Forum > Høns

hjælp til valg af hønserace

<< < (2/4) > >>

Patricia:
Jeg må give Mette ret i Sussex, de smager skønt, og er begyndt at ligge godt med æg, mine er kun fra i foråret så jeg ved ikke om de ruger.

Susanne Ebbe:
Sussex = universalløsningen  ;D

Sagde Suxanne  :P

Hanne:
Du skariver at du synes orpingtons er for tunge, og det er de også. men det er for mig og min hønsemåde ikke negativt ;D

Orpingtons er rare, rolige, lette at gøre tamme, hanen er en fantastisk beskytter for sine høner og tillidsfuld overfor sin fodermester.

Lukker du dem i haven, kan de gå bag et hegn på ca. 50 cm, de ruger gerne og er super kyllingefører.

Kan du spise dem, smager de rigtig godt og er kødfulde.

De er nøjsomme og aldeles charmerende...

Intet er som at have en flok orper gående i haven i blæsevejr, med baskeden skørter!

Danny Westh:
Jeg vil også anbefale dig orpington'er... Hvis de er for "klumpe dumbet" så kunne du evt. finde nogen krydsninger som har noget orpington eller silke i sig (så burde de også kunne ruge). Men en anden mulighed er (som Tommy nævner) wyandotter. Der skal nok lidt mere til at gøre dem tamme (kontra orpington) men det kan sagtens lade sig gøre alligevel. De ruger som regel også, har en fin størrelse, lægger pænt med æg og findes i mange farvevarianter så mon ikke du kunne finde nogen der falder i jeres smag.
Ang. sussex er det helt sikkert en fin race både ægmæssigt og mht. størrelse/kødsætning men det er langt fra alle sussex der ruger.

Hvis det har interesse så har jeg nogen krydsninger gående med både silke i og lidt orpington. De er meget forskellige i farverne, har fjer på benene og top (på hovedet  ;)  ) og er ca. 18 uger gamle.
Bare et alternativ hvis du ikke kan finde nogen renracede af den type du beslutter dig for.

Danny

Lomo:
Blandede farver, med og uden top, gode rugere, gode æglæggere..... hm.... lyder jo præcis som skånske blomsterhøns.
Her er nogle af mine skånske fra Norge...

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version