Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til jer, der udstiller.  (Læst 13482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Spørgsmål til jer, der udstiller.
« Svar #15 Dato: 19 Juni , 2011, 00:16 »
Hej Susanne


Godt at høre du har fået lidt kyllinger, så er du da kommet lidt nærmere målet, ingen kyllinger = ingen udstilling, kyllinger = udstilling (måske)

Du skal sortere hel tiden, når du nu går og kikke på kyllingerne, man kan da kikke om de vokser godt nok og om de udvikler sig som man nu ønsker, hvad man skal sortere efter er jo op til hvad man ønsker af sin avl, hos dine silke er det jo farver der nok skal forbedres, type og størrelse kommer i anden række.

Hvis du er i tvivl om noget så spørge og lad andre kikke på dine kyllinger, de ser somme tider nogle ting man ikke selv har set.
Du er godt på vej og der er kun 6 måner til LU og du kan sagten nå det, de vokser stærkt. 

Om du skal have flere racer er jo op til dig selv om du magter det, når du nu ønsker dig at skulle udstille, så skal du da satse på det og så kommer spørgsmålet om andre racer i anden række.

Tommy

Susanne

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til jer, der udstiller.
« Svar #16 Dato: 19 Juni , 2011, 09:33 »
Tak for gode kommentarer - det er rart at få respons  /o

Med hensyn til at avle med flere racer, så er det helt ude af billedet nu. Det er en af de ting, jeg har lært. Jeg vil holde fast i denne ene og forsøge at videreføre den. Det er der rigeligt med arbejde i - hehe!

Men jeg er altså også meget klogere nu end jeg var for et år siden  ;D

Og jeg har faktisk ikke sorteret overhovedet i de 40 kyllinger. Undtaget den ene, der kun havde fire tæer. Jeg tør ikke afgøre, hvilke, der bliver gode eller ikke. Der er jeg altså helt nybegynder endnu.  :o
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 09:41 Fra Susanne »

GKV

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til jer, der udstiller.
« Svar #17 Dato: 19 Juni , 2011, 10:08 »
Hvor er det dejlig læsning og godt, at du har fået lysten til virkelig at avle gode dyr. For det er jo sjovt, især når det lykkes ;D ;D

Jeg er stadigvæk af den opfattelse at, hvis man avler med omtanke, så kan man med årene få en meget mere homogen masse, således at de fleste dyr svarer til standarden om end det ikke alle er 98 point dyr.

Og nej, det er jo ikke blot udseendet der skal med, æglægning, befrugtning, levedygtige kyllinger uden arvelige skavanker er jo en vigtig del også, ellers kan man jo ikke lave dyrene.

Fortsat held og lykke med dine små dunbolde.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål til jer, der udstiller.
« Svar #18 Dato: 19 Juni , 2011, 14:37 »
Uh, Susanne, det er bare så godt beskrevet.
Jeg arbejder jo også med mine gråstribede, sidste år, blev der sorteret godt og grundigt, så jeg har stort set ingen kamfejl i år, i hvert fald som det ser ud indtil videre.
Jeg har en del lovende kyllinger, nu må vi se, hvordan de fortsat udvikler sig, og du har ret, det er sjovt og spændende. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Spørgsmål til jer, der udstiller.
« Svar #19 Dato: 19 Juni , 2011, 18:56 »
Tak  :D  Jeg gad altså godt at have mange af jer som naboer. Men jeg har heldigvis Maiken, og selvom hun bor lidt herfra, er hun rigtig sød til at hjælpe. Og jeg må snart invitere hende på en god sandwich med kaffe  ;D

Jeg kan faktsik ikke finde ud af om jeg er helt på vildveje - eller om jeg har gjort det rigtigt. Jeg tror nok, jeg har satset på at afprøve lidt for mange kombinationer - med det resultat, at der er kyllinger fra fem stammer. (To haner og forskellige høner. 1,3 og 1,4 hver gang)

Så der er kommet alt for få kyllinger fra nogle af kombinationerne til, at jeg kan vide, om det var en brugbar kombination.

Stamme 1: 25 kyllinger. Super - men hvad hvis det ikke var en heldig sammensætning af hane og høner?

Stamme 2: 8 kyllinger

Stamme 3: 4 kyllinger

Stamme 4: 2 kyllinger (kan jo ikke bruges til at lave statistik på - uanset om kyllingerne bliver gode eller ej)

Stamme 5: 2 kyllinger

Så jeg venter spændt og venter spændt og venter spændt  ;D

Hvis nogen skulle være interesseret fører jeg avls-dagbog på min hjemmeside www.123hjemmeside.dk/huggeblokken

Allermest for at dele ærligt ud af trængslerne (og glæderne) - og dermed - måske - at inspirere andre begyndere til at kaste sig ud i lidt avleri  /o

 

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Spørgsmål til jer, der udstiller.
« Svar #20 Dato: 20 Juni , 2011, 21:47 »
Hej Susanne

hvis du ikke selv kan sorter, må du jo ty til Maiken i første omgang eller er det kun at vente til hønsedagen i september, så kan vi hjælpe dig der men at vælge.

Selv om du kan har fået to kyllinger kan der godt komme noget rigtig godt ud af det, måske ligger guldægget der.

Tommy