Forum > Opskrifter

Din bedste opskrift på juleknas

<< < (20/22) > >>

vbruun:
Jeg er også blevet klogere/ældre  :angel:

vbruun:
Så blev det 1. søndag i advent og her får vi friske klejner i stedet for æbleskiver.
De kan serveres på 3 måder.Her vælger man selv.Hvis du kan li bagerens norske klejner så kan du li disse.De er fryseegnede.

500 gr mel
2,5 dl mælk
150 gr margarine evt flydende
3 æg
1 spsk sukker
50 gr gær
Revet skal af en citron
2-3 tsk kardemomme

Svinefedt til kogning

Dejen hviler mens fedtet smelter.Når fedtet er smeltet rulles dejen ud og klejner vrides.Det er vigtigt at fedtet er meget varmt ellers suger klejnerne for meget fedt.
Et lille stykke dej kan lægges i for at bedømme om det er varmt nok.

Her kan man vælge mellem gul glasur med citron eller flormelis,sukker eller syltetøj til at dyppe dem i.

Fedtet er dyrt.Men bland fuglefrø i og hæng det ud i haven.Så gør det gavn én gang til.

Lisbeth Ea:
Opskrift på Rå goji kugler

Ingredienser:
250 gram dadler
75 gram cashewnødder
50 gram goji bær
5 spsk. uopvarmet/raw kakao
2-3 spsk. kokosolie
1tsk. vaniljepulver
Evt. en håndfuld rå kakao nibs 

Kør dadler, cashewnødder og gojibær i en foodprocessor, til du opnår en relativt ensartet masse.

Tilsæt så vanilje, kakao og en del af kokosolien. Kør igen, og tilsæt den mængde kokosolie, du føler passer til den konsistens, som du bedst kan lide. Massen skal være blød – men ikke alt for klistret. Dadlernes konsistens har også en del at sige for, hvor meget kokosolie, der skal i.

Slut af med at trille små kugler, som du kan vende i rå kakaonibs (knækkede kakaobønner). Det er nemmest at få nibsene til at hænge fast, hvis massen ikke er alt for hård.

Sæt kuglerne på køl i en lufttæt boks

Velbekomme

  !mc

Tanja Pedersen:

--- Citat fra: vbruun efter 02 December , 2012, 17:25 ---Fedtet er dyrt.Men bland fuglefrø i og hæng det ud i haven.Så gør det gavn én gang til.

--- Afslutning på citat ---
Sindssyg dyrt :o. Efter fedtafgiften, steg svinefedt til 23 kr. for 500 g og palmin til 28 kr. for 500 g i den lokale Dagli'Brugs /d. Jeg købte ellers jævnligt svinefedt som jeg blandede op med margarine og fuglefrø til de vilde fugle, men nu får de kun margarine.

Din klejneopskrift lyder lækker. Jeg skal selv koge mit livs første klejner på søndag, men dem koger jeg i palmin (jeg skal prøve en opskrift fra Lolland på gærklejner :)).

vbruun:
Held og lykke med klejnerne Tanja :)

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version