Forum > Foder

Er havre dårlig foder ?

(1/2) > >>

Hans-Kurt:
Efter at have læst flere indlæg om, at Havre er dårlig foder for høns, skal jeg herved åbne for en diskussion om dette er rigtigt.

I Dffr´s beskrivelse står der:
Havre
Havre har en god diætisk virkning og modvirker fjertab og kannibalisme. Havre har et højt træstofindhold og en lav omsættelig energi. Havren har et fedtindhold på ca. 5 pct. med et højt indhold af linolsyre. Havre bør ligesom byg kun indgå med begrænset mængde i foderet.
Må max. udgøre 20 pct. af foderblandingen.

Jeg er godt klar over, at det ikke skal være hovedfodret, men 20 % er da alligevel en del. Jeg benytter det i Hønseguf, som opskriften foreskriver - og mine høns ELSKER det. Jeg holder ikke kyllinger, eller ikke de helt små, fra at spise af det, når det fordeles. Det er ikke store mængder, men er en kylling heldig at få en god mundfuld som den løber væk med for at fortære, så får den da noget. Set i forhold til den hel dags æden kriplekrable og grønt og lidt korn, så er det selvfølgelig meget lidt.

Jeg kan også finde på at strø havregryn i ren udgave, uden andet, det er også populært - men er det uklogt ?

demi:
Jeg ville tro at forskellen ligger netop i om det er hel havre med skal og det hele eller havregryn.

Hans-Kurt:
fodrede en gang med hel Havre. Det gik mmmeeeeggget langsomt med at få det ædt. Hønsene var ikke særlig glade for det. Men valset havre er fint, det forsvinder som duk for solen.

Måske du har ret  er der andre der har erfaringer med Havre ??

Lene Lestat:
Jeg fodre bla. med sort havre til mine dyr, både voksne og ungdyr.
Det er glimrende foder, som de æder villigt i hel tilstand.
En af fordelene er at det ikke feder så meget som hvede eller majs gør- også har sort højre mere protein end hvid havre har.

Hans-Kurt:
ok, sort havre kender jeg slet ikke og har aldrig hørt om det.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version