Forum > Opskrifter

Hvad smager bedst - and eller gås?

(1/3) > >>

renepaulsen:
Jeg ved godt dette spørgsmål er meget subjektivt, men ikke desto mindre prøver jeg alligevel.
Vi har allerede bestilt årets juleænder, men jeg kan ikke lade være med at spekulere op om vi måske skal prøve med gås næste år.

Så kære DFF'ere, hvad synes du er bedst? And eller gås?
Hvad er forskellen?
Er der stor forskel på størrelsen? Smagen? Noget helt tredje?

Henriette Hall:
Jeg har altid fået gås til jul. Da jeg var barn havde vi gæs, og jeg kan slet ikke tænke mig til en jul uden gåsesteg. Gås er lidt federe (men det smelter jo fra, og gåsefedt er godt til mange andre ting i køkkenet). Gæs er generelt lidt større end ænder. Jeg havde gæs fra 4 til 7 kg sidste år da jeg slagtede. Det var nok ikke rene danske gæs, men de lignede grå landgæs. Og så har jeg da lige en gås i ovnen til i aften, for vi holder tidlig mortensaften. Datteren kan føde hvad øjeblik det skal være, så vi tør ikke vente. ;)

renepaulsen:
Okay, det lyder lækkert.
Har du smagt and/kan du beskrive forskellen?

Og tillykke med den kommende titel som mormor!  /o

Gåsepigen:
Jeg kan ikke smage forskel. Gåsen er større og kødet en anelse grovere i strukturen, men smagen er den samme for mig. Nu har jeg godt nok aldrig siddet med både en gåse- og en andesteg foran mig, men jeg er ret sikker på, at jeg end ikke i det tilfælde ville kunne smage forskel. Med mindre selvfølgelig anden var en moskusand; den bryder jeg mig lidt mindre om.

Mit førstevalg ville være gås - fordi der så er mere steg.  ;)

Gåsefedt er ypperligt til mange ting - især brasekartofler bliver en gourmetoplevelse i særklasse.

leneelle:
Jeg synes gåsen er lidt stærkere i smagen end moskus ænder, men det er kun ganske lidt.
Når jeg siger stærkere, mener jeg smager af vildt er lidt kraftigere.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version