Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Talos' død giver nye problemer  (Læst 17990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Talos' død giver nye problemer
« Dato: 17 Juni , 2010, 09:37 »
Mange af jer ved jo, at jeg mistede min store, blide Talos, og hvad har det så med høns at gøre, siden tråden ikke ligger under andre dyr?
Jo, uden at jeg egentlig tænkte over det, har han beskyttet mine høns og kyllinger mod fremmede katte, men nu er der bare Safir og lille, nye Nike tilbage, og Safir har ikke været ude den sidste uges tid pga. en infektion i luftvejene.
I forgårs lige før puttetid var der rabalder og ballade hos hønsene, jeg skyndte mig ud, da jeg hørte det, og der var en kæmpe STOR rød kat, der huserede. Da jeg fik den jaget væk og fik hønsene til at falde til ro, begyndte kyllinger i alle størrelser at dukke op fra forskellige skjul, men de var meget rundt på gulvet og for forvildede rundt mellem hinanden og skrukkerne, mens de ledte efter deres egen mor.
Jeg fik lodset dem ind og fordelt efter bedste evne, og fik også holdt mandtal (så nogenlunde), katten kom tilbage og luskede rundt nogle gange, men blev selvfølgelig jaget væk. På et tidspunkt måske en time efter at jeg var kommet ud, hørte jeg høj pippen i hegnet, og efter nogen søgen fandt jeg en lillebitte kylling fra yngste kuld (det var lidt svært, for hver gang jeg kom tæt på, holdt den klogeligt sin mund og puttede sig), men den fik jeg så ind.
I hønsehuset lå kyllingerne hos "forkerte" skrukke, men jeg fik dem da fordelt så nogenlunde. Jeg fandt en enkelt blodig kylling på græsset, og der var en, der haltede meget.
Først i går morges kunne jeg rigtig se, hvor galt det var gået:
Jeg har mistet SYV kyllinger, endda nogle fra ældste kuld, som nu er syv uger gamle! Det eneste kuld, der er fuldtalligt og uden skader er yngste kuld.
Den lille, der haltede, tog jeg ind i en kasse natten over, i går haltede den stadig meget, men det blev bedre i løbet af dagen, den halter stadig i dag, men spiser og drikker fint, men så vidt jeg kan mærke er der ikke noget brækket, og der er heller ingen sår. Jeg tror på, at den klarer sig.
I går fik ingen lov til at komme udenfor hønsegården, jeg så ikke katten i løbet af dagen, men da jeg var ovre for at putte sad den ovenpå volieren og kikke ind af vinduet til de store kyllinger. Senere, mens jeg gik og puslede derovre dukkede den op igen og kikkede på mig ind af vinduet, så jeg lavede store truende øjne og hvæsede af den (godt ingen andre så mig  ;D ).
Men hvad gør jeg lige?
Jeg vil jo rigtig gerne have, at mine høns og kyllinger kan færdes i haven.
Kan jag få fat i en mårfælde, og så fange katten og ....ja, hvad gør jeg så? Jeg formoder katten bor i nabolaget, og kan vel finde ejeren.
Men er jeg ved at sætte ild til en krudttønde? Kan jeg få bøvl med naboer, der så skal til at skabe sig over hanegal? (De er aldrig ude før efter 8 om morgenen - altså hønsene).
Det er bare SÅ ØV  <W
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2010, 09:44 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2010, 09:47 »
Føler med dig, Marianne.

Og, som du selv siger, det er ikke nemt at tage fat i, hvis katten ejes af en genbo eller lignende.
Katte burde være under samme regel som hunde, de går ikke frit i byområder. Sådan har mine katte det, iøvrigt tager de heller ikke mine kyllinger.
Måske du skal have en ny kat til igen at holde andre katte væk fra din matrikel...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2010, 10:10 »
 *t
Det er noget af et dilemma du står i. Da man ifølge loven kun må indfange en kat, hvis man i forvejen har klaget til kattens ejermand. Og det er jo ikke lige det nemmeste at finde frem til ejeren, det er jo ikke engang sikkert at katten er øremærket.
Jeg tror du skal prøve at ringe til dyrenes beskyttelse, og høre hvad de har af forslag, så du ikke risikere at overskride loven.
Indtil da, hvis ikke du har et af børnebørnenes liggende, så anskaf et vandgevær. Måske det kan skræmme katten væk.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

GKV

  • Gæst
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2010, 10:20 »
Hvor er det træls! De der femmede hankatte er sgu´en pestilens. Om det er Talos bortgang, eller den lille siampiges ankomst, er jo svært at sige.Vi har også haft nabokatte rendende, de tager ikke vore kyllinger, heldigvis, men de går ind i huset og strinter og passer vore hunkatte op ustandseligt, selvom de får p-piller og ikke er i løbetid.

På et tidspunkt efter at have fortalt naboen, at vi ikke gad hans katte (uden effekt) kontaktede vi så kattens værn, men det er altså også bøvlet.Vi skulle begynde at fodre dem, så de forhåbentligt ville gå i en fælde! Det ville jeg ikke, jeg har læst om, at når du begynder at fodre så har du ansvaret for dyrene, desuden fodres mine egne indendørs i køkkenet.

Imellemtiden er så en af mine små killinger blevet en dreng på 5 kg og han kan nu til dels holde dem væk, eller i det mindste ovre i kostalden, hvor de rent faktisk godt må være for min skyld.

Hvis de begynder at forse sig på mine kyllinger, lover jeg død og alverdens ulykker over dem. Jeg ville så prøve i første omgang med en kylling på et el-hegn, det virker på ræve så hvorfor ikke på katte?  I Sødring hvor vi boede blev de skudt alle de fremmede katte, ingen pardon, dog havde jeg annonceret det i den lokale først, det samme gjaldt også løsgående hunde på mine marker. Det hjalp, men er jo ikke så nemt at praktisere alle vegne.

Jeg håber virkelig at du får styr på problemet, finder ejeren og får gjort dem klart, at de ikke kan være bekendt at deres søde kæledyr volder skade på dine.

VH Gunni.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2010, 10:38 »
Det er da godt nok tæske-træls.
Må indrømme, at mine katte også er hegnet inde. Det har jeg det egentlig skidt med, for jeg ved, de gerne ville vandre rundt ligesom naboernes katte, men.. Det skal ikke være mine katte, der æder andres kyllinger, tisser i deres havemøbler - og ligger og sover i havemøblerne hos en familie med allergi!
 
Nå, det er jo en anden snak.

Jeg ville også forsøge enten at skyde kræet med et meget vådt vandgevær, eller hælde en spand vand i hovedet på ham.
Det tager han ikke skade af, og det virker som regel rigtig godt.

Tror også, det hjælper, at du hvæser, men du skal jo nok gøre det nogle gange! *S*
Held og lykke med det.

karina dj

  • Gæst
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2010, 11:04 »
Ja her havde den osse fået vand... og jeg havde ikke nøjedes med vandpistolen. Om det så var en fremmed eller min egen... trykluftspuleren lige i panden  <B  /1

Men det bli'r heldivis ikke nødvendigt, for hunden klarer opgaven!

Det er din matrikel, din flok og dér hersker idyl!  :D
Held og lykke Marianne... håber det hjælper at du får Safir ud igen...

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2010, 12:20 »
Jeg oplevet det i norge med naboens kat, det var en stor j.....vel som smatt ind og snuppet mine kaniner, vi fik fanget ham jeg og min mand, så kørte vi den 4 mil væk og satte den i nærheden af en gård, så var vi kvit det problemet  ;D Og katten gjorde sikkert nytte for sig i laden der hans nye hjem blev....og mine kaniner fik gå i fred...jeg havde lavet en rigtig pæn kaningård mmed træer og huler.....så det var træls hvis mine kaniner ikke skulde kunde gå i fred
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #7 Dato: 17 Juni , 2010, 14:35 »
Jeg spurgte på politistationen i dag, om jeg må have lov til at stille en fælde op, og hvad jeg skal gøre, hvis jeg fanger katten. De sagde, at jeg gerne må sætte en fælde op, den skal tilses nogle gange i døgnet (ikke noget problem), og katten kan så afleveres til kattens værn, hvor den vil blive fremlyst i tre dage og derefter aflivet, hvis ikke ejeren dukker op, hvis den er tatoveret eller chip'set findes ejeren på den måde. Politiet sagde, at det helt klart var katten, der var på gale veje.
Jeg tror ikke, det er Nike, der virker som magnet, hun er jo kun 4 mdr. og SLET ikke kønsmoden endnu, desuden har hun stort set ikke været ude.
Jeg ved ikke, om Safir kan løfte arven som vagtkat, han er nok mere inde, end Talos var; Talos elskede at være ude, han havde sine steder, hvor han bare lå og slappede af.
Det skal siges, at jeg selv holder utrolig meget af katte, og også respekterer at katten måske hører til et sted, hvor den er et skattet familiemedlem. Desværre er der mange, der har den opfattelse, at hankatte, der mest er ude, ikke behøver at blive kastreret, de glemmer måske at tænke på, hvor mange uønskede killinger, der kan blive far til.
Nu skal jeg lige finde ud af, hvor jeg kan låne en fælde, og indtil da må hønsene desværre kun være i hønsegårdene. Men jeg tror, jeg kender et par stykker, jeg kan spørge.
Jeg kender fiffet med vand på uønskede katte, men det kræver jo lige, at den er inden for rækkevidde. Måske skal jeg have en spand vand stående ved hønsehuset  /o
Det var pænt af jer at skrive tilbage, det luner, når man får lidt opbakning til et problem.  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #8 Dato: 17 Juni , 2010, 14:44 »
Hej Marianne.

Led situation du er havnet , du skulle jo gerne til at nyde sommeren og alle de små ny - incl. nike.

Dyr har det jo med at dø , katte har det med at blive kørt over - eller fanget og kørt 50 km væk  :D
Kunne du fange den og køre den til Fanø , ja så var meget nået. Den skal dog køres langt væk - eller i dit tilfælde kan du nøjes med den anden side af åen.
Jeg fangede for 25 år siden et krapyl der ikke kunne lade mine udstillings unduater være , kørte den 5-6 km væk , ordnede nogle ærinder, og da jeg kom hjem stod den i carporten  >:(
Hvis naboerne spørger : jamen , een der ligner så jeg oppe ved møbelhandleren ..... det er jo da rigtig nok hvis du kører den til Tarm ......... ;)

hanegalgak                              hvis du fanger , kører jeg den gerne væk .........
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline sette

  • Bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #9 Dato: 17 Juni , 2010, 15:21 »
det er træls for dig ,jeg har to katte der begge ikke er en døjt interesseret i mine høns ,så det er jo heldigt,desværre bor vi også i et område med mange fremmede katte så man holder jo ekstra øje når en sådan kommer ind ihaven.Jeg synes som de andre at du skal fange den og køre den så langt væk at den ikke kan finde dig igen  /o
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #10 Dato: 17 Juni , 2010, 16:39 »
Det viste sig, at vores kommune rent faktisk har en aftale med Kattens Værn, så de kommer og indfanger katte. De fremlyser katten, og sørger for evt. aflivning, hvis der ikke kan findes en ejer. Så nu håber jeg på, at der findes en løsning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MortenSD

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #11 Dato: 17 Juni , 2010, 16:42 »
Hmm måske man skulle fange naboens klamme grimme hankat der løber efter vores hunkat...  <A
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #12 Dato: 17 Juni , 2010, 19:41 »
Angående det med at fange fremmede katte og kører dem langt ud og smide dem af ved en tilfældig gård, så vil jeg lige påpege at det IKKE er særlig sjovt at være en tilfældig udvalgt gård !!

Jeg har også fremmede hankatte rendende og sidste år var der en som gik ind i og dræbte og åd mine Svanegæslinger.
Denne blev fanget og aflivet, en meget bedre løsning for alle parter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #13 Dato: 17 Juni , 2010, 19:56 »
Hvis du mangler en fælde, så har vi en kære Marianne :) Vi fanger af og til katte for naboerne, når de får for mange, og de ønsker aflivning af en eller flere, så hvis du mangler, så må du gerne låne vores :)

Håber snart dine små kan komme ud igen!  *b
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Talos' død giver nye problemer
« Svar #14 Dato: 17 Juni , 2010, 19:56 »
Det er mark og vejfredsloven der gælder her
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560#KIII

Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund

Ved optageren ikke, hvem dyret tilhører, skal anmeldelse om optagelsen inden samme frist ske til sognefogeden, hvis en sådan findes, og ellers til politiet


Så det er politiet som det skal afleveres til.

Man har såmænd også ret til at beskytte sine egne dyr, hvis de bliver angrebet.

Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.



"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi