Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hanekylling med spagatben  (Læst 3533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
hanekylling med spagatben
« Dato: 16 Juni , 2010, 22:12 »
æv. nu er han død. Vores hane haltede lørdag aften. Ellers var han frisk. Det blev gradvist værre. mandag ringede jeg til hende, vi havde købt ham af for at få råd og hjælp. Hun blev selvfølgelig skuffet og ked af det, men fortalte, at hun havde oplevet det med 2 kyllinger i et ældre hold fra i år, og den ene var sendt til undersøgelse. Hun ringer med svar imorgen eller fredag. Til sidst kunne han ikke gå mere. Den sidste dag lå han med benene i spagat og var blevet en lille sølle fyr. Min mand aflivede ham. Nu har vi kun 7 og det er bare MEGA hårdt hver gang vi mister en. Hvorfor fik han spagatben?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hanekylling med spagatben
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2010, 22:57 »
Har ikke selv prøvet at ha' nogle med spagat ben, men tidligere er der blevet fortalt, at det kan skyldes for glat underlag.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: hanekylling med spagatben
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2010, 00:11 »
Spagatben, plejer at være noget der er der helt fra klækning og kan skyldes fejl i rugningen.

Hvis det er noget der er kommet til må det jo skyldes noget andet end rugefejl, feks glat underlag, eller en anden svaghed i bentøjet.
Jeg har aldrig set spagatben komme senere.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: hanekylling med spagatben
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2010, 01:38 »
Mareks, måske? Her har vi også kun nyklækkede spagatkyllinger, hvoraf de fleste retter sig efter et par dage.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hanekylling med spagatben
« Svar #4 Dato: 17 Juni , 2010, 07:55 »
Jeg havde ikke læst indlæget ordentligt, mente jeg svarede på kyllinger, der gik i spagat, men kan se, at det er en noget større hane.
Ja, her er muligheden Mareks, også kaldet hønselammelse. Men det udelukker ikke andre ting.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: hanekylling med spagatben
« Svar #5 Dato: 17 Juni , 2010, 09:06 »
Det er en hanekylling fra 3. maj, så han er jo stadig en kylling, men ligner en lille hane. Eller lignede. Jeg tror faktisk godt det kan være lammelse. Jeg er nødt til at læse artiklen igen på et andet tidspunkt, da den er en smule for videnskabelig til mig (før kaffen i hvert fald). Jeg har mærket og kigget osv. på benet flere gange de sidste dage, og jeg kunne simpelthen ikke se, hvad der var galt - ej heller få kyllingen til at trække det til sig. Så lammelse kunne godt være en forklaring. Men der står så i artiklen, at hønselammelse kommer af virus, som jeg lige kan forstå det, kan jeg så forvente at hele banden lægger sig en efter en nu?!  :o

Mht. glat underlag, så går de indendørs på et træpladegulv med spåner, kan det være for glat?! Ude og på hønsestigen kan der umuligt være noget. Vi har 2 gamle lakerede træstole stående inde hos dem, så man kan sidde og kigge og snakke og læse for sine høns (!), kan den være gledet og have slået sig dér? Det er det eneste glatte underlag, jeg kan komme i tanker om.

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: hanekylling med spagatben
« Svar #6 Dato: 17 Juni , 2010, 09:35 »
Jeg synes ikke, det skulle være for glat, dit underlag.

Mareks er en virussygdom, kommer af Herpesvirus. Den rammer fortrinsvis fodbefjerede, men andre kan også få den.
Det er sikkert kun nogle stykker, der vil blive ramt, den opstår for det meste når der er stress eller hønsene/kyllingernes immunforsvar på anden vis er nede.
Man kan vaccinere for det, hvor man bruger et andet herpesvirus, som er svagere. Problemet her er bare at det skal gøres ganske kort efter klækning, og helst uden at kyllingerne har haft kontakt til andre høns. Vaccinationen er forholdsvis dyr, fordi vaccinen kommer i store portioner til tusind eller flere stykker fjerkræ.
Virus smitter ikke via æg...., disse kan iøvrigt desinficeres inden rugning.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.