Forum > Foder

Bland dit eget foder til kyllinger og høns

<< < (2/3) > >>

malther:
Hej Alice.
Mange tak for hurtigt og meget brugbart svar :)
Mvh

Fru Andersson:
Hej Malther..
Hvad de fleste gør, det ved jeg ikke, men det er Fødevarestyrelsen der ved lov har forbudt at der fodres med køkkenrester. Får du rotter, vil rottenmanden heller ikke anbefale køkkenaffald, men udelukkende korn og frø, der tildeles så det er væk inden sengetid.
Hvis dine dyr går frit, og det anbefaler jeg, så finder den masse smådyr op til musestørelse.
Men høns er meget nøjsomme - får de protein nok så lægger de også æg...
hilsen Hanne

Alice:
Det er fuldstændig rigtigt, at fødevarestyrelsen har forbudt, at der fodres med emner, som har været i et køkken (sådan er vist formuleringen). Det er kun mennesker (som ikke er forfremmet til svin), som må spise det, supermarkederne sælger.

Men har man høns til husbehov, kan jeg virkelig ikke se, at det er en forbrydelse at give dem rester af børnebørnenes havregrød, den sidste rest stuvet spinat osv. Hønseguf er selvfølgelig også strengt forbudt, åbenbart medmindre man opbevarer alle ingredienserne i stalden.

Naturligvis spises "guffet" op i løbet af meget kort tid. Hvis der fodres om morgenen, inden hønsene lukkes ud, og rester fjernes efter kort tids forløb, kan jeg ikke begribe, at det skulle være en større rottefare end det foder, der sælges som hønsefoder.

Og af hygiejniske grunde bør man forbyde sine høns at æde mus og frøer! Jeg tvivler dog på, at det har nogen effekt.

Helle K.:

--- Citat fra: Alice efter 08 August , 2017, 16:52 ---Det er fuldstændig rigtigt, at fødevarestyrelsen har forbudt, at der fodres med emner, som har været i et køkken (sådan er vist formuleringen). Det er kun mennesker (som ikke er forfremmet til svin), som må spise det, supermarkederne sælger.

Men har man høns til husbehov, kan jeg virkelig ikke se, at det er en forbrydelse at give dem rester af børnebørnenes havregrød, den sidste rest stuvet spinat osv. Hønseguf er selvfølgelig også strengt forbudt, åbenbart medmindre man opbevarer alle ingredienserne i stalden.

Naturligvis spises "guffet" op i løbet af meget kort tid. Hvis der fodres om morgenen, inden hønsene lukkes ud, og rester fjernes efter kort tids forløb, kan jeg ikke begribe, at det skulle være en større rottefare end det foder, der sælges som hønsefoder.

Og af hygiejniske grunde bør man forbyde sine høns at æde mus og frøer! Jeg tvivler dog på, at det har nogen effekt.

--- Afslutning på citat ---

Meget enig  /o

Hans-Kurt:
oss enig med Alice  /o

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version