Forum > Opskrifter

Din yndlingsæggeopskrift

(1/4) > >>

Raziel:
Vi har virkelig mange æg for tiden, så jeg leder efter inspiration til opskrifter.

Min yndlingsopskrift for tiden er denne: http://hobbydyrene.blogspot.dk/2015/06/djvleg-med-tun-og-purlg.html

nimrod:
Verdens bedste æggekage:

9 æg
2½ dl mælk
3 tsk kartoffelmel
1½ tsk salt
lidt fedtstof (gerne baconfedt ...)

kom mælk, kartoffelmel og salt i en melryster og ryst.
kom fedtstof på panden og god varme.
mælkeblandingen piskes sammen med æggene og kommes på den varme pande.

Endeligt ikke bruge redskaber til at pære eller vende i æggene, kun ryste panden blidt i cirkelbevægelser.
Når æggemassen er næsten stivnet, sættes panden kort i ovnen på 175 grader (indtil den øverste æggemasse er stivnet)

Dette giver en fantastisk luftig æggekage :)

server med masser af purløg og stegt flæsk ;)

Bente E.:
Æggekage/tortilla

1 stort zittauerløg
2-4 kartofler
5 æg
olivenolie
krydderier - salt-peber, evt fintmalet chilipeber/cayenne el.lign

Tilbehør: salsa, ketchup, en skive brød, chorizo, skinke eller whatever

Løgene skrælles, skæres i tynde både og ristes bløde og gyldne i olivenolie på panden.
Tag løgene af og læg dem på en tallerken.

Kartofler, skrællet og skåret i små tern steges ved middel varme i 15 minutter til de er møre. Der krydres med hvad man har lyst til - minimum et drys salt.

Når kartoflerne er møre, kommes løgene tilbage på panden. Når de har fået varmen, skrues op til max. varme et øjeblik, de sammenpiskede æg tilsættes. Fordel løg/kartofler på panden. Skru ned for varmen til middel igen. Rod lidt i æggekagen, men lad den ellers være i fred, gerne under låg. Den bliver flot hvis den vendes med en tallerken, når overfladen har 'sat sig' lidt.

Skøn og mættende frokostret - eller middagsret til den moderat sultne.

Kan selvfølgelig serveres kold, skåret i fine terninger eller slices til tapas. Diverse salater går også fint til.

Hans-Kurt:
Flødeis:

6 æg
½ l fløde
6 skf sukker
knust chokolade, karamel eller hvad man nu har

Pisk blommer m sukker, pisk æggehviden, pisk fløden. Bland det hele - incl evt chokolade.
Fryses og er klar næste dag.

Det er enopskrift jeg fik af en rigtig bondekone  /o, som havde arvet den fra sin tipoldemor  :angel: og der kommer IKKE iskrystaller i isen /o

Raziel:
Lækre opskrifter:) tror jeg skal lave is med ungerne i dag.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version