Forum > Høns

Skal til at lyse æg.

(1/2) > >>

Ole Nørgaard:
Hej, vi skal lyse æg for første gang i morgen lørdag. Det er dag 7. Hvordan kan vi se, at de er befrugtede eller ubefrugtede? På forhånd tak.
MVH
Nørgaard

Jette Jensen:
Jeg plejer at skære et æggeformet hul, lidt mindre end ægget,  i en papkasse, sætte en 60 W pære indeni papkassen og gå ind i et mørkt rum. Æg lægges i hullet, et ad gangen,  og der kigges på sagen. Man kan dreje æggene rundt. Hvis man ser en sort plet(bliver til øjet)  i og et "spind" af blodårer er det befrugtet. Både ved lysning på 7. dag og 14. dag er der ikke meget at se, det er den sidste uge kyllingen rigtig vokser. Ser det helt lyst ud, er det ubefrugtet. Tag for sammenligningens skyld et nylagt æg og kig i først, så vil du kunne se forskellen. Der er også noget med blodringe i, så skulle fosteret være dødt, men det skal jeg ikke gøre mig klog på.

Vigtigt: At håndtere æggene meget forsigtigt, man kan rive de små blodårer over. Brug også en form for handsker for at æggenes porer ikke skal blive tilstoppede. 

God fornøjelse

Ole Nørgaard:
hej Jette,

tak for dit svar. Vi har en pen som er beregnet til at lyse æg med. Men det er jo nok det samme vi skal se efter inde i ægget.

Patricia:
Du kan se nogle billeder af lysning i galleriet.
http://fjerkrae.dk/cpg1416/thumbnails.php?album=93
Der er både ubefrugtet og befrugtet æg

Ole Nørgaard:
Hej igen, vi er nu på den 14. dag og når vi lyser, er der mørkt inde i ægget, hvor vi også kan se en luftboble. Er det korrekt?

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version