere. Vi valgte at sprøjte hele hønseafdelingen med Virkon-s.

Vi laver nu en afd.til karantæne, i en anden stald til høns der har været på udstilling, eller til indkøbte dyr, for vores tilfælde kom i forbindelse med nyindkøbte. Det skal slet, slet ikke tages som nogen anklage overhovedet for dyrene var fine og raske, men nogen af dem kom direkte fra udstillingen.

VH Gunni.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #10 Dato: 09 Juli , 2010, 13:11 »
Ja, det kan jo desværre ramme os alle og det kan jo være lidt svært at gardere sig mod sygdomme i dyr, der ikke viser sygdomstegn. Det lyder som om din sælger er reel og god, så det er vist bare sort uheld :( Jeg håber, du slipper ligeså billigt som Gunni!

Jeg er selv lige kommet hjem fra 5 dages ferie og har mistet en 8-ugers marankylling. Den blev fundet død, uden sår, så den er tilsyneladende "bare" død af sig selv. Ingen af passerne havde naturligvis lagt mærke til at den var dårlig... Sådan er det jo, når man tillader sig at tage på ferie ;) men åh, hvor jeg hader det der uforklarlige, det er til at blive paranoid af ::) Så kan man gå der og vente på om der mon er flere der falder om :-\ Nå, jeg skal ikke tage sorgerne på forskud, de øvrige ud til at have det ok...
(Fløj imorges hen til en faverolleskylling, der lå på jorden, og det stakkels kræ blev så forskrækket at hun fløj ind i hegnet :-\ Hvad ligner det også at ligge og sove på jorden, endda halvt på siden, når en kammerat lige er død ::))
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #11 Dato: 09 Juli , 2010, 17:52 »
jeg håber også vi slipper nådigt. Jeg tror dog, at vi ender med at skifte race, for vi vil gerne have kyllinger på dem i fremtiden, og jeg vil ikke føre sygdommen videre. Det virker halvomstændigt med vacciner af daggamle, så vi grubler lige og sover på det et par nætter. Jeg synes det er vigtigere at vi får gode oplevelser med vores høns og vi er vist det man kan kalde "off to a bumpy start".

Er der nogen der ved om sygdommen kan smitte andre dyr? Vi har nemlig voliere i samme hus og kaniner sammen med hønsene...
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

GKV

  • Gæst
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #12 Dato: 09 Juli , 2010, 20:20 »
jeg håber også vi slipper nådigt. Jeg tror dog, at vi ender med at skifte race, for vi vil gerne have kyllinger på dem i fremtiden, og jeg vil ikke føre sygdommen videre.

Skulle du være så heldig at du har nogle der overlever synes jeg da, at du skulle beholde dem, det er jo en smuk og relativt sjælden race. Marek er jo en herbesvirus og derfor ikke genetisk bestemt, så du fører ikke noget videre, snarere så fører du dyr, der er resistente for virus videre og det er da ikke så dårligt.

Som sagt så er jeg meget spændt på hvordan det kommer til at gå hos mig, men indtil videre har jeg ingen haft og de ældste er fra Feb- Marts måned.Jeg har fået fortalt at perioden op til æglægning også er kritisk og den nærmer sig med raske skridt. Det berørte dog ikke mine hønikker sidste år.

VH Gunni.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #13 Dato: 10 Juli , 2010, 11:16 »
Skulle du være så heldig at du har nogle der overlever synes jeg da, at du skulle beholde dem, det er jo en smuk og relativt sjælden race. Marek er jo en herbesvirus og derfor ikke genetisk bestemt, så du fører ikke noget videre, snarere så fører du dyr, der er resistente for virus videre og det er da ikke så dårligt.



Er det rigtigt at det er sådan det er? Mit indtryk var nemlig, at vi skulle vaccinere de daggamle kyllinger, når vi fik nogen, og at det er lidt omstændigt med det her vaccinehalløj pga. den mængde, der skal købes, der skal blandes, og så er holdbarheden ret begrænset. MEN jeg er helt enig i det her med de smukke dyr. Jeg vil da være glad for at have Sussex, men jeg vil være ked af ikke at have rheinlændere, for de ER bare smukke, og jeg ønsker virkelig at have dem.

På den anden side er jeg meget vel opmærksom på at en anden hønserace kan give mig samme glæder som denne langt henad vejen, og både det her med ikke at vide om de overlever og selvfølgelig risikoen ved at føre smitten videre, gjorde det nemt for os at beslutte, at vi ville skifte race.

Hvis jeg har misforstået det her med smitten, således at jeg om 3 mdr. kan føle mig ret sikker på at NU er det sunde og raske dyr, der er tilbage, kan supplere op til en ok hønseflok på 7-10 dyr, kan få kyllinger uden ekstra risiko til næste år, og ikke behøver have den her lurende angst for at kaniner eller undulater eller øvrige dyr, der lever side om side med hønsene, pludselig ligger med benene i vejret, så skal der kraftigt genovervejes.

Helt konkret: er risikoen større eller mindre eller den samme for Mareks hos kyllinger fra en flok, der er de overlevende i en flok, der har været angrebet af Mareks?

Helt konkret: når smitten kan komme fra vilde fugle til høns, kan den så komme fra høns til øvrige fugle/dyr?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: 2 mdr. gammel hanekylling pludselig syg
« Svar #14 Dato: 10 Juli , 2010, 12:11 »
Hej
Jeg skal til grill med nogle gamle avlere i Tyskland i aften de ved alt om Marek jeg skriver her igen i morgen.
mvh Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat