Forum > Arrangementer og kampagner

Nybagte hønseejere med for lidt plads til hønsene

(1/7) > >>

Finn Jensen:
Jeg blive simpelthen så trist, når jeg ser glade nystartede hønseejere præsentere billeder af deres nye høns med tilsvarende hønsehus og -gård hvor det er åbenlyst alt for lidt plads til hønsene og det er dømt til at gå galt

Typisk er det nogle af de færdige hønsehuse, som sælges til 5-8 store høns og de måske i realiteten er OK til 3 dværghøns. Gården er tilsvarende størrelse. De nybagte hønseejere er glade, men jeg garanterer at om et år er det hønsehus væk. Enten har hønseejerne opgivet fordi hønsene hakker hinanden af kedsomhed, gården er fuldstændig mudret til og huset er ved at falde sammen og det med høns duer bare ikke. Eller også så har hønseejeren bygget et helt nyt hus i en passende størrelse og med gode udeforhold hvor hønsene trives.

I begge udfald er det trist. I første tilfælde fordi det jo sagtens kan lade sig gøre med høns i haven under ordentlige forhold. I andet tilfælde fordi hønsejeren får unødige ærgrelser og udgifter og en dårligt start på hønseholdet.

Men "what to do"...

Jeg ved jo godt at oplysning er vejen frem. Men hvordan når vi hønseejerne INDEN de kommer galt afsted og kommer forkert igang?

Veteranen:
Det er meget øv at mange starter den dejlige hobby med høns med dårlige oplevelser. Det er ikke svært at starte med høns, men nogle gange fremstilles det alligevel for let.
Jeg lånte en bog om selvforsyning på biblioteket, og den var ret tynd omkring hønshold, men det glædede mig at der var henvist til DFF :).
Jeg tror at vi mest muligt skal udbrede hønsehold og fortsat gøre DFF stedet hvor man søger råd inden man starter. Ellers er jeg bange for at nogle honseholdere tabes efter et første dårligt forsøg.
Alt for mange falder for en "startpakke" bestående af et kaninbur i blødt mørkbejset træ og 5 hybrider. Skidtet bliver købt ad en gang, og hønsene sidder og venter i kassen mens der leges IKEA med hønsehuspapkassen. Mens arbejdet pågår prøver man at huske hvad den store skolepige i dyrehandlen sagde /d. Suk, vores oplysningsarbejde skal modsige dyrehandlernes postulater om, hvor lidt plads, rentabiliteten og meget andet BS. Pladsen til havehøns i kaninburene betegnes som fyrstelig - ud fra en irrelevant sammenligning med burhøns.
Jeg agiterer hvor jeg kan (også her ;D), og tager gerne ud og hjælper nogen igang hvis jeg har mulighed for det. Og det er nok det vi kan, og vi skal bare blive ved!
Mange hilsner

Nat_ja:
Helt enig, jeg startede faktisk på samme måde. Købte et færdigt hønsehus med gård, med plads til 6-8 høns. Jeg skulle bare have to, men så havde de rigeligt med plads....troede jeg. Der gik ikke lang tid før vi selv byggede en stor gård og et hønsehus. Nu står det gamle og bliver kun brugt når en af hønsene vælger at gå derind og lægge æg.
Træls at starte med et alt for dyrt og alt for lille hønsehus.

Gåsepigen:

--- Citat fra: Finn Jensen efter 20 Februar , 2015, 10:03 ---Jeg ved jo godt at oplysning er vejen frem. Men hvordan når vi hønseejerne INDEN de kommer galt afsted og kommer forkert igang?

--- Afslutning på citat ---

På vores to årlige plantemarkeder i Århus, arrangereret af Haveselskabet, har et par medlemmer af den lokale (tror jeg nok) fjerkræklub en stand. Her kan man få oplysning om hønsehold og -racer. De har normalt nogle små dværgracer med som blikfang. En stand koster kun 100 kr., og plantemarkedet er normalt meget velbesøgt.

Jeg synes, det er ret genialt at fange potentielle hønseholdere ved at tage til et havearrangement. Andre muligheder kunne være diverse øko- og madmarkeder, men mange af dem koster kassen at deltage i.

Veteranen:
Når folk vil noget i dag, så starter man med at Google det. Men hvilket søgeord anvender man?
Kunne vi på DFF have et hit på dette/de søgeord med en punktopstillet vejledning eller huskeliste for opstart med høns?
Hvis man søger finder man allerede noget, og hvis man graver, så finder man jo det hele!
Men kunne vi lave en bedre hønse-intro?
Hilsner

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version