Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Talos' død giver nye problemer  (Læst 17992 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #30 Dato: 22 Juni , 2010, 15:33 »
Marianne hvordan har du lært dine katte at omgås hønsene? Jeg får en lille prinsesse kat 1. august og hun skal jo gerne opdrages til at lade store som små i fred.

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #31 Dato: 22 Juni , 2010, 15:41 »
Johanne, det er vel nærmest hanen og mig, der i fællesskab har overbevist kattene om, at det er en rigtig dårlig idé at drille hønsene. Hønsene har jo altid gået frit, og når kattene så har været for nærgående, har jeg sagt et tydeligt NEJ og afledt dem. Det virker i hvert fald, for nu kan de alle gå på terrassen samtidigt. Kattene kan også ligge på solsengen og kikke på høns og kyllinger, men uden at ville hoppe ned.
Sommetider kan en meget ung kat dog ikke modstå fristelsen til at drille lidt. Vores lille nye Nike, er også i træning, men hun tager også ved lære af Safir.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #32 Dato: 22 Juni , 2010, 18:58 »
Johanne, det er vel nærmest hanen og mig, der i fællesskab har overbevist kattene om, at det er en rigtig dårlig idé at drille hønsene. Hønsene har jo altid gået frit, og når kattene så har været for nærgående, har jeg sagt et tydeligt NEJ og afledt dem. Det virker i hvert fald, for nu kan de alle gå på terrassen samtidigt. Kattene kan også ligge på solsengen og kikke på høns og kyllinger, men uden at ville hoppe ned.
Sommetider kan en meget ung kat dog ikke modstå fristelsen til at drille lidt. Vores lille nye Nike, er også i træning, men hun tager også ved lære af Safir.
He he min gamle nabo, havde en kat der lagde sig under varmelampen sammen med kyllingerne  ;D Katten lå i midten og kyllingerne lå op ad katten for at få lidt varme - sikke et syn. Jeg tror, at de fleste katte lader kyllinger og høns være, hvis de har fået et par hak af hanen og ellers har en fyldt foderskål, så de ikke skal skaffe sig bytte.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline løv

  • Bruger
  • Indlæg: 172
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #33 Dato: 22 Juni , 2010, 21:16 »
@ Marianne: jeg forstår dig til fulde og ved godt, at du gør det bedste og er ansvarlig i dine handlinger og det er en meget svær situation. Jeg oppionerer bare lidt imod, at nogle hurtig bliver så ensidige og uforligelige i deres meldninger, når det lige er deres egen type dyr eller barn eller by eller land eller ligende der er indvolveret ...
Med venlig hilsen Anne

Opdræt af:
Brakel sølv stor
Brakel guld dværg
Antwerpener  Skæghøns sølv- og guld sort/ vagtelfarvet
Desuden til hygge, pynt, æg, skruk:
Sussex
Araucana blå og vildtfarvet
Silkehøns vildt og hvid
Cream Legbar
Welsumer dværg rustfarvet
Welsumer stor rustfarvet
R.I.R. m enkeltkam og rosenkam
Maran
Og lidt blandinger gode som skruk og til æg

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #34 Dato: 22 Juni , 2010, 21:45 »
Godt du har fundet en løsning. Du skal endelig ikke fange katten og sætte den ud et andet sted, så er det bedre at den bliver aflivet. Det kan godt være at den kan finde føde et fremmed sted her i sommer, men til vinter vil den dø af sult, hvis den ikke har nogen til at sørge for sig + som en ande skriver sender man jo bare "sorteper" videre.
Godt at du tager ansvar!!

Hej alle.

jeg har selv prøvet at være den som sorteper ramte - havde sidste sommer hele 5 forskellige katte rendende ud over mine dengang tre. det var ret uholdbart. kunne ikke have åben dør eller åbent vindue da de fremmede bare rendte indenfor, eller også så stank mit værksted pludselig af urin og fæces og jeg kunne ikke se hvor de havde gjort det.

Det er et stort problem specielt i tiden efter ferietids ophør, for så kører folk hjem og efterlader deres små pus i skoven eller i en vejkant og regner med at det er ok. De fleste regner med at en kat jo altid kan finde mad - NEJ DET KAN DEN IKKE!

Er det en killing/halvvoksen kat der er opfostret hos en familie, er den vant til kæl og fast foder, tja så kan du sætte en mus ned foran den og den vil ikke vide hvad den skal gøre..... Det tangerer dyreplageri i mine øjne.

Men selvfølgelig er der mange der ikke synes det er synd at lade et dyr der er vant til menneskekontakt pludselig skulle klare sig selv i en fremmed del af landet.

Så skulle man hellere lave en aftale med en dyrlæge eller en jæger og få dyret humant aflivet, hvilket jo egentligt også er synd da dyret nok ikke fejler noget og som sådan derfor ikke burde stå til aflivning.
Men hellere det end de afmagrede katte jeg har haft på besøg i år, som måske også er sygdomsbærere og som bare søgte en kærlig hånd en dags tid før de tog videre. men hvad gav de så evt. videre, se det er et godt spørgsmål!!!

Det der med at har man først fodret en kat, så har man ansvaret for dyret passer alt for tit ind i kommunernes kram, da de fleste mennesker ikke kan lade være med at hjælpe et nødlidende dyr.

Prøvede et år at hjælpe en halvstor killing der netop var sat af efter en ferie -tog den med hjem, gav den varme og mad. ville have den afhentet af dyrenes beskyttelse gennem kommunens program om strejfende katte men de sagde netop dette - du har fodret på dyret, ergo er den nu dit ansvar. SURT. endte med at koste mig en aflivning af en killing som jeg bare ville hjælpe men som jeg ikke havde plads til dengang. Det koster nogengange at have et stort dyrehjerte.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #35 Dato: 22 Juni , 2010, 22:39 »
Enig! Vi bor i en landsby, der ligger på vej fra Marielysts sommerhuse til København. Vi har haft mange "afsatte" killinger, der meget gerne vil indendørs. Det vil killingerne fra nabogårdene ikke.... Det er altså surt at stå for aflivningen fordi andre ikke magter det /ikke vil ofre det. Efter at have haft det sjovt med en killing i sommerperioden. Mon de virkelig tror på at killingen klarer sig bare den bliver sat af ved et nedlagt landbrug? Og selvfølgelig fodrer man når en 3-4 måneder gammel killing sidder og græder ved døren. Heldigvis er vores dyrlæge billig (eller gratis) i de situationer, men der er ingen hjælp at hente hos kommunen eller Kattens Værn. Et par stykker har vi dog fået afsat til dyreinternatet i nærheden. De kønne og halvlanghårede.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #36 Dato: 22 Juni , 2010, 22:50 »
Ude af øje - ude af sind er desværre en løsning mange vælger.

Har man valgt at smide katten af ved en gård eller skov, så har man jo ikke direkte taget beslutningen om aflivningen. (kun indirekte) mange synes at en aflivning er SYND, men det er mange gange den bedste løsning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #37 Dato: 23 Juni , 2010, 07:00 »
Nemlig!
Jeg kan kun supplere med, at da det blev rigtig vinter i vinters, dukkede der godtnok nogle kummerlige katte frem af deres huller... Venlige, kærlige katte som nogen må ha' leget med en gang. Nusset, pusset og holdt liv i.. Heldige var dem af dem, der kom til dyrlægen!
Hva' hulen er det for en omgang med dyr at lære sine børn??

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #38 Dato: 24 Juni , 2010, 19:55 »
Hva' hulen er det for en omgang med dyr at lære sine børn??

Det er den måde mange byfolk er på... De tror jo også at høns ikke har fjer, de har jo ikke nogen fjer når de ligger i køledisken. /d

Derimod skulle alle der vil have kæledyr, have tvungen adgang til at lære om dyr i det hele taget.

Det ville også komme nogle af de problemer mhp hunde til livs. Så længe man har en instilling om at "tage og smide væk", ja så har vi en uholdbar situation.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #39 Dato: 27 Juni , 2010, 09:31 »
Dersom man absolut skal af med sit kæledyr, og ikke kan aflive dem humant, så er det trods alt bedre at slippe dem løse, end at binde dem til et træ i skoven hvor de kun skal vænte på sin død, er de løse så har de trods alt en sjans til at finde nogen der kan tage sig af dem, min mening  ;)
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #40 Dato: 27 Juni , 2010, 10:11 »
Dersom man absolut skal af med sit kæledyr, og ikke kan aflive dem humant, så er det trods alt bedre at slippe dem løse, end at binde dem til et træ i skoven hvor de kun skal vænte på sin død, er de løse så har de trods alt en sjans til at finde nogen der kan tage sig af dem, min mening  ;)
Det er ulovligt at slippe sit kæledyr fri  i naturen. Når man påtager sig ansvaret for et dyr, har man også ansvaret for at det får mad og som minimum må man lade det aflive, hvis man ikke gider sit kæledyr mere

Dyreværnsloven kapitel 1

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
 
§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #41 Dato: 27 Juni , 2010, 19:23 »
Der er jeg altså ikke enig med dig, Yngvild, og her tænker jeg ikke på loven, men forestil dig din lille hund, Loppe. Hvordan tror du, den ville klare sig, hvis den bare blev sat ud på egen hånd?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #42 Dato: 27 Juni , 2010, 19:44 »
Enig, Marianna. Hvis man ikke vil ofre en aflivning må man ofre et videreformidlingsgebyr. Det er uanstændigt at slippe et kæledyr løs og forvente at det pludseligt kan klare sig selv. En hurtig aflivning må langt være at foretrække fremfor en langsom sultedød.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #43 Dato: 27 Juni , 2010, 20:23 »
Jeg synes godt nok også at det er uansvarligt at slippe sine dyr løs til en ukendt skæbne . Nogle katte overlever og bliver vilde. Og de er ikke til meget glæde for hverken det naturlige dyreliv eller dem som kattene flytter ind til.

Jeg bor på en gård, jeg har selv 4 neutralisrede katte, men der kommer mange hankatte rendende, vilde som tamme- OG DET ER S... IRRITERENDE, ISÆR NÅR DE STRINTER OVERALT, FORGRIBER SIG PÅ MIT FJERKRÆ OG TÆSKER MINE EGNE KATTE .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #44 Dato: 27 Juni , 2010, 20:43 »
Du må se at få taget et jagttegn Lene, sådan et kan løse mange problemer  /o