Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En utrolig hjælpsom fjerkræklub  (Læst 8898 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Dato: 15 Juni , 2010, 23:20 »
Jeg har været til min første klubaften i Vendsyssel Fjerkræklub (sammen med Johanne)

Sikke da en positiv oplevelse. Mage til hjælpsomhed skal man da lede længe efter.

Vi blev fluks inviteret til at besøge næstformandens hønsehus den førstkommende week-end, og så lige et eller to huse mere - nu vi var på tur  :D Med løfte om informationer om alt, hvad vi har lyst til at vide.

Samt tilbud om besøg på egen matrikel mhp vejledning og gode råd.

Foruden pålægskagemand, øl og kaffe i anledning af en af medlemmernes runde fødselsdag for nylig.

Det absolut vigtigste råd, jeg fik i aften er: Vil jeg arbejde hen imod at udstille, skal jeg begrænse mig. Altså ikke have italienere, maraner, silkehøns og wyandotter - når jeg kun har tre rum.

Samt at er der få kvadratmeter at gøre godt med, er en dværgrace langt at foretrække.

Hmmmm - jeg vidste det jo godt! (Altså allerinderst inde  ;) )

Og må hellere bruge de næste par måneder til at finde ud af om jeg vil fortsætte med den lidt blandede landhandel, med alle de fornøjelser, som det indebærer - ELLER om jeg vil til at arbejde seriøst med henblik på udstilling, hvilket så betyder, at jeg skal vælge EN race - gerne dværg.

Svært valg.

Jeg er imidlertid ikke i tvivl om, at fjerkræklubben bliver et sted, hvor jeg vil hente masser af inspiration, viden og oplevelser fremover. En fantastisk berigende aften  /o




Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2010, 23:28 »
Dejligt at høre ....  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2010, 23:30 »
Kan man spille på hvilken beslutning du tager?  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2010, 23:36 »
Hi Hi... Jeg var lige ved at byde på dine maraner !!!

Godt at høre at I har fundet jer en god lokal klub.
Den slags oplevelser er gode og nye hønse bekendtskaber i nabolaget er altid rart.
« Senest Redigeret: 15 Juni , 2010, 23:37 Fra Lene, Rungsted »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2010, 23:40 »
Det tror jeg vil være spild Lene!
Da jeg læste Susannes indlæg sad jeg efterfølgende med en fornemmelse af at valget ville falde på at fortsætte med den blandede landhandel.

Men derfor kan Susanne jo godt fortsat søge inspiration i fjerkræklubben.
Mvh
Erik Andersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2010, 00:46 »
Ja hold da op for en aften /o ;D håber du får sovet i nat med alle de hønsetanker. Jeg er så (dum)stædig at jeg vil fortsætte med de planer jeg har, i hvert fald for i år og måske næste år, så må vi se om det gode råd med at starte med en race trænger ind med tiden ;D

Ih så rare, hjælpsomme og hyggelige de var. Inden vi vidste af det var mig os Susanne inviteret på hjemmebesøg og vi skulle bare sige til hvis vi mangler hjælp /o

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2010, 06:16 »
Dejligt  /o
Jeg og Linda har oplevet præcist det samme her *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2010, 06:56 »
Dejligt at høre... lyder som en klub der er fremme i skoene.

Skal lige for en god ordens skyld sige at Vejle klubben også har taget godt imod mig.. flinke folk... de vil bare ikke have mig i bestyrrelsen ;)............... endnu :D
OG ja det er altid hyggeligt at mødes med andre med fælles interesse.
Sidste år var jeg den eneste i Vejleklubben der havde maraner og der var mange der derfor kom og spurgte ind til, især jo fordi de vandt æggeudstillingen ;) Så har i år hjulpet to på vej med rugeæg.
Så jeg håber på at der med tiden også bliver godt gang i den i Vejle.... :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2010, 07:41 »
Det lyder da dejligt! Rigtig dejligt endda!

Og Wanda; ting tager tid! :D

Susanne

  • Gæst
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2010, 08:11 »
Kan man spille på hvilken beslutning du tager?  ;)

Hehe! Jeg skal lige høre om indsatsernes størrelse (for de 80% går vel til mig ?) :D

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2010, 09:29 »
Wanda vi blev advaret imod at komme til generalforsamlingerne :D fordi inden man fik set sig om så var man meldt ind i bestyrelsen ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2010, 09:32 »
På alle de generalforsamlinger jeg efterhånden har været med til, der har det altid været svært at UNDGÅ  at blive valgt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2010, 09:39 »
Og skal vi så ikke lade denne tråd blive en lang og POSITIV tråd om klubber og specialklubber ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2010, 13:55 »
Det tror jeg vil være spild Lene!
Da jeg læste Susannes indlæg sad jeg efterfølgende med en fornemmelse af at valget ville falde på at fortsætte med den blandede landhandel.

Men derfor kan Susanne jo godt fortsat søge inspiration i fjerkræklubben.

Ja, sådan bliver det. Godt læst! :D

Susanne

  • Gæst
Sv: En utrolig hjælpsom fjerkræklub
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2010, 14:56 »
Jeg vil bare opdatere lidt på, hvad ordet "hjælpsom" også indebærer.

Jeg havde et problem - idet jeg skulle væk i en uge med mit arbejde - præcis samme uge, som jeg skulle starte på rugning af nogle maran-æg, jeg havde bestilt i Tyskland.

Jeg var meget utryg ved at min mand skulle være den, der holdt øje med rugemaskinen og evt skulle justere på temperatur og fugtighed. Han er skam et ordentlig og hjælpsomt menneske, men jeg kunne lissom ikke spore den lidenskab der skal til, når man har fine maranæg til klækning. Hvis i forsår?  ;)

Da jeg kort forinden skulle på førnævnte besøg hos næstformanden sammen med Johanne (også nyt medlem i klubben), klagede jeg min nød. Og straks havde han tilbudt at tage sig af mine æg.  :D

Foruden at han viste frem og fortalte og svarede på spørgsmål. En hel uforglemmelig aften. Hos en mand, der er det fineste eksempel på, at udstillingsavl og hønsetrivsel sagtens kan gå op i en højere enhed (hvad der jo har været stillet spørgsmålstegn ved herinde)

Hans høns går frit i haven. Og de, der ikke kan komme ud (på skift) får frisk græs hver dag. Han klipper sin græsplæne i femtedele - så der hver dag er helt nyklippet græs. Og de to sidste dage klipper han sin datters græsplæne (som er delt i to halvdele)  :D

Derudover får hønsene friske krydderurter (godt at forbygge utøj med) samt noget fint knækfoder blandet med hvidløgsolie (en anden slags hønseguf)

Hønsevelfærd af højeste kaliber :D (men det var jo lige et sidespring)

Jeg afleverede 24 mørkebrune maranæg til ham en uge senere. Seks var ubefrugtede - en døde tidligt i ægget, og der klækkede 13 fine velskabte kyllinger. Meget meget fint resultat.

Jeg fik lov at tage et billede af "min" næstformand og kan kun glæde mig voldsomt over at jeg valgte  at blive medlem af vores lokale fjerkræklub  /o